Ranking: Miasta najbardziej przyjazne kierowcom. Pozycja lidera pozostaje bez zmian.

8 sierpnia 2023, 16:01

Od siedmiu lat prowadzony jest niezależny ranking miast, które posiadają infrastrukturę najbardziej sprzyjającą poruszaniu się samochodem, a ruch przebiega w nich płynnie. Ranking przygotowywany jest we współpracy dwóch firm: Oponeo i Yanosik.

fot. unsplash.com

Lider rankingu od trzech lat pozostaje na prowadzeniu

Siódma edycja Rankingu miast przyjaznych kierowcom, opracowanego przez Oponeo i aplikację Yanosik, przyniosła wiele zmian. Chociaż Gdańsk utrzymał pozycję lidera wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców, to na pozostałych miejscach widoczne są wyraźne roszady. Podobne przetasowania znajdziemy w zestawieniu miejscowości poniżej 300 tys., gdzie na pierwszym miejscu znalazł się Sosnowiec.

Jakie kryteria określają miasto, które jest przyjazne kierowcom?

Zasada „fair play” jest główną ideą przyświecającą Rankingowi. Bazuje on na systemie punktowym, który w sposób możliwie najbardziej rzetelny odzwierciedla rzeczywistość. Tym samym pozwala ocenić sytuację w każdym analizowanym mieście z osobna, ale również zestawiać wyniki. Miejscowości podzielono na dwie kategorie: do i powyżej 300 tys. mieszkańców.
Zakres cech, które powinno mieć miasto przyjazne kierowcom, jest szeroki. Obejmuje takie zagadnienia, jak szybkość poruszania się zmotoryzowanych, liczbę zgłoszonych kolizji czy parkowanie (w tym rozwój sieci Park & Go). Uwzględnia także koszty ponoszone przez kierowców – taryfikatory stref parkowania, wydatki na ubezpieczenia, wymianę opon czy średnie ceny paliw. Zwracana jest również uwaga na rozwiązania mające na celu promowanie ekojazdy. Stąd dodatkowe punkty mogło otrzymać miasto z rozwiniętym systemem carsharingowym czy dużą dostępnością stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Przetasowanie w rankingu dużych miast

Wśród największych polskich miejscowości (powyżej 300 000 mieszkańców) zdecydowanym liderem w ogólnej klasyfikacji jest Gdańsk, który kolejny rok z rzędu konkurencję pozostawił daleko w tyle. To miasto, które wyróżnia zwłaszcza szeroka sieć stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Tuż za nim uplasował się Kraków (skok z 5. miejsca), gdzie ceny za ubezpieczenie auta są najbardziej przystępne. Podium zamykają ex aequo Szczecin (awans z 4. pozycji) i Bydgoszcz (zmiana z 5. lokaty) Największym zaskoczeniem tej edycji Rankingu jest mocny spadek Łodzi. Jeszcze w 2022 roku znajdowała się na drugim stopniu podium, dzisiaj zajmuje dopiero 5. miejsce.

Wśród miast do 300 000 króluje Śląsk

Województwo śląskie jest regionem o najwyższym stopniu urbanizacji, a po miastach na jego obszarze jeździ się naprawdę dobrze. Potwierdzają to wyniki tegorocznego Raportu. Pierwsze miejsce należy do Sosnowca, gdzie można bezpłatnie parkować, a naładowanie elektrycznego samochodu nie stanowi problemu. Na drugim znalazła się Częstochowa, czyli miasto, w którym ubezpieczenia OC są tanie. Podium zamykają Gliwice ze stosunkowo niskimi cenami paliw i płynnym ruchem. Miastem coraz bardziej przyjaznym kierowcom staje się Toruń – awansujący z ósmego miejsca na czwarte. Największe rozczarowanie mogą przeżywać Rzeszowianie. W 2022 r. ich miejscowość zajmowała trzecie miejsce, a w 2023 r. spada na szóste.
Pełny ranking dostępny pod linkiem: www.oponeo.pl/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

SirFranx, 26 sierpnia 2023, 14:54 1 -7

bycie przyjaznym dla samochodów to żaden powód do dumy

Odpowiedz

Okkk, 29 sierpnia 2023, 17:10 0 0

Taaa? Dziwnym trafem w tych miastach liczba ludności rośnie, a tam gdzie nie jest przyjaźnie to ludzie się wynoszą

Odpowiedz

Stachu, 30 sierpnia 2023, 6:24 0 0

Ta zależność nie jest prawdziwa. Częstochowa w top 3, a jest też w czołówce miast najszybciej wyludniających się. Sądzę, że bardziej trzeba szukać informacji, w którym mieście jest bardzo zwarta zabudowa, a w którym luźna. Tam, gdzie jest zwarta raczej trudniej np. o tańsze parkingi i łatwiejszy przejazd, a tym bardziej, jak np. nie ma obwodnicy z prawdziwego zdarzenia i cały ruch krajowy idzie przez centrum.

Odpowiedz