Nakaz sprzedaży wyłącznie samochodów neutralnych klimatycznie już w 2035 roku. Na świecie wytwarza się jednak opozycja przeciwko takim ruchom. Japoński producent samochodów twierdzi, że ziemskie zasoby surowcowe nie zaspokoją zapotrzebowania producentów baterii, a także energii elektrycznej. Możemy liczyć na zmianę planów Unii Europejskiej odnośnie transportu drogowego? Czy jest wciąż nadzieja dla silników spalinowych?
![Elektryk w świetle reflektorów](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2023/05/tesla.png)
Przełomowa konferencja prasowa? Padły konkretne argumenty.
Na konferencji prasowej, która odbyła się 18 maja w Tokio, Gill Pratt, dyrektor działu badawczego Toyoty przekazał zaskakujące informacje. Powiedział on, że samochody w pełni elektryczne są ważnym krokiem na drodze do uzyskania neutralności klimatycznej. Zaznaczył jednak, że są one jedynie częścią całej układanki. Czołowy naukowiec Toyoty uważa, że w pełni elektryczne samochody są rozwiązaniem jedynie dla niektórych rynków i niektórych kierowców.
Jako przykład rynku gotowego na elektryfikację transportu drogowego podał on Norwegię, w której większość energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych. Jeśli zaś chodzi o kierowców, to dobrym klientem na samochód elektryczny jest osoba zamieszkująca dom jednorodzinny wyposażony w instalację fotowoltaiczną. Obecnie technologia pozwala korzystać z samochodów jako banku energii dla gospodarstwa domowego, a jego ładowanie odbywa się za dnia, wówczas, gdy energia elektryczna jest darmowa. Tym sposobem rozwiązuje się również problemy z nadpodażą prądu.
Co jest bardziej ekologiczne, hybryda czy elektryk?
Przedstawiciel Instytutu Badawczego Toyoty powiedział także, że bliżej neutralności klimatycznej są samochody z silnikami spalinowymi wspomaganymi napędem elektrycznym. Samochody hybrydowe, w ogólnym rozrachunku generują mniej CO2 niż samochody elektryczne w regionach, w których prąd produkowany jest z węgla. Ponadto w związku ze wzrostem zapotrzebowania na prąd, przewiduje on problemy z dostępnością węgla.
Dodaje on także, że zanim infrastruktura przystosowana do ładowania samochodów elektrycznych zostanie wybudowana, a surowce niezbędne do produkcji baterii zostaną wydobyte, minie co najmniej kilka dekad. Zdaniem przedstawicieli Toyoty samochody hybrydowe są tak samo ważne dla neutralności klimatycznej, jak samochody elektryczne czy te wyposażone w ogniwa wodorowe.
Komentarze