Nakaz sprzedaży wyłącznie samochodów neutralnych klimatycznie już w 2035 roku. Na świecie wytwarza się jednak opozycja przeciwko takim ruchom. Japoński producent samochodów twierdzi, że ziemskie zasoby surowcowe nie zaspokoją zapotrzebowania producentów baterii, a także energii elektrycznej. Możemy liczyć na zmianę planów Unii Europejskiej odnośnie transportu drogowego? Czy jest wciąż nadzieja dla silników spalinowych?
Przełomowa konferencja prasowa? Padły konkretne argumenty.
Na konferencji prasowej, która odbyła się 18 maja w Tokio, Gill Pratt, dyrektor działu badawczego Toyoty przekazał zaskakujące informacje. Powiedział on, że samochody w pełni elektryczne są ważnym krokiem na drodze do uzyskania neutralności klimatycznej. Zaznaczył jednak, że są one jedynie częścią całej układanki. Czołowy naukowiec Toyoty uważa, że w pełni elektryczne samochody są rozwiązaniem jedynie dla niektórych rynków i niektórych kierowców.
Jako przykład rynku gotowego na elektryfikację transportu drogowego podał on Norwegię, w której większość energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych. Jeśli zaś chodzi o kierowców, to dobrym klientem na samochód elektryczny jest osoba zamieszkująca dom jednorodzinny wyposażony w instalację fotowoltaiczną. Obecnie technologia pozwala korzystać z samochodów jako banku energii dla gospodarstwa domowego, a jego ładowanie odbywa się za dnia, wówczas, gdy energia elektryczna jest darmowa. Tym sposobem rozwiązuje się również problemy z nadpodażą prądu.
Co jest bardziej ekologiczne, hybryda czy elektryk?
Przedstawiciel Instytutu Badawczego Toyoty powiedział także, że bliżej neutralności klimatycznej są samochody z silnikami spalinowymi wspomaganymi napędem elektrycznym. Samochody hybrydowe, w ogólnym rozrachunku generują mniej CO2 niż samochody elektryczne w regionach, w których prąd produkowany jest z węgla. Ponadto w związku ze wzrostem zapotrzebowania na prąd, przewiduje on problemy z dostępnością węgla.
Dodaje on także, że zanim infrastruktura przystosowana do ładowania samochodów elektrycznych zostanie wybudowana, a surowce niezbędne do produkcji baterii zostaną wydobyte, minie co najmniej kilka dekad. Zdaniem przedstawicieli Toyoty samochody hybrydowe są tak samo ważne dla neutralności klimatycznej, jak samochody elektryczne czy te wyposażone w ogniwa wodorowe.
Komentarze