Rynek pojazdów używanych w Polsce na tle Europy i USA

, 29 czerwca 2022, 10:40

Rynek pojazdów używanych obecnie bardzo mocno zyskał na znaczeniu, co ma związek z przerwanym łańcuchem dostaw komponentów do nowych samochodów, a tym samym diametralnym wydłużeniem czasu oczekiwania na nowe auto. Wśród importowanych coraz trudniej znaleźć dobrą ofertę. Platforma carVertical przedstawiła dane porównawcze rynku pojazdów używanych w Polsce na tle wybranych krajów Europy oraz Stanów Zjednoczonych.

Ryzyko zakupu używanego samochodu z historią wypadkową jest różne i często zależy od uwarunkowań danego kraju np. prawnych. By dane z łącznie 23 rynków można było porównać, specjaliści z carVertical opracowali 6 zmiennych, które wykorzystano w analizie danych z własnej wyszukiwarki w okresie od maja 2021 do maja 2022 roku.

Jedną ze zmiennych branych pod uwagę, jest liczba pojazdów importowanych do danego kraju. Najwięcej pojazdów importuje Ukraina, bo aż 80,23% (co ma związek również z czasowym zniesieniem cła). Na drugim miejscu znajduje się Belgia z wynikiem 78,47%, co zaskakujące. Na ostatnim miejscu „podium” znalazła się Estonia (76,12%). Polska znalazła się na 9 miejscu z wynikiem 67,19%, natomiast średnia z 23 rynków wymienionych w zestawieniu wynosi, 63,81%.

Jednym z najważniejszych parametrów dla kupującego jest niewątpliwie przebieg pojazdu. Jest to jednocześnie jeden z trudniejszych parametrów do weryfikacji. Faktyczny przebieg pojazdu można łatwo sfałszować, a tym samym sztucznie podnieść wartość danego samochodu. Tym bardziej, że nie wszystkie wymienione w zestawieniu rynki wymieniają się takimi danymi systemowo. Okazuje się, że najwięcej takich oszustw ujawniono na Łotwie, to aż 23,6% ogółu. Po drugiej stronie zestawienia znajduje się Belgia – 9,01%. Polska znajduje się w tym zestawieniu na 10. pozycji z wynikiem 11,08%, natomiast średnia wynosi 15,21%.

Procent oszustw związanych z przebiegiem pojazdu to jedno, a jak to się przekłada na średnią liczbę odejmowanych kilometrów z licznika? W tym zestawieniu najniższą średnią cofniętego przebiegu może „się pochwalić” Wielka Brytania, która w przeliczeniu na kilometry, uzyskała wynik 29 555 km. Co ciekawe, najwyższy średni wynik odnotowano w Szwecji (67 859 km). Polska uplasowała się w środku stawki z wynikiem 43 746 km średnio odejmowanych kilometrów. Mediana rankingu wyniosła 46 933 km.

Średnia wieku samochodu w Polsce nie wypada najgorzej

Można powiedzieć, że to najczęstszy punkt ataków dla krytyków polskiego rynku automotive. Temat średniej wieku pojazdów w Polsce był przerabiany w każdy możliwy sposób i z reguły donikąd nie prowadził. Natomiast według danych carVertical nie jest u nas tak źle, jak mogłoby się wydawać. Polska znajduje się na 5. miejscu z wynikiem 10,18 lat na 23 kraje europejskie i USA. Co ciekawe, najwyższy wskaźnik średniego wieku pojazdu odnotowano w Finlandii – 12,07 lat, a najniższy w Słowenii – 6,07 lat. Mediana zestawienia wyniosła 9,55 roku.

Kolejną kwestią jest stan techniczny pojazdu, na który mogą wpłynąć szkody będące wynikiem kolizji lub wypadku. Często auto brało udział w wypadku, choć nie wynika z deklaracji sprzedającego. Niestety najwięcej tego typu ofert sprzedaży było z Polski, bo aż 65,70% ogółu. Najmniej z tym problemów mają Włosi – 16,62%. W tym zestawieniu średnia nieprawdziwych danych podawanych przez sprzedających wynosi 52,36%. Naturalnie szkoda szkodzie nierówna, warto więc przyjrzeć się średniej wartości przeliczonej na euro (dla analizowanych krajów to 3574 euro). I tak najwyżej wyceniano je w Belgii (12 265 euro), zaś najniżej na Węgrzech (2638 euro). Polska znajduje się w środku zestawienia na 10. pozycji (4298 euro).

– Według tej metody najpewniejsze oferty kupna używanego samochodu można wyszukać w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech i Francji. Największą czujnością trzeba wykazać się na Łotwie, Ukrainie, Litwie oraz w Rumunii. Aby lepiej zrozumieć wagę indeksu przejrzystości, każdą zmienną analizowaliśmy indywidualnie – mówi Matas Buzelis, Automotive Expert w carVertical.

– Ujawnione różnice pomiędzy deklarowanym a faktycznym stanem przekładają się na poziom zaufania do sprzedającego pojazd używany. Aby go zdefiniować przeprowadziliśmy ankietę wśród użytkowników naszej platformy z 17 krajów Europy. Uzyskane wyniki pokazują, że największym  zaufaniem cieszą się sprzedawcy z Wielkiej Brytanii, Finlandii, Słowenii i Niemiec. Najniżej oceniono sprzedających z Bułgarii, Węgier i Litwy – dodaje Matas Buzelis, Automotive Expert w carVertical.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!