Zatkanie odmy olejowej – objawy, przyczyny, zapobieganie

30 maja 2022, 10:20

Silnik podczas pracy generuje gazy, których niewielka część jest przepuszczana przez pierścienie i uszczelnienia zaworowe z komory spalania do skrzyni korbowej. Wspomniane gazy powodują powstanie nadciśnienia, za którego regulację odpowiada odma olejowa, odprowadzając nadmiar gazów. Co jeśli odma zostanie zatkana lub uszkodzona? Na efekty nie trzeba będzie długo czekać.

Silnik TDI VW

Za co odpowiada odma olejowa i z czego się składa?

Odma olejowa jest to podzespół odpowiedzialny za odprowadzanie nadmiaru gazów ze skrzyni korbowej podczas pracy jednostki napędowej. Spaliny przedostające się szczelinami do oleju mogą powodować jego podwyższone ciśnienie, co w konsekwencji mogłoby prowadzić do rozszczelnienia i wycieku oleju w najbardziej newralgicznych punktach silnika.

W jednostkach napędowych starszego typu, które nie zawierały podzespołów odpowiedzialnych za ekologię, opary były uwalniane na zewnątrz silnika do atmosfery. Obecnie stosowana odma olejowa najczęściej jest zintegrowana z separatorem oleju, który odpowiada za skraplanie mgły olejowej i ponowne naprowadzanie oleju do obiegu. Takie rozwiązanie powoduje mniejszą emisję spalin, a także redukcję ubytku oleju silnikowego. W nowych generacjach odmy olejowej stosuje się również podgrzewacz mający za zadanie rozpuszczanie osadów i utrzymanie większej czystości układu olejowego. Blisko współpracuje z odmą również zawór PCV oraz membranowy zawór wyrównywania ciśnień. Pierwszy jest odpowiedzialny również za odprowadzanie gazów z jednostki napędowej, natomiast drugi za jego ich stopniowe upuszczanie.

Objawy i przyczyny zapchanej odmy olejowej

Odma olejowa podczas długotrwałej pracy w niskiej temperaturze roboczej jest narażona na osadzanie się pozostałości z filtrowanych gazów w postaci gęstej mazi, która może zatkać przewody lub zawory. Odpowiedzialne może być za to zbyt rzadkie czyszczenie układu, niesprawny podgrzewacz, a nawet wyeksploatowane uszczelki silnika. Do skutku jakim jest zapchana odma olejowa nie dochodzi z dnia na dzień, jest to z reguły długotrwały proces, który dopiero po czasie niesprawdzania tego podzespołu, zaczyna uwidaczniać swoje objawy.

Zgromadzona maź, która zapycha odmę olejową, zatyka również przewód odpowiedzialny za odpowietrzenie skrzyni korbowej. Konsekwencją jest ww. wzrost ciśnienia wewnątrz silnika, który prowadzi do uszkodzenia uszczelek i wycieku oleju silnikowego. Nadmierny ubytek oleju jest pierwszym sygnałem, że odma może być zapchana. Problem z odmą olejową może również sygnalizować specyficzna, nierównomierna praca silnika (zwłaszcza na wolnych obrotach), charakterystyczne “szarpanie” silnika. Również nietypowe zachowanie bagnetu do sprawdzania poziomu oleju może zwiastować taki problem np. przez jego samoczynne podnoszenie lub syczenie podczas wyciągania, które jasno sygnalizuje uciekający gaz pod ciśnieniem.

Serwisowanie odmy olejowej

Podstawową kwestią w przypadku dbania o odmę olejową jest regularna wymiana oleju silnikowego, warto w tym czasie również stosować płukankę przed wymianą. Olej powinien być odpowiedniej jakości, czyli taki, który nie powoduje nadmiernego wytrącania się osadów.

Serwisowanie odmy olejowej zawsze wiąże się z jej czyszczeniem. Należy wyciągnąć element z pojazdu, rozkręcić i przy pomocy odpowiedniej chemii dokładnie wyczyścić odmę wraz z separatorem. Należy również sprawdzić filtr oleju lub go po prostu wymienić na nowy. Koszt serwisowania odmy olejowej jest relatywnie niewielki, natomiast brak tego serwisu może prowadzić nawet do generalnego remontu silnika.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!