Samochody marki Jeep zdobyły sobie ogromną popularność na całym świecie dzięki swojej charakterystycznej stylistyce, zdolnościom terenowym i wyjątkowemu duchowi przygody. Jeep Renegade, będący dużym crossoverem w ofercie marki, również zdobył szerokie grono fanów. Jednak żaden pojazd nie jest pozbawiony pewnych i problemów. W tym artykule omówimy najczęstsze usterki, z którymi właściciele Jeepa Renegade mogą się spotkać, i na które należy uważać podczas zakupu używanego egzemplarza.
Jeep Renegade I (2014 – obecnie) – historia modelu
W 2014 roku Jeep Renegade zadebiutował na rynku jako model roku 2015. To był pierwszy raz, kiedy marka Jeep wprowadziła pojazd o kompaktowych wymiarach, kierując się potrzebami klientów szukających mniejszego suva, który jednocześnie zachowałby charakterystyczny styl marki. Renegade szybko zdobył sobie uwagę konsumentów na całym świecie. Jego stylizacja, nawiązująca do klasycznych modeli Jeepa, takich jak Wrangler, była jednym z kluczowych czynników przyciągających klientów. W 2018 roku Jeep przeprowadził delikatny lifting Renegade’a, dodając nowe elementy stylistyczne, poprawiając wnętrze i wprowadzając nowe technologie, takie jak systemy asystujące kierowcy. Rok 2020 przyniósł istotną zmianę dla modelu Renegade. Marka wprowadziła wersję plug-in hybrid, nazwaną Renegade 4xe. Ta wersja łączyła spalinowy silnik z elektrycznym napędem, co pozwalało na jazdę w trybie całkowicie elektrycznym na krótsze dystanse. Na przestrzeni lat Jeep Renegade dostępny był z szeroką gamą silników, a także z dwiema wersjami napędu 4×4 lub napędem na przednią oś.
Jeep Renegade – problemy i usterki. Jest się czego bać?
Jeep Renegade skonstruowany na platformie wspólnej z m.in. z Fiatami 500L oraz 500X nie należy do wysoce awaryjnych samochodów, jednak posiada pewne bolączki, na które uskarżają się niektórzy użytkownicy.
Zawieszenie Jeepa Renegade. Wadliwy łącznik stabilizatora?
Łączniki przedniego stabilizatora w Jeep Renegade są przez niektórych kierowców uznawane za bolączkę tego modelu. Faktem jest, że konstrukcja zawieszenia wpływa na stosunkowo szybkie zużywanie się łączników stabilizatora. Jednakże nie jest to bardzo poważna wada konstrukcyjna, ponieważ większość użytkowników uważa, że wymiana łączników stabilizatora jest konieczna co około 50 000 kilometrów. Ponadto cena kompletu łączników przedniego stabilizatora jest niewielka, także nie powinien to być faktor wpływający na decyzje zakupowe.
Silniki Jeep Renegade. Jaki wybrać? Czy są złe jednostki?
Crossover Jeepa oferowany jest z wieloma różnymi jednostkami napędowymi. Wśród nich są jednostki diesla Multijet o pojemności 1.6 lub 2.0 znane z innych konstrukcji koncernu Stellantis. Ponadto dostępna jest szeroka gama silników benzynowych wolnossących, a także wyposażonych w turbosprężarkę. Każdy z tych silników typowe dla siebie usterki, jednak prawidłowa obsługa i przestrzeganie okresowych wymian filtrów i oleju zagwarantuje długą i pozbawioną poważnych awarii eksploatację. Na szczególną uwagę zasługują poniższe aspekty benzynowych silników, w które wyposażany jest Jeep Renegade:
- Silniki 1.0 Turbo GSE, 1.3 Turbo GSE 1.4 Turbo MultiAir – Są to jednostki z zaawansowanym systemem zmiennych faz rozrządu oraz zmiennej wysokości otwarcia zaworów MultiAir. System ten jest niezwykle ciekawym rozwiązaniem technologicznym, jednak awaria tego podzespołu spowodowana zaniedbaniem lub uszkodzeniem podczas innych napraw silnika może przysporzyć poważnych kosztów. Z tego względu warto przed zakupem sprawdzić u profesjonalisty czy podzespół ten pracuje prawidłowo.
- Silnik 2.4 – ten silnik nie był oferowany w Europie, a egzemplarze dostępne na krajowym rynku samochodów używanych pochodzą z importu z Ameryki Północnej. Jednostki te z pierwszych roczników produkcji posiadały wadliwe pierścienie tłokowe, które mogły wpływać na dosyć duży pobór oleju. Jak podają źródła amerykańskie, zużycie mogło sięgać nawet 1L na 1000 mil (około 1600 km). Ponadto silnik ten także jest wyposażony w system MultiAir, który warto jest zweryfikować.
- Silnik 1.6 16V e-torQ – wolnossąca jednostka benzynowa wyposażona w 4 zawory na cylinder znana jest z niezbyt trwałej fabrycznej poduszki silnika ze strony kierowcy. Awaria tej poduszki objawia się metalicznym dźwiękiem podczas przyspieszania, rozruchu czy podczas zmiany biegów.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Jak można zauważyć, Jeep Renegade nie należy do awaryjnych samochodów. Typowe usterki nie są ciężkie w naprawie, a co za tym idzie zbyt kosztowne. Jest jeszcze kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie używanego egzemplarza.
Jeżeli wybór padnie na samochód wyposażony w silnik benzynowy 2.4L, należy pamiętać, że pochodzi on najprawdopodobniej z USA lub Kanady. Oznacza to, że na 99% został on sprowadzony do Europy jako uszkodzony, po czym naprawiono go w Polsce. W takim przypadku niezwykle ważne jest, aby poznać stan, w jakim samochód był sprowadzony. Ponadto, jeżeli kupujemy pojazd od firmy, która takie samochody sprowadza, a następnie naprawia, można poprosić o wgląd w dokumentację naprawy. Tylko w ten sposób można zweryfikować czy samochód został naprawiony zgodnie ze sztuką.
Zdarzają się także niezależnie od wersji silnikowej awarie układu elektrycznego. Pewna grupa kierowców uskarża się na brak reakcji na wciśnięcie przycisku rozrusznika. Trafiają się także inne problemy z urządzeniami elektronicznymi. Bardzo często tego typu usterki spowodowane są niskim stanem naładowania akumulatora.
Komentarze