Rozmowa z Sylwią Popławską, menedżerem Koalicji Na Rzecz Autogazu – Związku Pracodawców
Czy LPG wciąż ma przed sobą perspektywy? Zwłaszcza w kontekście nowej generacji samochodów zasilanych elektrycznie, które uważane są za przyszłość motoryzacji?
Z pewnością nie tylko LPG, lecz także i pozostałe alternatywne paliwa silnikowe takie jak biopaliwa, gaz ziemny, gaz płynny, czy wodór mają przed sobą perspektywy. Prace nad zmianą sposobu zasilania silników samochodowych prowadzone są od wielu już lat równolegle, zarówno jeśli chodzi o silniki zasilane elektrycznie jak i te zasilane paliwami alternatywnymi. Pani Redaktor wysuwa tezę, że silniki zasilane elektrycznie to przyszłość motoryzacji. Ja zaś uważam, że tak samo możemy nazwać silniki zasilane paliwami alternatywnymi ze szczególnym wskazaniem na paliwa gazowe: gaz płynny LPG oraz gaz ziemny CNG i LNG – to także przyszłość motoryzacji.
Jak wygląda zużycie tego paliwa w Polsce? Rośnie, czy spada? Co może przynieść ożywienie?
Analizując polski rynek autogazu LPG zauważamy, że pomimo nie zmieniającej się od 2005 r. stawki podatku akcyzowego, przestał się on już w ostatnich latach samoczynnie dynamicznie rozwijać. Chociaż np. w 2008 roku sprzedano ok. 1, 77 mln ton autogazu to jest to już ok. – 3 proc. spadek w stosunku do roku ubiegłego, a sprzedaż autogazu stanowiła aż ponad 74 proc. całego wolumenu gazu płynnego sprzedanego w Polsce. W 2008 roku ten segment rynku paliw silnikowych po raz pierwszy w swojej historii odnotował nieznaczny spadek. Ustabilizowała się zarówno sprzedaż samego paliwa jak i usług montażu urządzeń zasilania LPG. W 2008 roku zamontowano w autach około 200 tys. sztuk instalacji zasilania LPG. Był to jednak już jedynie około 3,6 proc. wzrost w stosunku do roku 2007. Natomiast w roku 2009 zamontowano w autach ok. 180 tys. sztuk instalacji zasilania LPG i jest to pierwszy od początku lat 90-tych około -10 proc. spadek w stosunku do roku 2008.
To co stanowić może nowe podejście do polskiego rynku autogazu LPG to stwierdzenie faktu, że z pewnością na ożywienie rynku firmy muszą już zacząć wpływać same, skończył się bowiem czas, kiedy decyzję o zamontowaniu instalacji zasilania gazem klient podejmował jedynie na podstawie ceny litra tankowanego paliwa. Na rynku autogazu w Polsce nie dzieje się obecnie żadna tragedia, to zwyczajnie rynek dojrzały, w który należy świadomie inwestować, aby się poszerzał. Ponieważ wspólnym wysiłkiem finansowym firm można zdziałać znacznie więcej.
Czy można prosić o przykłady takich działań?
Dobrym przykładem takiej inicjatywy jest zrealizowanie w 2009 roku przez KNRA-ZP pierwszego w historii branży autogazu projektu kampanii reklamowej OK Gaz o wartości 360 tys. zł z udziałem 15 firm, którego efektem było wykorzystanie następujących narzędzi marketingowych: portalu www.OKGaz.pl; 360 billboardów na terenie całej Polski oraz konferencji prasowej. Portal OKGaz nie tylko wykazuje potencjalnemu klientowi korzyści wynikające ze zmiany sposobu zasilania jego auta na gazowe, lecz także poprzez wyszukiwarkę Profesjonalny Montaż wręcz wskazuje gdzie w Polsce należy to zrobić. Ponieważ zamierzamy kontynuować projekt kampanii reklamowej także w 2010 roku, wszystkie zainteresowane firmy zapraszamy do współpracy.
Koalicja Na Rzecz Autogazu szukając wszelkich sposobów na ożywienie polskiego rynku autogazu podjęła rozmowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów „W sprawie rodzajów programów i projektów przeznaczonych do realizacji w ramach Krajowego sytemu zielonych inwestycji”. Jeśli to nasze działanie zakończy się sukcesem, to być może uda się stworzyć pierwszy program rządowych dotacji do montowanych w autach instalacji zasilania gazem. Środki pochodziłyby ze sprzedaży przez Polskę praw do emisji CO2, a dotacje takie byłyby możliwe ponieważ emisja CO2 związana z transportem drogowym, stanowi aż ok. 20 proc. ogółu emisji. Natomiast paliwa alternatywne: w tym biopaliwa wraz z takimi paliwami jak gaz ziemny (naturalny) CNG i LNG, w perspektywie średnioterminowej biogaz, gaz płynny (skroplony) LPG, a w długiej perspektywie, wodór — stanowić będą decydujący element w zmniejszaniu emisji CO2. Byłby to bardzo ważny przyczynek do pobudzenia rynku, jednak przed KNRA-ZP jeszcze bardzo wiele pracy, aby taki program powstał. Tu także niezbędne jest wsparcie ze strony tych firm, które do Koalicji nie należą, a funkcjonują na polskim rynku autogazu. W tej sprawie też bardzo proszę się z nami kontaktować.
Jak Polska wygląda pod względem zużycia LPG na tle zachodniej Europy?
Rozumiem, że interesuje Panią LPG używane do napędu aut. W ostatnich latach Polska ciągle pozostawała europejskim liderem jeśli chodzi o wykorzystywanie autogazu. Dziś z całą pewnością mówić możemy o ścisłej europejskiej czołówce.
Czy zatem warsztaty powinny specjalizować się w montażu i serwisowaniu instalacji gazowych? Czy może nie warto, bo to rynek zamierający? A zatem, czy to wciąż dochodowa działalność?
Jeśli podejście właściciela firmy (warsztatu) do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej jest takie, że warto funkcjonować w danej branży jedynie w czasie samoistnego wzrostu rynku, to znaczy że nie wiąże się na stałe z żadną branżą i za chwilę może zacząć np. sprzedawać kwiaty, bo to być może właśnie w tej chwili się opłaca. Jednak wśród ok. 7 tys. warsztatów, które zajmują się montażem instalacji zasilania aut paliwem gazowym stawiamy na te, które rozumieją prawa rynku, gdzie nie można liczyć na nieustanny wzrost bez ponoszenia żadnych inwestycji. Montowanie instalacji w samochodach będzie się opłacało dobrym i wyróżniającym się firmom. Takim w których klient zdobędzie dodatkową gwarancję rzetelnie wykonanej usługi.
Jak można zachęcić właścicieli samochodów do montowania instalacji gazowych? Jakie z tego tytułu płyną plusy?
Na to pytanie Pani Redaktor Koalicja Na Rzecz Autogazu odpowiedziała kampanią reklamową OK Gaz. W kampanii przekonywaliśmy i za pośrednictwem portalu www.okgaz.pl nadal przekonujemy, że warto stawiać na autogaz, przede wszystkim ze względu na duże oszczędności na kosztach paliwa, które jest bezpieczne, dostępne i w dodatku ekologiczne, czyli same plusy. Należy jednak tę wiedzę upowszechniać nie tylko w obszarze samej branży, ale wśród potencjalnych klientów i dobrze by było żeby to robili dalej jak dotychczas dla całego rynku autogazu fachowcy od reklamy. Wszystko zależeć będzie od zgromadzonych przez KNRA-ZP kolejnych środków finansowych.
Na co warsztaty samochodowe powinny zwrócić uwagę przy montażu instalacji gazowych? Czy są jakieś wymagania, a może procedury, których trzeba przestrzegać?
Właściciele warsztatów samochodowych powinni bezwzględnie przestrzegać obowiązującego prawa i procedur służących do kontroli montażu zgodnych z „Prawem o Ruchu Drogowym” i Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury „W sprawie sposobu homologacji instalacji dostosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem” oraz z wytycznymi kontroli zgodności montażu instalacji LPG wymaganymi przez Instytut Transportu Samochodowego. Tylko tyle i aż tyle, to nie są żadne nowe standardy świadczenia usługi montażu instalacji zasilania aut gazem na terenie Polski. To powinien być „elementarz” każdego mechanika zajmującego się montażem. Jednak różnie z tym bywa w praktyce, zatem w celu dodatkowego wyróżnienia warsztatów, a także innych firm z branży, funkcjonujących w sposób wzorowy Koalicja Na Rzecz Autogazu rozpoczęła w ramach kampanii reklamowej i organizuje pierwszą ogólnopolską akcję OK Gaz Gwarancja Jakości. Podstawowym zadaniem akcji jest wyróżnianie firm w branży autogazu LPG, CNG i LNG, osiągających najlepsze wyniki dotyczące wysokiego poziomu świadczonych usług oraz produkowanych, importowanych, lub dystrybuowanych urządzeń i paliwa gazowego. Akcja ma na celu promowanie firm świadczących usługi, lub oferujących produkty najwyższej klasy. Poprzez tę akcję wyróżniając firmy promujemy rzetelną usługę i produkt. Klient widząc logo OK Gaz Gwarancja Jakości z pewnością będzie bezpieczny. Dziś cały polski rynek autogazu powinien zagwarantować niezawodną jakość – tego oczekuje niezdecydowany jeszcze klient.
Wywiad ukazał się w numerze 1-2 2010 magazynu Auto Service Manager
Komentarze