W toku 29. konferencji International Conference on Automotive Body Finishing (SURCAR) dr Herman Yee, Global Manager of Technology for Electrocoat z firmy Axalta Coating Systems, zaprezentował producentom samochodów najnowsze rozwiązania technologiczne w dziedzinie lakierów elektroforetycznych.
Wydarzenie, w którym uczestniczą wpływowi przedstawiciele z branży motoryzacyjnej oraz związani z nią specjaliści z branży lakierniczej z całego świata, odbyło się w Cannes (Francja) w dniach 29–30 czerwca 2017 r. Tegoroczne tematy obejmowały nowości technologiczne, trendy rynkowe, najnowsze rozwiązania inteligentnej fabryki (Smart Factory) / przemysłu 4.0 oraz inne zagadnienia o strategicznym znaczeniu dla branży.
Pierwszego dnia konferencji dr Yee wygłosił prelekcję Electrocoat: Bringing Value to OEMs Today and into the Future – traktującą o korzyściach płynących ze stosowania lakierów elektroforetycznych z wyższą siłą penetracji. Podczas wystąpienia przedstawił, jakie oszczędności może przynieść ich stosowanie, jak np. mniejsze zużycie materiałów.
Dr Yee zaprezentował również nową – opatentowaną przez firmę Axalta – technologię kontroli właściwości reologicznych, umożliwiającą skuteczniejsze zabezpieczenie krawędzi. Technologia zapobiegająca spływaniu farby przed jej utwardzeniem została opracowana do stosowania w niższych temperaturach. Na zakończenie dr Yee omówił założenia dotyczące rozwoju elektropowłok w przyszłości.
W toku prezentacji dr Yee podkreślał:
– Obecnie na całym świecie producenci samochodów koncentrują się na trzech kwestiach: po pierwsze – na wyższej sile penetracji i oszczędności z tym związanych, po drugie – na ochronie krawędzi przed korozją i po trzecie – na utwardzaniu farby w niskich temperaturach, co pozwala na obniżenie wagi nadwozia. Wszystko to musi również uwzględniać rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania przyjazne środowisku oraz konsolidację i upraszczanie procesów.
W ubiegłym roku, zgodnie z oczekiwaniami dyktowanymi przez rynek, firma Axalta zainwestowała ponad 180 mln USD w działalność badawczo-rozwojową, a także rozwój technologii, opracowanie nowych rozwiązań i wsparcie techniczne (m.in. utwardzanie w niskich temperaturach i redukcja grubości powłoki). W tym celu firma zaangażowała ponad 1 300 pracowników naukowych i inżynierów z laboratoriów i centrów technologicznych z całego świata.
Dr Yee podkreślił, że w ciągu najbliższych 5–8 lat niezbędne będzie obniżenie temperatury schnięcia farby i tymi słowy podsumował korzyści i ograniczenia tej technologii:
– Obniżenie temperatury utwardzania znacznie zmniejsza koszty, ale największą korzyścią z punktu widzenia klientów będzie możliwość zastosowania elektropowłok na elementach wykonanych z tworzywa sztucznego, co obecnie jest niemożliwe ze względu na wysokie temperatury stosowane w kabinach.
Komentarze