Kampania Akademia Bezpiecznego Samochodu ma na celu podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach poprzez uświadamianie kierowcom znaczenia regularnych przeglądów stanu technicznego pojazdów. Idea kampanii zrodziła się pod wpływem analiz zachowań polskich kierowców oraz rynku napraw samochodów.
Tylko 25% polskich kierowców odwiedza warsztat samochodowy w celu kontroli stanu technicznego pojazdu, a 65% z nich korzysta z usług mechanika dopiero wtedy, kiedy samochód jest już zepsuty.
„Jeśli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, to jesteśmy niestety na szarym końcu w krajach Unii Europejskiej. Średnio w Polsce na 100 wypadków ginie 11 osób, a w krajach takich jak Niemcy, Szwajcaria czy Austria – tylko 2 osoby. Jednym z niedocenianych elementów, który ma wpływ na bezpieczeństwo jest stan techniczny pojazdu. Nie zawsze jest on właściwie analizowany jeśli chodzi o przyczyny wypadków drogowych.” – podkreśla mł. insp. Jacek Zalewski, Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.
Polskim kierowcom należy przede wszystkim uświadomić zależność pomiędzy stanem technicznym pojazdu a bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Szczególnie ważne jest kształtowanie wśród kierujących pojazdami świadomości oraz nawyku regularnej kontroli stanu technicznego pojazdu. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku samochodów, którym już upłynął okres gwarancji. Wymiana zużytych lub niesprawnych części motoryzacyjnych powinna się wpisywać w kulturę eksploatacji pojazdów, której poziom w Polsce jest niezadowalający.
„Po wczorajszych drogach jeżdżą dzisiejsi kierowcy samochodami przyszłości. Nowe konstrukcje pojazdów wyprzedzają możliwości kierowców, których należałoby doskonalić w zakresie zarówno jazdy, jak i dbałości o stan pojazdu. Postęp z zakresie modernizacji i budowy infrastruktury drogowej jest zbyt powolny w aspekcie wymagań wzrastającego ruchu drogowego.” – sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Andrzej Grzegorczyk.
Wszystkie zagadnienia związane z wpływem stanu technicznego samochodu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym zostaną omówione szczegółowo na konferencji prasowej oraz kongresie, które zainaugurują Kampanię Akademia Bezpiecznego Samochodu 25 kwietnia 2007 roku.
Kongres dla ekspertów i dziennikarzy zgromadzi najważniejsze instytucje i organizacje działające na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Celem tego spotkania jest wypracowanie propozycji rozwiązań problemów poruszanych przez kampanię. Omówiony zostanie także obecny stan i możliwe kierunki działań poszczególnych instytucji na rzecz bezpieczeństwa w aspekcie stanu technicznego samochodów. W efekcie organizatorzy kampanii pragną stworzyć Raport Akademii Bezpiecznego Samochodu będący wynikiem współpracy instytucji oraz organizacji działających na rzecz bezpieczeństwa w aspektach dotyczących człowieka w ruchu drogowym, pojazdu oraz drogi.
O celowości uczestniczenia w Kampanii Akademia Bezpiecznego Samochodu mówi Prezes Federacji Konsumentów – Małgorzata Niepokulczycka:
„Federacja Konsumentów zaangażowała się w kampanię Akademia Bezpiecznego Samochodu, gdyż bezpieczeństwo konsumenta jest jednym z priorytetów funkcjonowania każdej organizacji konsumenckiej. Informowanie i edukacja konsumentów to główne zadania dla Federacji Konsumentów, które wynikają z zasady, iż lepiej zapobiegać niż leczyć. W przypadku pojazdów jest to niezwykle ważne, ponieważ aspekty techniczne samochodu mają wpływ nie tylko na bezpieczeństwo samego kierowcy, ale całego jego otoczenia.”
Komentarze