Niedobór chipów, choć odmieniany w zeszłym roku przez wszystkie przypadki nadal wywiera presję na przemysł motoryzacyjny i stanowi istotne, a w niektórych przypadkach wręcz egzystencjalne wyzwanie dla producentów części motoryzacyjnych, podkreślając potrzebę dedykowanej strategii dotyczącej półprzewodników i konkretnych działań ze strony decydentów.
Europejscy producenci części motoryzacyjnych z zadowoleniem przyjmują inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą unijnej regulacji w zakresie półprzewodników, która ma zostać opublikowana 8 lutego i przedstawiają cztery konkretne działania, które sprawią, że unijna strategia dotycząca półprzewodników odniesie sukces: ·
- Zwiększenie mocy produkcyjnych zgodnie z potrzebami przemysłu
- Postępowanie zgodnie z podejściem, które opiera się na istniejących mocnych stronach
- Utrzymanie i zaangażowanie w otwartą gospodarkę i współpracę międzynarodową ·
- Poprawa i atrakcyjność inwestycji prywatnych
– Europejska regulacja dot. półprzewodników stanowi okazję do wzmocnienia odporności łańcuchów dostaw i dalszego umocnienia wiodącej pozycji europejskiego sektora motoryzacyjnego w zakresie innowacji. Strategia UE powinna opierać się na mocnych stronach projektowania chipów i motoryzacji, jednocześnie zwiększając możliwości produkcyjne zgodnie z potrzebami przemysłu. Przemysł półprzewodników i motoryzacyjny dostarczają rozwiązania o wysokiej wartości dla konsumentów i przedsiębiorstw dzięki globalnie zintegrowanym łańcuchom dostaw. Decydenci powinni zatem utrzymać swoje zaangażowanie na rzecz otwartego rynku i pomagać w dywersyfikacji łańcuchów dostaw we współpracy z globalnymi partnerami tam, gdzie to możliwe – mówi Sigrid de Vries, sekretarz generalna CLEPA.
Produkcja pojazdów na pół gwizdka w 2021 r.
W 2021 roku globalna produkcja 9,5 miliona pojazdów została opóźniona z powodu braku półprzewodników. Chociaż ten rok może wykazać skromne ożywienie światowej produkcji pojazdów osobowych, szacunki producentów i rynku nadal przewidują straty w produkcji średnio od 4 do 6 milionów pojazdów. Branża motoryzacyjna UE jest nieproporcjonalnie dotknięta obecnym niedoborem półprzewodników. Co czwarty samochód, którego nie można było wyprodukować w zeszłym roku z powodu niedoboru, zostałby wyprodukowany w UE. W rezultacie udział UE w światowej produkcji pojazdów osobowych spadł z 18,6% w 2019 r. do 15,8% w 2021 r. Oprócz produkcji pojazdów osobowych i dostawczych, zakłócenia w produkcji ciężarówek zagrażają zasadniczym obszarom motoryzacyjnych łańcuchów dostaw w UE. Motoryzacja odpowiada za 37% popytu na półprzewodniki w Europie w porównaniu z 10% na świecie, co wskazuje, że skuteczna strategia wspierania silnego europejskiego przemysłu mikroelektroniki powinna opierać się na centralnej roli producentów części motoryzacyjnych.
Utrzymujący się niedobór wskazuje na potrzebę skoordynowanej unijnej polityki przemysłowej, która przeznacza znaczne inwestycje publiczne i tworzy odpowiednie warunki dla inwestycji prywatnych w celu wzmocnienia ekosystemu półprzewodników i zwiększenia zdolności produkcyjnych. CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) popiera zobowiązanie UE do przyjęcia unijnej ustawy o półprzewodnikach, ale podkreśla potrzebę znacznych inwestycji wykraczających poza dotychczasowe zobowiązania. Tam, gdzie inne regiony posunęły się naprzód, dzięki kompleksowym planom inwestycji w półprzewodniki, inicjatywy polityczne i zobowiązania inwestycyjne rządów UE są znacznie mniejsze i brakuje im koordynacji i koncentracji. Jeśli UE zajmie zbyt dużo czasu, aby zapewnić przejrzystość ram inwestycyjnych, firmy zainteresowane inwestowaniem w UE mogą zamiast tego szukać gdzie indziej. Mamy oznaki, że to już się dzieje.
CLEPA opublikowała przewodnik dotyczący polityki ekosystemowego podejścia, który inwestuje w badania i rozwój oraz możliwości produkcyjne, ale także wykorzystuje zalety sektora motoryzacyjnego i ułatwia rozwój technologii zastosowań półprzewodników, jak połączona i autonomiczna mobilność. Europejskie przepisy o chipach powinny łączyć znaczne inwestycje publiczne i poprawę warunków inwestowania na jednolitym rynku ze zobowiązaniem do ułatwienia światowego handlu i prywatnych inwestycji.
– Rok 2021 był naznaczony niedoborami magnezu, aluminium, stali, wzrostem cen tychże i szeregiem innych wyzwań, ale same chipy opóźniły produkcję kilku milionów pojazdów na całym świecie. Osłabione łańcuchy dostaw prawdopodobnie pozostaną jednym z głównych zmartwień przemysłu motoryzacyjnego w 2022 roku, nawet jeśli niedobory chipów mogą stać się mniej dotkliwe. Niemniej problem ten powinien zostać zaadresowany z należyta uwagą przez europejskich decydentów. Jesteśmy obecnie w trakcie wielu wyzwań czekających na przemysł motoryzacyjny, w tym tych związanych z polityką klimatyczną UE, więc odpowiednie działania Unii Europejskiej pomagające pozbyć się jednego z wielu zmartwień będą mile widziane – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM, członek zarządu CLEPA.
Komentarze