Wizyta w centrum badawczo-rozwojowym Aptiv w Krakowie

, 20 października 2021, 8:10

Jedno z najważniejszych centr badawczych producenta kluczowych rozwiązań dla automatyzacji jazdy i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa znajduje się w Polsce. Podkrakowski obiekt Aptiv zazwyczaj jest zamknięty dla prasy. Przedstawiamy dziś zatem wyjątkowo ekskluzywny materiał.

Aptiv – co to za firma?

Osoby, które uważnie śledzą zmiany na rynku motoryzacyjnym pamiętają zapewne głośną operację podziału koncernu Delphi Automotive, w wyniku której powstały dwa niezależne podmioty – Delphi Technologies oraz właśnie Aptiv. Delphi Technologies kontynuuje działalność wcześniej prowadzoną po prostu pod marką Delphi – produkcję i sprzedaż części motoryzacyjnych. Aptiv z kolei została marką, reprezentującą technologiczne dokonania koncernu Delphi Automotive. Zajmuje się elektroniką motoryzacyjną i zaawansowanymi technologiami bezpieczeństwa, tworząc przyszłościowe rozwiązania dla rynku pojazdów.
Dwa lata po wspomnianym podziale, Delphi Technologies zostało przejęte przez koncern BorgWarner. Było to jasnym sygnałem, że dotychczasowy właściciel obu marek zdecydował się rozwijać część biznesu związaną z, nakierowaną na rozwiązania dla motoryzacji przyszłości, marką Aptiv.

Podkrakowskie centrum Aptiv – co się tam dzieje?

Centrum Aptiv działa już od 2000 roku. Obecnie pracuje w nim prawie 3 tys. osób, w tym 2 tys. inżynierów. Pomieszczenia biurowe zlokalizowane są bliżej centrum Krakowa, natomiast na przedmieściach mieści się park maszynowy wyposażony w urządzenia do tworzenia, testowania i walidacji* nowych rozwiązań technologicznych. Jest tam także nowy, specjalny tor testowy, który w dniu naszej wizyty miał swoją oficjalną premierę (choć od pewnego czasu jest już wykorzystywany przez krakowskich inżynierów). Łączna powierzchnia krakowskiego Aptiv to ponad 16 tys. mkw.

*walidacja to w dużym skrócie zweryfikowanie zbieżności produktu z wymaganiami klienta (tu: producenta samochodu). Wymagania klientów zwykle przekraczają minimalne wymagania międzynarodowych norm i przepisów.

W centrum prowadzone są badania w zakresie technologii aktywnego bezpieczeństwa, Inteligentnej Architektury Pojazdu oraz Mobilności Autonomicznej. Zagraniczny rodowód koncernu mógłby sugerować, że rola centrum ogranicza się do uzupełniania i testowania technologii przypływających zza oceanu. Nic bardziej mylnego, wiele projektów i nowatorskich koncepcji powstaje właśnie tutaj. Krakowskie centrum jest uważane za najbardziej innowacyjny i rozwojowy ośrodek badawczy w portfolio Aptiv. Firma ma łącznie 12 takich obiektów, rozsianych po całym świecie. Spośród rozwiązań, które powstały w biurach i laboratoriach krakowskiego wiele jest wykorzystywanych we współczesnych samochodach. Centrum prowadzi także obecnie kilka projektów na dużą skalę, m.in.

  • projekt Krakow Driving Autonomously Systems obejmujący algorytmy wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, by interpretować dane otrzymane z otoczenia samochodu. Informacje te służą do tworzenia zawansowanych systemów wspierania kierowcy, a docelowo do wprowadzenia technologii autonomicznych do produkcji masowej
  • SIMUSAFE – symulator, odwzorowujący realistyczne zachowania użytkowników ruchu drogowego
  • Platforma Monitorowania Wnętrza – kolejna odsłona systemu kontroli gestów. Głównym zadaniem projektu jest poprawa bezpieczeństwa drogowego, między innymi poprzez monitorowanie wnętrza pojazdu i wykrywanie spadku koncentracji kierowcy.
  • Projekt podnoszący poziom cyberbezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach, zabezpieczający je przed włamaniami i atakami hakerskimi.

Od designu po produkcję i testy…

BMW, Volvo, Ferrari, Porsche, Ford, Peugeot, Renault, Hyundai… to główne marki, z którymi na co dzień współpracuje centrum badawcze Aptiv. Projektowane są tu głównie technologie z dziedziny aktywnego bezpieczeństwa jazdy (systemy ADAS), a także rozwiązania dla automatyzacji i autonomizacji jazdy. Projekty ze sfery wirtualnej szybko stają się realnymi rozwiązaniami i są poddawane testom. W centrum Aptiv znajdują się m.in. komory klimatyczne i wibracyjne do testowania radarów i kamer oraz jedno z pierwszych w Polsce, certyfikowane laboratorium Kompatybilności Elektromagnetycznej.

Testy wytrzymałościowe części samochodowych

Choć wiele dziś mówi się o nie najwyższej jakości nowo produkowanych samochodów, w rzeczywistości każdy trafiający do montowni podzespół jest uprzednio poddawany drobiazgowym testom. W centrum Aptiv znajdują się specjalne komory, w których przeprowadzane są symulacje trudnych warunków środowiskowych. Umieszczając w nich badany podzespół można w ciągu kilku miesięcy badań, zasymulować jego pracę w pojeździe przez 10-15 lat, w zmiennych i zróżnicowanych warunkach. Podzespoły poddawane są skrajnym temperaturom – od -40 do 85 st. C, wpływom silnych zabrudzeń – piasku, soli, wody i innych, a także wibracjom. Obecnie producenci pojazdów wymagają zapewnienia przez producenta trwałości podzespołu wynoszącej minimum 10 lat. Co pewien czas przeprowadzane są ponowne testy, których celem jest sprawdzenie czy obecnie wytwarzany i dostarczany produkt utrzymuje deklarowaną jakość.

Platformy wibracyjne w centrum Aptiv

Wspomniane wyżej drgania symuluje się na specjalnych platformach i w komorach. Systemy wibracyjne zostały zainstalowane w dedykowanej części laboratorium– wyposażonej w specjalną izolowaną podłogę. Jest to jedna z nowych inwestycji Aptiv, sfinalizowana w 2015 r.

Profesjonaliści branży motoryzacyjnej słusznie jako podzespoły szczególnie narażone na drgania w pojeździe postrzegają elementy zawieszenia pojazdu i silnika, elementy układu hamulcowego itp. Na liczne wstrząsy narażone są jednak także liczne elementy elektryczne i elektroniczne pojazdów, często zlokalizowane w szczególnie newralgicznych punktach pojazdu. Tego typu urządzenia nie są zwykle wymieniane eksploatacyjnie, powinny funkcjonować bez zarzutu bez cały czas eksploatacji pojazdu. W krakowskim laboratorium Aptiv poddaje się testom wibracyjnym wszystkie projektowane na miejscu, jak i dostarczane z zewnętrznych placówek firmy produkty. Można tu symulować drgania o przeróżnym natężeniu i sile – imitujące wibracje silnika jak i jazdę po nieutwardzonych drogach. Bieżące monitorowanie przebiegu testu pozwala na późniejszą analizę i ewentualne zoptymalizowanie produktu.

Testy akustyczne i elektromagnetyczne

Wiele badań sprawdzających jakość produkowanych podzespołów musi odbywać się w kompletnej ciszy. Producenci pojazdów mają szczególne wymagania w zakresie dźwieków wydawanych przez podzespoły. Formułują m.in. szczegółowe instrukcje dotyczące tego, jak powinien brzmieć dźwięk wciskanego przycisku na desce rozdzielczej pojazdu. Dużym problemem są oczywiście także potencjalne niepożądane dźwięki, powstające w kokpicie pojazdu, np. podczas jazdy po nierównościach. W obecnym czasie, gdy na rynku pojawia się wiele samochodów częściowo lub całkowicie elektrycznych, temat niepożądanych dźwięków w kabinie pojazdu nabrał szczególnej wagi. Wcześniej wiele występujących odgłosów było poprostu tuszowanych przez dźwięk pracującego silnika.
W centrum badawczym Aptiv funkcjonuje tzw. komora bezechowa, czyli szczelnie wytłumione pomieszczenie, gdzie za pomocą specjalnej aparatury „słucha” się urządzeń, w trakcie ich pracy, czyli symulowanej jazdy samochodu. Testy akustyczne pozwalają na identyfikację źródeł potencjalnego hałasu lub poprawę emitowanych dźwięków, według wytycznych producenta pojazdu.

Aptiv jest także producentem urządzeń emitujących dźwięki ostrzegawcze. Samochody pracujące w trybie elektrycznym są bardzo ciche, co powoduje problemy w ruchu ulicznym. Zgodnie z przepisami konieczne jest montowanie w takich pojazdach urządzeń, emitujących dźwięki informujących przechodniów o nadjeżdżającym pojeździe. Tego typu urządzenia również są badane w komorze bezechowej. Emitowane przez nie dźwięki dostosowywane są nie tylko do obowiązujących na danym kontynencie przepisów, ale także… do konkretnych życzeń producenta pojazdu.

Prawdziwą dumą podkrakowskiego centrum Aptiv jest laboratorium tzw. kompatybilności elektromagnetycznej. Sprawdza się tutaj, czy podzespoły i urządzenia są odporne na zakłócenia fal radiowych. We współczesnych pojazdach liczba podzespołów emitujących fale radiowe jest większa niż kiedykolwiek. Przeprowadzane w laboratorium testy oceniają interakcję komponentów elektronicznych z ich środowiskiem elektromagnetycznym i innymi komponentami, aby upewnić się, że wzajemnie się nie zakłócają. Aptiv posiada cztery komory bezechowe, które absorbują odbicia fal elektromagnetycznych i izolują produkty od zakłóceń zewnętrznych, podczas testów. Można badać w nich także wyładowania elektrostatyczne i wykonywać testy zakłóceń zasilania. Laboratorium kompatybilności elektromagnetycznej w Krakowie uchodzi za jeden z najlepiej wyposażonych tego typu obiektów na świecie.

Tor Smart Track – oczko w głowie polskiego Aptiv

Najnowszą oddaną do użytku inwestycją krakowskiego Aptiv jest tor testowy Smart Track. Jest to obiekt dostosowany do testowania systemów bezpieczeństwa i rozwiązań związanych z automatyzacją i autonomizacją jazdy. Zarządcy centrum Aptiv wykonują bardzo wiele testów w realnych warunkach użytkowania samochodu. Wiele z tych testów musi odbyć się w kontrolowanych warunkach, na zamkniętym obiekcie, a nie w ruchu ulicznym. Wcześniej w tym celu trzeba było wynajmować tory samochodowe lub przestrzeń lotniska – nie są to jednak obiekty, które da się w pełni dopasować do potrzeb. Zdecydowano zatem o budowie własnego toru.

Jest to pierwszy tego typu tor w Polsce. W przeszłości zdarzało nam się gościć na podobnych obiektach różnych firm technologicznych, jednak zawsze były one zlokalizowane za granicą. Budowa toru pod Krakowem świadczy o dużym zaufaniu Aptiv do swojego polskiego oddziału.

Jakie rozwiązania testuje się na torze Aptiv? M.in. funkcję niezależnego hamowania pojazdu przed ruchomą przeszkodą. Podczas prezentacji mieliśmy okazję obejrzeć jak testowany samochód hamuje przed manekinem „przechodzącym” przez pasy oraz skręcającym na skrzyżowaniu na rowerze. Zaprezentowano także system pozwalający na uniknięcie kolizji z drugim samochodem, nagle zmieniającym pas ruchu.

Włodarze polskiego oddziału Aptiv zapowiadają kolejne inwestycje w nadchodzących latach. Nabierające rozpędu trendy rynkowe związane z automatyzacją i autonomizacją jazdy bez wątpienia pozwalają przewidywać rosnące zapotrzebowanie na dokonania krakowskiego centrum.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!