Regularna wymiana płynu chłodniczego jest niezbędna dla prawidłowej pracy układu chłodzenia w samochodzie. O tej prawdzie często zapominają właściciele pojazdów, a uświadamianie im jej jest zadaniem mechaników. Jaki płyn do chłodnic najlepiej wybrać? Sprawdziliśmy ofertę polskiego rynku w tym zakresie.
W naszym zestawieniu znajdziecie płyny chłodnicze wielu marek. Wyboru opisywanych płynów dokonali ich producenci. Osoby zainteresowane uzyskaniem większej ilości informacji zachęcamy do kontaktu z przedstawicielami producentów i/lub dystrybutorów. Produkty przedstawiamy w kolejności przypadkowej.
Petrygo Q NEW
Płyn do chłodnic Petrygo Q NEW produkowany jest w oparciu o wysokiej jakości glikol etylenowy oraz specjalnie dobrany pakiet dodatków uszlachetniających, które zapewniają pełną ochronę układów chłodzenia wykonanych z aluminium, innych stopów metali oraz w układach mieszanych. Płyn tworzy w układzie chłodzenia wyjątkowo odporną powłokę ochronną, zabezpieczając go przed korozją i kawitacją w zakresie eksploatacji do 100 tys. km lub przez 3 lata eksploatacji. Jest odporny na zamarzanie do -35°C i zapewnia ochronę silnika przed przegrzaniem. Petrygo Q NEW jest neutralny dla stosowanych w układach chłodzenia elementów wykonanych z tworzyw sztucznych. Zoptymalizowana technologia daje dużą stabilność płynu w czasie długotrwałego przechowywania jak i w trakcie użytkowania. Jest mieszalny z innymi płynami chłodniczymi spełniającymi równorzędne parametry.
Spełnia wymagania norm: polskiej PN-C 40007:2000, amerykańskiej ASTM D 3306 i brytyjskiej British Standard BS 6580. Wyrób wyprodukowano zgodnie z systemem zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2015
Petrygo PLUS G12+
Petrygo PLUS G12+ to nowej generacji płyn do chłodnic o wydłużonym działaniu. Zawiera aktywne mikro cząsteczki inhibitorów korozji, nieosadzające się na wewnętrznych ściankach układu chłodzenia, pracujące w sposób ciągły. Płyn zabezpiecza przed powstawaniem ognisk korozji i kawitacją w okresie 5 lat lub przebiegu 250 tys. km. Jest odporny na zamarzanie do -37°C i zapewnia ochronę silnika przed przegrzaniem. Przeznaczony do chłodzenia wszystkich typów silników w samochodach osobowych i ciężarowych wyposażonych w chłodnice stalowe, aluminiowe i układy mieszane. Mieszalny z wszystkimi płynami chłodzącymi spełniającymi standard G12 oraz płynami w standardzie G11.
APROBATY: MAN 324 Typ SNF, DAF 74002
SPEŁNIA WYMAGANIA: MB-Approval 326.3, GM 6277M, Ford specification WSS-M97B44-D, VW/Audi/Seat/Skoda TL 774-F (G12+), PN-C 40007:2000, ASTM D3306, ASTM D4656, ASTM D6210, BS 6580.
Wyrób wyprodukowano zgodnie z systemem zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2015. Jest certyfikowany przez Instytut Transportu Samochodowego. Posiada również certyfikat na Znak Bezpieczeństwa B.
NESTE PRO COOLANT N READY
Neste Pro Coolant N Ready jest gotowym do użycia płynem do chłodnic na bazie glikolu etylenowego, o przedłużonym okresie wymiany. Temperatura krzepnięcia płynu to -38oC. Produkt zapewnia ochronę silnika i układu chłodzenia w europejskich jak i azjatyckich samochodach osobowych. Spełnia wymagania wielu producentów silników OEM, na przykład Alfa Romeo, Dacia, Fiat, Honda, Hyundai, Kia, itp.
Zalety produktu
– technologia kwasów organicznych (OAT)
– wolny od krzemianów
– ochrona przed zamarzaniem
– najwyższej klasy ochrona przed korozją
Normy, aprobaty, specyfikacje: Fiat 9.55523, Honda type 2, Mazda FL22, Nissan Antifreeze Coolant, Renault Glaceol RX type D, Subaru Coolant 16218, Suzuki Longlife Coolant, Toyota TSK 2601G-8A, MB 325.3, Mitsubishi, VW TL 774-D/F (G12/G12+), BS 6580:2010, ASTM D3306 Type III, ASTM D4985, JIS K 2234:2006, SAE J1034.
NESTE PRO+ COOLANT B READY
Neste Pro+ Coolant B Ready jest gotowym do użycia płynem do chłodnic na bazie glikolu monoetylenowego. Produkt spełnia wymagania wielu producentów pojazdów. Płyn może być stosowany w samochodach osobowych, sprzęcie rolnym, sprężarkach, urządzeniach do obróbki metalu, silnikach zaburtowych itp.
Zalety produktu
– hybrydowa technologia
– wolne od azotynów
– doskonała ochrona przed zamarzaniem
– najwyższej klasy ochrona przed korozją
Normy, aprobaty, specyfikacje: BMW N 600 69.0, Deutz H-LV 0161 0188, MAN 324-NF, MB 325.0, MB 326.0, MTU MTL 5048, Opel/GM: B 040 0240, Porsche: For 924, 928, 944, 968, Saab: 6901599, Volvo (samochody osobowe), VW TL-774-C (G11), ASTM D3306 Type III, ASTM D4985, BS 6580:2010, JIS K 2234:2006, SAE J1034.
K2 KULER -35°C
Uniwersalny, gotowy do użycia płyn do chłodnic, cechujący się wysokimi parametrami użytkowymi, nagrodzony złotymi medalami na Międzynarodowych Targach Wynalazków w Brukseli, Genewie i Seulu. Zapewnia optymalną temperaturę pracy, jego receptura chroni silnik przed przegrzaniem latem, a zimą przed zamarzaniem. Płyn zapewnia pełną ochronę silnika przez 5 lat lub 250 tys. km, także gdy mieszamy go z innymi płynami o przedłużonej żywotności. Zawiera pakiet inhibitorów złożony z kwasów karboksylowych z dodatkiem specjalnych inhibitorów korozji i środków antypiennych.
K2 KULER -35°C może być stosowany we wszystkich rodzajach chłodnic, zwłaszcza aluminiowych oraz mieszany z innymi płynami równie wysokiej jakości, niezależnie od koloru. Spełnia rygorystyczne normy amerykańskie ASTM D 3306 i ASTM D 2570. Jakość płynu potwierdzają badania Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych wg normy PN-C-40007.
Uwaga: Częstotliwość wymiany płynu określa instrukcja obsługi samochodu. Zwykle jest to co 60 000 km lub co 3 lata.
CARSO PRESTA -35C
Specjalnie opracowana receptura płynu latem chroni silnik przed przegrzaniem, a zimą przed zamarzaniem, nawet w temperaturze do -35 st. C. Pakiet inhibitorów złożony z kwasów karboksylowych z dodatkiem specjalnych inhibitorów korozji i środków antypiennych lepiej zabezpiecza silnik.
Pozwala na wydłużenie ochrony do 5 lat lub 150 000 km, także gdy mieszamy go z innymi płynami o przedłużonej żywotności. Płyn Presta może być stosowany we wszystkich rodzajach chłodnic. Jest mieszalny z innymi płynami na bazie glikolu etylowego, niezależnie od koloru. Nie zawiera azotynów, amin i fosforanów, dzięki czemu jest bardziej przyjazny dla środowiska.
Zawartość: glikol etylenowy, zestaw środków smarnych, dodatki antykorozyjne, Bitrex.
Borygo Nowy
Wielosezonowy płyn do chłodnic samochodowych na bazie glikolu etylenowego
o wysokiej czystości. Dzięki zawartości skutecznego zestawu dodatków uszlachetniających (inhibitorów korozji, antyutleniaczy, stabilizatorów i środków antypiennych), skutecznie chroni metale układu chłodzenia przed korozją, a elementom gumowym zapewnia wieloletnią trwałość.
Borygo Nowy jest uniwersalnym płynem przeznaczonym do stosowania w układach chłodzenia silników samochodów osobowych, dostawczych oraz ciężarowych, autobusach, maszynach budowlanych, sprzęcie wojskowym, ciągnikach rolniczych i silnikach stacjonarnych wyposażonych zarówno w chłodnice mosiężne (miedziane) lutowane, jak i aluminiowe.
- Temperatura krystalizacji: -35°C
- Jakość produktu potwierdza Certyfikat Zgodności z normą PN-C 40007: 2000 wydany przez ITS oraz Certyfikat na Znak Bezpieczeństwa B
- Dostępny w opakowaniach: 1 l, 5 l, 20 l, beczka 120 kg, paletopojemnik 1000 kg
- Żywotność płynu: 5-letnia gwarancja producenta
- Można go mieszać z innymi płynami do chłodnic na bazie glikolu monoetylenowego
Borygo EKO jest płynem niskokrzepnącym, którego głównym składnikiem jest nietoksyczny glikol propylenowy o wysokiej czystości.
Posiada pakiet dodatków antykorozyjnych i uszlachetniających, gwarantujących niezmienne właściwości eksploatacyjne w ciągu co najmniej 5 lat. Stosowanie płynu jest bezpieczne dla środowiska, ulega on szybkiej biodegradacji. Może być stosowany w silnikach spalinowych we wszystkich modelach samochodów wyposażonych w układy chłodzenia z aluminium, miedzi oraz ich stopów. Skutecznie chroni przed korozją kawitacyjną wszystkie metale układu chłodzenia.
- Temperatura krystalizacji -35°C
- Jakość produktu potwierdza Certyfikat Zgodności z normą PN-C 40007: 2000 wydany przez ITS oraz Certyfikat na Znak Bezpieczeństwa B
- Zawiera nietoksyczny glikol propylenowy
- Dostępne opakowania: 1 litr, 5 litrów, 20 litrów, beczka 120 kg, paletopojemnik 1000 kg
- Żywotność produktu: 5-letnia gwarancja producenta
febi Ready Mix
Niezamarzające płyny do chłodnic. Oferowane przez febi gotowe do użycia bez rozcieńczania płyny niezamarzające do chłodnic, chronią przed powstawaniem osadów,
korozji oraz piany, zapewniając jednocześnie optymalne odprowadzanie ciepła. Nie wymagają rozcieńczania i zapewniają ochronę przy temperaturach otoczenia do -35°C.
Optymalny skład pozwala uniknąć problemów wynikających z niewłaściwie dobranej wody lub nieodpowiednich proporcji zmieszania: Mogą być stosowane w silnikach żeliwnych i aluminiowych, chronią przed powstawaniem osadów. Zapewniają ochronę przed korozją i chronią przed zjawiskiem kawitacji. Charakteryzują się minimalną tendencją do pienienia.
Są mieszalne z innymi płynami niezamarzającymi spełniającymi tę samą specyfikację. Gotowe do użycia niezamarzające płyny febi do chłodnic produkowane są w Europie i zawsze zapewniają niezmienne standardy jakościowe.
SYNTACO QARMAX G12+
Płyn do układu chłodzenia, oparty na technologii dodatków organicznych (OAT). Produkt nie zawiera azotynów, amin, fosforanów, boranów, krzemianów, dodatków mineralnych. Można go stosować zarówno w silnikach benzynowych jak i wysokoprężnych samochodów osobowych. Jego najważniejsze cechy:
- posiada wydłużoną żywotność, pozwalającą na rzadszą konserwację, dzięki inhibitorom korozji o bardzo niskim poziomie zużycia
- posiada bardzo dobre właściwości termiczne, które pozwalają na efektywne chłodzenie silnika bez zagotowania
- eliminuje problemy z osadami spowodowanymi użyciem twardej wody
- eliminuje ścierne cząstki stałe, co daje lepszą ochronę złączy pompy wodnej.
- posiada ulepszoną ochronę antykorozyjną wszystkich metali i stopów używanych w systemie chłodzenia nowoczesnych pojazdów, zwłaszcza aluminium.
- posiada wysokie właściwości przeciwpieniące.
Spełnia wymagania większości norm europejskich i międzynarodowych: Volkswagen TL 774 D & F, Mercedes-Benz MB 325.3, General Motors GM 6277M, Ford WSS-M97B44-D, PN-C-40008, ASTM D3306.
SYNTACO QARMAX HD LONG LIFE
Płyn do układu chłodzenia, oparty na technologii dodatków organicznych (OAT) o przedłużonej żywotności, który wytrzymuje wymiany co 1 000 000 km. Przeznaczony jest dla ciężarówek, pojazdów użytkowych, sprzętu budowlanego i maszynach rolniczych. Produkt nie zawiera azotynów, amin, fosforanów, boranów, krzemianów, dodatków mineralnych. Jego najważniejsze cechy:
- ochrona przed korozją, która jest najważniejszą funkcją koncentratu chłodziwa, jest osiągana dzięki zastosowaniu dobrze zbilansowanego pakietu inhibitorów
- bardzo dobre właściwości termiczne, które pozwalają na efektywne chłodzenie silnika bez zagotowania
- eliminuje problemy z osadami spowodowanymi użyciem twardej wody
- eliminuje ścierne cząstki stałe, co daje lepszą ochronę złączy pompy wodnej
- posiada doskonałe właściwości przeciwpieniące
Spełnia wymagania większości norm europejskich i międzynarodowych: ASTM D3306, PN-C-40008, DAF 74002, MAN 324 SNF, Volvo VCS, Cummins CES14603.
Valvoline Multi-vehicle Coolant Red
Uniwersalny płyn chłodzący, wykonany w technologii HOAT, nadający się do motocykli, samochodów osobowych, łodzi i lekkich pojazdów ciężarowych. Specjalnie wyselekcjonowana formulacja, zawierająca najwyższej jakości dodatki uszlachetniające sprawdza się w układach chłodzących wykonanych ze stali i aluminium. Valvoline Multi-vehicle Coolant Red zapobiega powstawaniu korozji wewnątrz układu chłodzenia, a także pozwala niwelować zjawisko kawitacji. Chroni układ przed zamarzaniem w warunkach zimowych, nadaje się do wydłużonych okresów eksploatacyjnych. Dzięki hybrydowej technologii może być mieszalny z innymi płynami, wcześniej zastosowanymi w pojeździe.
Poziomy jakości: Afnor 15-601, 1991; ASTM D3306 (D4656); SAE J1034, J814, J1941; BMW N600.69.0 BS 6580, 1992; Citroen (PSA B71 5110); CUNA NC956-16; Ford WSS-M97B44-D; GM B 040 0240; Honda typ 2; Isuzu; Jaguar/Land Rover: STJLR.651.5003; MB-325.0, 2, 3, 5, 6; Nissan; O-Norm V5123; Opel 6277M (B 040 1065); Peugeot (PSA B71 5110); Renault Glaceol AL type C; RX typ D; Saab (6901 599); Toyota TSK 2601G-8A; Volvo; Zalecany przez Valvoline do: VW TL 774 C, D, F, G, J VW zastosowania G11, G12, G12+, G12++ i G13 Audi, Seat, Skoda.
Valvoline Advanced OEM 48 Coolant
Koncentrat płynu chłodzącego, przeznaczony do stosowania w samochodach osobowych, ciężarowych, autobusach i pojazdach przemysłowych, pracujących pod dużym obciążeniem. Formulacja wykonana w technologii P-HOAT, zawierająca glikol etylenowy o niskiej zawartości krzemianów i obniżonym PH, nie zawierająca fosforanów, sprawdza się w układach chłodzących najnowszej generacji. Valvoline Advanced OEM 48 Coolant zawiera pakiet dodatków uszlachetniających, dzięki czemu gwarantuje ochronę przed korozją i zużyciem elementów układu chłodzącego, poprawia elastyczność elementów gumowych i chroni układ przed zjawiskiem kawitacji.
Poziomy jakości: BMW / MINI: BMW GS 94000; Detroit Diesel 7SE298; Deutz DQC CA-14 Specyfikacja federalna A-A-870A; Jaguar; Jenbacher TA-Nr. 1000-0201; Liebherr Minimum LH-00-COL3A; MAN 324-NF; MAN Diesel & Turbo Liste 3.3.7; Maybach / Smart; MB-325.0 (do 2014) MB-325.0 (do kwietnia 2014); Pojazdy osobowe MB (do kwietnia 2014); Pojazdy ciężarowe MB (do września 2011); MTU MTL 5048; Opel / Vauxhall (do 2000) B 040 0240; Porsche (do 1995); Rolls-Royce (od 1998); Saab 690 1599; Tesla (od 2013); TMC ATA RP-302B; Van Hool; TL 774-C: VW / Audi / Seat / Skoda; Volvo 2015 (samochody) i starsze Volvo Truck (do 2005); Zastava; ASTM D3306/ D4985; GM1899M/ 1825M; SAE J814/ J1034/ J1941.
RAVENOL OTC Organic Technology Coolant Concentrate PREMIX -40oC
Gotowy do użycia płyn do chłodnic, przyjazny dla środowiska, bez krzemianów, boranów, azotynów i fosforanów stworzony w oparciu o glikol monoetylenowy. Do stosowania w układach chłodzenia silników spalinowych. Opracowany na bazie sprawdzonych inhibitorów z organicznymi dodatkami w technologii OAT, jako płyn o przedłużonym okresie użytkowania. Zapewnia ochronę układu chłodzenia przed korozją (wszystkich metali włącznie z aluminium), kawitacją, zamarzaniem, a latem przed przegrzaniem. Posiada wysoką tolerancję z elastomerowymi uszczelnieniami oraz dobrą rezerwę alkaliczną.
Klasyfikacja:
Aprobaty (dla koncentratu): MAN 324 SNF, VW TL 774-F, DEUTZ DQC CB-14, MB 325.3
Odpowiada wymaganiom VW/Audi TL 774-D (odpowiada G12 Plus), VW G012A8FM1, G012A8FM8, G012A8GM9, MB 326.3 (Premix), Ford WSS-M 97 B44D (modele od 1999), FORD 1336797, FORD 1336807, FORD 1365305, PORSCHE, Mitsubishi 0103044, 0103045, MZ311986, Toyota 08889-00115, 08889-01005, 08889-80014, 08889-80015, 00272-1LLAC, VOLVO 9437650, 9437651, DAF 74002, JAGUAR LAND ROVER STJLR 651.5003, JAGUAR JLM209722, LAND ROVER STC50529.
RAVENOL TTC Traditional Technology Coolant Premix -40oC
Gotowy do użycia płyn do chłodnic oparty na glikolu etylenowym, niezawierający fosforanów, azotynów i amin, na bazie sprawdzonych dodatków. Płyn o przedłużonym okresie użytkowania. Zapewnia bezobsługową ochronę układu chłodzenia przed korozją, kawitacją, zamarzaniem, a latem przed przegrzaniem. Posiada wysoką tolerancję z elastomerowymi uszczelnieniami oraz dobrą rezerwę alkaliczną.
Klasyfikacja:
Odpowiada wymaganiom VW TL 774-C (odpowiada G11); MAN 324NF; AFNOR R15-601 (Francja); BS 6580 (GB); CUNA NC 956-16 (Włochy); JIS K 2234 (Japonia); O Norm V 5123 (Austria); UNE 25-361 (Hiszpania), ASTM D 1384; ASTM D 2570; ASTM D 2809; ASTM D 3306 Typ 1; ASTM D 4985, ASTM D 6210 Typ 1-FF; SAE J1034; CHRYSLER MS 7170; FIAT 9.55523, FIAT PARAFLU 11, FORD WSS-M97B51-A1; IVECO 18-1830; Suzuki.
Venol Antifreeze G12+
OAT to technologia oparta na stosowaniu dodatków kwasów organicznych. Nie używa się w nich krzemianów, jak w IAT. Tworzą znacznie cieńszą warstwę ochronną, co nie znaczy, że mniej skuteczną. Dzięki temu łatwiej przyjmują i oddają ciepło niż IAT. Płyny OAT stosuje się w nowszych samochodach, w których chłodnicach nie ma lutów ołowiowych. Kwasy organiczne działają na takie połączenia bardzo niekorzystnie i na dłuższą metę powodują ich zniszczenie, co skutkuje wyciekami. Poza tym, że nie można ich stosować w starych chłodnicach, mają same zalety w stosunku do IAT. Lepiej chłodzą, lepiej zabezpieczają i do tego wytrzymują znacznie dłuższą eksploatację, nawet do 5 lat.
Venol Antifreeze G13
HOAT to technologia hybrydowa z dodatkami organicznymi i środkami krzemianowymi. Dzięki temu można nimi zastąpić płyny IAT, zyskując lepszą ochronę przeciwkorozyjną i dłuższe przebiegi między wymianami nawet do 5 lat.
Zabarwienie płynów do chłodnic często jest uważane za wyznacznik jakości. Zabarwienie płynów do chłodnic pochodzi od wprowadzonych do niego barwników i z całą pewnością nie pochodzi od dodatków uszlachetniających. Najczęściej spotyka się płyny czerwone, różowe, niebieskie, żółte i zielone. Bez względu na kolor czy markę współczesne płyny teoretycznie można ze sobą mieszać, o czym zapewnia producent na etykietach. Niestety rzeczywistość jest nieco inna ponieważ płyny wykonane według różnych technologii mają różne składniki i nie wszystkie składniki wykazują synergizm działania. Najbardziej czułe na jakiekolwiek zmiany są inhibitory korozji, które w pewnych przypadkach mogą wykazywać pogorszenie ochrony przed korozją w płynie, który jest mieszaniną dwóch płynów wykonanych w różnych technologiach. Mówiąc obrazowo dodanie do Płynu G11 płynu G12+ najprawdopodobniej nie spowoduje polepszenia właściwości płynu G11, a wręcz pogorszenie i to w szczególności ochrony przed korozją. W związku z tym nie powinno się mieszać ze sobą płynów wykonanych w różnych technologiach.
FUCHS MAINTAIN FRICOFIN LL 50
Gotowy do użycia płyn do układów chłodzenia na bazie glikolu etylowego. Nie zawiera azotynów, amin, fosforanów oraz krzemianów. Zapewnia ochronę przed zamarzaniem do -40°C. Jest przeznaczony do stosowania w układach chłodzenia wysoko obciążonych silników samochodów osobowych, użytkowych oraz silników stacjonarnych. Jako wstępnie przygotowany płyn oparty na wysokoefektywnej technologii OAT zapewnia ochronę przy najdłuższych okresach pomiędzy wymianami. MAINTAIN FRICOFIN LL 50 to mieszanina 50% obj. koncentratu z wodą demineralizowaną. Jest on mieszalny i kompatybilny z płynami do układów chłodzenia zgodnymi z VW TL 774-C (G11), TL 774-F (G12+), TL 774-G (G12++) i TL 774-J (G13).
Spełnia wymagania specyfikacji: ASTM D 3306 TYPE III; ASTM D 6210 TYPE III-FF; BS 6580:2010
Posiada dopuszczenia: CAT / MWM TR 0199-99-2091; DAF 74002; DEUTZ DQC CB-14; MAN 324 TYP SNF; MB 326.3; MTU MTL 5048.
Jest rekomendowany w wielu innych aplikacjach, między innymi: CHRYSLER MS 12106; FORD WSS-M97-B44-D2; HYUNDAI MS 591-08; JAGUAR LAND ROVER STJLR.651.5003; PSA B 71 5110; TOYOTA TSK 2601G-8A;VOLVO COOLANT VCS (STD 418-0001);VW TL 774-D/F (G12+).
FUCHS MAINTAIN FRICOFIN DP 50
Jest to najwyższej jakości płyn do układów chłodzenia na bazie glikolu etylenowego. Nie zawiera azotynów, amin i fosforanów. Zapewnia ochronę przed zamarzaniem do -40°C. Przeznaczony jest do stosowania w pojazdach użytkowych i samochodach osobowych oraz stacjonarnych silnikach spalinowych. Jest to gotowy płyn zapobiegający zamarzaniu produkowany w technologii Si-OAT, który dzięki zastosowaniu inhibitorów organicznych łączy długie czasookresy pomiędzy wymianami z szybko reagującymi inhibitorami krzemianowym. Jest on mieszalny i kompatybilny z płynami do układów chłodzenia zgodnymi z VW TL 774-C (G11), TL 774-F (G12+), TL 774-G (G12++) i TL 774-J (G13).
Spełnia wymagania specyfikacji: AFNOR NF R 15-601 TYPE 3; ASTM D 3306 TYPE III; ASTM D 4985; BS 6580:2010; SAE J814; CUMMINS CES 14603.
Posiada dopuszczenia: DEUTZ DQC CC-14; MB 326.5; MB 326.6; VW TL 774-G (G12++)
Jest rekomendowany w aplikacjach wymagających spełnienia norm: DETROIT DIESEL 93K217; MAN 324 TYP Si-OAT; SCANIA TB 1451.
HEPU® G13
Wysokiej jakości płyn do układu chłodzenia o przedłużonej trwałości. Wyprodukowany na bazie glikolu monoetylenowego i gliceryny przeznaczony do użytkowania w trybie „longlife”. Produkt oferowany zarówno jako koncentrat jak i gotowy do użycia płyn zapewnia ochronę przed mrozem, przegrzaniem, korozją i osadzaniem się kamienia w silnikach oraz na elementach aluminiowych i żeliwnych. Nie zawiera azotynów, aminów i fosforanów.
Wyprodukowany zgodnie ze standardem VAG G13 / TL744-J, a także nadający się do zastosowań z niższymi specyfikacjami G12 / G12 + / G12 ++.
Płyn HEPU® G13 dostarczany jest w opakowaniach 1,5, 5, 20, 60 oraz 200 litrów.
HEPU® G12 Superplus
Płyn do układu chłodzenia o przedłużonej trwałości (longlife) z pakietem dodatków silikonowych. Dostępny w formie koncentratu zapewnia doskonałą ochronę przed mrozem, przegrzaniem, korozją i osadzaniem się kamienia. Nie zawiera boranów, azotynów, aminów ani fosforanów i jest szczególnie polecany do silników z metali lekkich, które wymagają specjalnej ochrony elementów aluminiowych w wysokich temperaturach pracy.
Płyn spełnia normę VAG G12 plus plus / TL774-G oraz Scania ASTM D 3306 oraz D 4340. Płyn HEPU® G12 Superplus dostarczany jest w opakowaniach 1,5, 5, 20, 60 oraz 200 litrów.
YACCO LR-37 ORGA-SI
Gotowe do użycia hybrydowe chłodziwo na bazie glikolu etylenowego, zmieszane z wodą zdemineralizowaną. Zawiera mieszaninę organicznych inhibitorów Organic Additive Technology (OAT) połączonych z wysoce wydajnymi krzemianami. Temperatura ochrony: -37°C. Odpowiedni do szerokiej gamy silników pracujących w normalnych i ciężkich warunkach (żeliwo, aluminium …), gdy producent zaleca technologię Si-OAT.
Właściwości i zalety: Technologia hybrydowa Si-OAT zapewnia ochronę przed korozją i trwałość. Pozwala to na wydłużenie okresów wymiany płynu chłodzącego (zgodnie z zaleceniami producenta). Wysoka przewodność cieplna poprawia odprowadzanie ciepła. Wysoka temperatura wrzenia zapewnia bardzo niskie parowanie podczas pracy.
Chroni głowicę cylindrów i układ chłodzenia przed korozją kawitacyjną. Zapewnia ochronę przed mrozem, nawet w ekstremalnych temperaturach. Nie zawiera azotynów, amin, boranów i fosforanów (przyjazny dla środowiska i o niskiej toksyczności).
NORMY i APROBATY:
– VW TL 774-G/ 774-J G12++/G13 (Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche >2010, Seat, Skoda, Volkswagen)
– Ducati
– MB 325.5/325.6 (Mercedes, Setra, Smart) i wiele innych
YACCO LR-35 ORGANIQUE
Gotowy do użycia płyn chłodniczy opracowany z dodatków organicznych, MEG i wodą destylowaną. Do wszystkich układów chłodzenia (żeliwo, aluminium): we wszystkich rodzajach pojazdów: samochodach osobowych, ciężarowych, sprzęcie budowlanym, maszynach rolniczych, motocyklach, szczególnie tam, gdzie producent wymaga płynu organicznego. Temperatura ochrony: -35°C
Właściwości i zalety:
– Przewodność cieplna pozwalająca na skuteczne odprowadzanie ciepła
– Brak parowania w całym okresie eksploatacji
– Wysoka temperatura wrzenia
– Tworzy trwałą warstwę ochronną na częściach metalowych (przez utlenianie, a następnie przez pasywację)
– Chroni głowicę cylindrów i układ chłodzenia przed kawitacją (turbulencje w przepływie płynu)
– Zapewnia ochronę przed mrozem, nawet w ekstremalnych temperaturach
– Umożliwia wydłużony okres między wymianami (w zależności od zaleceń OEM)
– NAP Free: brak azotynów, brak fosforanów (przyjazny dla środowiska), brak amin (niska toksyczność)
NORMY i APROBATY:
– FORD WSS-M97B44-D
– MERCEDES-BENZ MB-Approval 326.3
– VW Group (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen)
– Jaguar/Land Rover ST JLR 651.5003,
– Mazda MEZ MN 121 D,
– Mitsubishi MHI,
– Opel-GM GMW 3420, Porsche (G12),
– Renault type D, Saab, Rover… i wiele innych
LOTOS płyn do chłodnic samochodowych
Płyn do chłodnic samochodowych Lotos jest nowoczesnym, wysokiej jakości, niskokrzepnącym, wielosezonowym płynem chłodniczo-konserwującym. Działa trójkierunkowo: zabezpiecza przed korozją, przegrzewaniem i zamarzaniem.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
biski, 3 marca 2021, 10:42 4 0
no pewnie. Pierwszy płyn na tej liście jest mieszalny z wszystkim i nadaje się do wszystkich rodzajów chłodnic. Drugi jest mieszalny z G12 i G11. Przy takim początku odechciało mi się czytać dalej. A już na pewno nie zachęciło mie to do kupna tych płynów. Jeśli jest na sali chemik, nie mnie poprawi jeśli się mylę
Odpowiedz
Anonim, 3 marca 2021, 18:07 2 -1
To prawda. Większość tych płynów to jak płyn do spryskiwaczy. Co do mieszania to potem kończy się gotowaniem silnika i syfem w chłodnicy
Odpowiedz
Krystyna, 5 marca 2021, 15:16 1 0
uważam że większość płynów to dobre płyny. silnik to nie skomplikowana struktura. płyn na chronic przed korozją, zamarznięciem, wrzeniem, odprowadzać energię cieplną z korpusu do chłodnic
Odpowiedz
Anonim, 5 marca 2021, 15:52 1 -1
przy starych autach pewnie i tak było. Przy tych ze start-stopem wlejesz byle co z lidla i zaraz masz problemy z przegrzewaniem. nie ryzykuje używam dobrego. I tak klient płaci a ja nie mam problemów przynajmiej
Odpowiedz
Eryk, 6 marca 2021, 19:34 0 0
podzielisz się jakimś źrodłem gdzie mogę trochę zglebi temat płynów ?,bo co nie znajdę na necie to straszny chłam.
Odpowiedz
Anonim, 7 marca 2021, 10:57 0 0
sprawdz jakie aprodaty ma płyn ktory chesz kupić. Jeśli spełnia te konkretne normy który fabrycznie zalany płyn to ok. te najtańsze spełniają conajwyżeJ g12plus
Odpowiedz
Kejter, 6 czerwca 2021, 19:54 0 0
Kiedyś płyny bazowały na krzemie i dobrze chroniły przed korozją. Potem zaczęła się era olejów long life i zaczęli też kombinować z płynami. Poszukaj informacji na temat technologii produkcji płynów czyli OAT, IAT, HOAT i wariacje np HOAT Si
Odpowiedz
profesor nadzwyczany, 24 lipca 2022, 22:21 1 0
Przedewszystkim glikol propylenowy nie można mieszać z glikolen etylenowym. Więc dlaczego większość producentów nie podaje w opisie tej istotnej informacji ?
Odpowiedz
kurdeMOTO, 19 lutego 2023, 15:58 0 -1
Przede wszystkim, musicie sobie umyć, wyczyścić chłodnice w waszych leciwych samochodach. Ja w swoim leciwym, ale jak nowym - bo wszystko wymieniłem na nowe, wyrzuciłem starą chłodnicę i kupiłem nową, taką jak powinna być. Mam na myśli powierzchnię oddawania ciepła, jak i samą zdolność oddawania rzeczonego ciepła.
Żaden płyn was nie uratuje, jeśli wasze chłodnice mają 30 - 40% sprawności odprowadzania ciepła. Chłodnice powinno się wymyć, umyć, wyczyścić ... już po pięciu latach eksploatacji - od zakupu samochodu, jako nowy z salonu. Pozostała większość przypadków, patrz co napisane wyżej.
Kto jednak zawracałby sobie tym głowę, przecież dobry płyn jest najważniejszy!
Odpowiedz
kurdeMOTO, 19 lutego 2023, 16:54 0 -1
Dodam jeszcze, że większość problemów z układem chłodzenia w waszych notorycznie przegrzewających się samochodach, wynika właśnie z brudnej, zasyfionej eksploatacją, zalepionej często błotem, brudem, kurzem lub olejem z jazdy, eksploatacji CHŁODNICY.
Jest ona brudna oczywiście, przede wszystkim na zewnątrz. W środku z reguły, ma się ona bardzo dobrze.
Przegrzewający się notorycznie silnik i przedostawanie płynu chłodniczego do komory spalania lub wnętrza silnika, wynika z reguły, ze zużytej - zniszczonej uszczelki pod głowicą. Niszczy zaś tą uszczelkę, głównie zbyt wysoka temperatura pracy silnika, czyli ciągłe przegrzewanie.
O problemach z bardziej lub mniej uszkodzonym termostatem nawet nie wspomnę. Jest to przyczyna wielu problemów z silnikiem od falowania obrotów, po jego gaśnięcie.
Polacy lubią wypiekać swoje silniki a później szukają najlepszych płynów. Tymczasem, np. Citroen dedykuje zwykły w swym składzie, nieśmierdzący płyn do chłodnic, który sprawdza się rewelacyjnie ... w Citroenach.
Morał z tego taki, że najlepszy płyn do chłodnic to dedykowany przez producenta lub o podobnym składzie, który dedykuje producent.
W układzie chłodzenia wszystko musi działać, jak w założeniach. Silnik powinien jak najszybciej osiągnąć optymalną temperaturę a późnej, pracować w określonym przedziale temperatury.
Niestety, wasze z reguły zasyfione z zewnątrz chłodnice to największa przeszkoda dla optymalnej pracy silnika.
Proszę się nie obrażać, nie jesteście dziećmi. Po prostu musicie to sobie uświadomić.
Odpowiedz