Technologia SCT ESTER w olejach marki Fanfaro i Chempioil

, 5 stycznia 2021, 12:33

Wprowadzenie w pełni syntetycznych olejów bazowych V grupy – estrów do środków smarujących zwiększa ich funkcjonalność. Znacznie przewyższają one wszystkie znane tradycyjne oleje syntetyczne produkowane z wykorzystaniem olejów bazowych III (hydrokrakowanie) i IV grupy (PAO). Zespół naukowców SCT postawił sobie zadanie, aby wykorzystać estry, które są obecnie szeroko stosowane w przemyśle lotniczym, w masowej produkcji środków smarnych do aut.

– Udało nam się opracować, zsyntetyzować i uruchomić własną produkcję olejów V grupy. Ponadto, udało nam się znaleźć sposób na zachowanie równowagi ekonomicznego wykorzystania technologii SCT ESTER, spełniającej najwyższe standardy ochrony silnika, a nawet przekraczającej standardowe wymagania większości producentów OEM. – czytamy w komunikacie firmy Fanfaro.

Korzyści z zastosowania technologii SCT ESTER są następujące:

  • gęsty, stabilny film olejowy – cząsteczki SCT ESTER mają ujemny potencjał elektryczny. Ta cecha umożliwia przyciąganie cząsteczek estrów i, podobnie jak pod wpływem magnesu, przyleganie do dodatnio naładowanej powierzchni metalowej części silnika, tworząc gęstą ochronną warstwę oleju. Taka powłoka jest znacznie mniej podatna na rozerwanie przy dużych obciążeniach, pozostaje na powierzchniach silnika znacznie dłużej i nie spływa, co pozwala na znacznie łagodniejszy i bezpieczniejszy start silnika.
  • właściwości antykorozyjne – gęsty film olejowy nie przepuszcza wilgoci i powietrza, zapobiegając utlenianiu i korozji metalowych części silnika.
  • niska lotność – ze względu na kompleksową strukturę i polaryzację molekuł estrowych, do wyparowania estrów potrzeba znacznie więcej ciepła i energii. W związku z tym, im mniej pary powstaje, tym mniejszy jest wzrost ciśnienia. Wszystko to wpływa na mniejszą lotność i wyższą temperaturę zapłonu.
  • zachowanie parametrów w ekstremalnych temperaturach – wprowadzenie technologii SCT ESTER znacząco zwiększa wskaźnik lepkości w stosunku do poprzednich generacji olejów bazowych. Z jednej strony zapewnia to natychmiastowy i łatwy rozruch silnika dzięki zdolności pompowania oleju nawet przez wąskie kanały w temperaturach do -45 °C. Z drugiej strony oleje tego rodzaju stale wytrzymują temperatury powyżej 200 °C bez wrzenia, spieniania i zmiany lepkości.
  • właściwości detergentowe i dyspergujące – estry kwasów karboksylowych posiadają unikalną zdolność do całkowitego rozpuszczenia i stabilnego zachowania nowoczesnych dodatków w swojej strukturze, przewyższając wszystkie dotychczas znane grupy olejów bazowych, w tym polialfaolefiny. Innymi słowy, dodatki lepiej rozpuszczają się i integrują w środowisku molekularnym oleju, nie powodując złuszczania i równomiernie pracując na wszystkich powierzchniach ciernych. Dobrze rozproszone produkty spalania tj. sadza, popioły są całkowicie usuwane z silnika przez system filtracji, unikając tworzenia się nagarów na powierzchniach ciernych.
  • biodegradowalność i ochrona środowiska – w porównaniu z innymi olejami bazowymi, estry są znacznie bardziej przyjazne dla środowiska przy produkcji, ponieważ są pochodzenia roślinnego. I choć oleje na bazie estrów są odporne na utlenianie i wysokie temperatury, to są one zdolne do jeszcze szybszej biodegradacji w krótkich okresach czasu bez znaczącego negatywnego wpływu na środowisko.
  • konserwacja uszczelek i materiałów uszczelniających – proces starzenia się części gumowych odbywa się po 100 000 km w każdym silniku i jest procesem nieodzownym. Prowadzi to do utraty elastyczności, a przez to szczelności i wycieków. Według statystyk, problem ten dotyczy do 50% silników o przebiegu ponad 150 000 km. Cząsteczki estrowe łatwo wnikają w starzejącą się i wysuszoną warstwę wierzchnią gumy i przywracają jej elastyczność, znacznie wydłużając żywotność tych elementów.

Dzięki właściwościom ochrony silnika przy ekstremalnych obciążeniach oraz stałych zmianach temperatury i ciśnienia, oleje produkowane z wykorzystaniem estrów znajdują obecnie szerokie zastosowanie w przemyśle lotniczym, rakietach oraz profesjonalnym motosporcie. Niestety do tej pory stosunkowo wysoki koszt estrów hamował ich szerokie zastosowanie w branży automotive. Produkty Fanfaro i Chempioil w nowej technologii oznaczone są znakiem:

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Aureliusz, 6 stycznia 2021, 0:29 1 0

Mam pytanie , jaki % bazy grupy V będzie w produktach ?

Odpowiedz

Bolek, 18 października 2021, 3:02 0 -1

Dobry olej polecam 5 silników rozebrałem po dużych przebiegach i zero zużycia silnika

Odpowiedz

Anonim, 18 października 2021, 17:00 2 0

To po co rozbierałeś jak zero zużycia

Odpowiedz