Akumulatory z Ukrainy dostępne na polskim rynku – wywiad

, 25 listopada 2020, 23:19

A-mega i Viking to oferowane na polskim rynku marki akumulatorów, powstających w ukraińskich fabrykach. Za ich dystrybucję w Polsce odpowiada spółka Megatex. Z jej przedstawicielem w naszym kraju, Bogdanem Bazarovem, rozmawiamy m.in. o tym, czym wyróżniają się akumulatory zza wschodniej granicy na tle podobnych produktów, nieco bardziej znanych u nas marek.

Czy mógłby Pan przybliżyć pokrótce historię firmy? Kiedy powstała? Od kiedy produkty Megatex dostępne są w Polsce?

Bogdan Bazarov: Firma Megatex Auto Sp. z o.o., którą reprezentuję, istnieje od 2016 r., a więc stosunkowo krótko. Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem produktów z fabryki Megatex, produkującej akumulatory na Ukrainie. Nasza firma zajmuje się sprzedażą akumulatorów w Polsce i po całej wschodniej Europie. Sam Megatex powstał już w 1993 r., jednak początkowo zajmował się produkcją wysokiej jakości ołowiu i jego stopów. Produkcję akumulatorów rozruchowych rozpoczęto w 2004 r. Główny obiekt firmy to obecnie nowoczesna fabryka akumulatorów, uruchomiona pięć lat temu w miejscowości Starokonstantynów w obwodzie chmielnickim. Na polskim rynku nasze akumulatory są dostępne pod markami A-mega oraz Viking.

Czy całość produkcji akumulatorów Pana firmy jest realizowana na Ukrainie? 

Tak, odpowiedzialne za całość produkcji są dwie fabryki. Macierzysty zakład w Konstantynówce nieopodal Doniecka i wspomniana nowoczesna fabryka  w Starokonstantynowie, która produkuje 3 mln akumulatorów rocznie. Można powiedzieć, że rozpoczynając biznes akumulatorowy nie wyważaliśmy otwartych drzwi. Każdy krok stworzenia i wyposażenia fabryk wykonywano we współpracy ze specjalistami w branży akumulatorów z: Niemiec, Włoch, USA, Kanady, Korei i Australii. Fabrykę wyposażono w nowoczesne linie produkcyjne wiodących światowych producentów w branży akumulatorowej. To zaawansowany technicznie sprzęt o wysokiej wydajności, wymagający minimalnego udziału pracowników fizycznych. Zastosowanie przez Megatex nowoczesnej technologii produkcji akumulatorów pozwoliło na rozszerzenie asortymentu i usprawniło sieć dystrybucji.

W ofercie Megatex znajdziemy dwie główne marki akumulatorów – A-mega oraz Viking. Czym charakteryzują się te akumulatory, czym wyróżniają się na tle konkurencyjnych produktów?

Naszym flagowym produktem są akumulatory kwasowo-ołowiowe, posiadające odlewane kratki na plusie i minusie. Ta technologia zapewnia bardzo wysoką trwałość akumulatora, wyższą niż w przypadku ciętych elektrod, które są cieńsze i mają mniejszą masę. Produkty A-mega 7 i A-mega 5 posiadają dodatkowo stopy typu Calcium-Calcium, co oznacza, że zarówno kratka płyty dodatniej, jak i ujemnej, wykonane są z dodatkiem wapnia. Zastosowane tu technologie przekładają się na zminimalizowane zużycie wody, wysokie prądy rozruchowe, niezawodność w każdej temperaturze i zredukowany efekt samorozładowania.

Warto wspomnieć także, że w naszej ofercie znajdują się również akumulatory EFB przeznaczone do samochodów z systemem start-stop. Jest to nowa linia, którą rozwijamy pod marką A-mega.

Uzupełnieniem naszej oferty są akumulatory A-mega 3 z technologią Calcium-Calcium, ale kratkami wyprodukowanymi metodą cięto-ciągnioną. Jest to optymalny produkt pod względem parametrów użytkowych, w relacji do ceny.

Czy Megatex produkuje wyłącznie pod własne marki czy może także pod inne brandy?

W dzisiejszych czasach produkcja dla innych marek jest zwykłą rynkową praktyką. Także Megatex produkuje akumulatory pod brandy naszych klientów. Oczywiście nie mogę zdradzać informacji traktowanych jako tajemnice handlowe. Przykładowo, fabryka produkuje akumulatory marki Forse, przeznaczone na rynek ukraiński.

W Waszej ofercie obecnie znajdują się głównie klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe, ale stawiacie także pierwsze kroki w technologii akumulatorów EFB (dla aut wyposażonych w system start-stop). Proszę opowiedzieć więcej o tej ofercie oraz planach na przyszłość w tym segmencie akumulatorów.

Ze względu na coraz liczniejszą obecność samochodów, wyposażonych w system start-stop na drogach, zamierzamy ulepszać te akumulatory zgodnie z nowymi trendami i poszerzać asortyment w przyszłości. Akumulatory EFB, które produkujemy w składzie stopu płyty dodatniej zawierają srebro, które zapewnia wysoką odporność na korozje. Specjalne dodatki do pasty zapewniają zwiększenie prądu rozruchowego i wysoką wartość ładowania. Wysoka zdolność ładunku elektrycznego przekłada się na szybsze ładowanie akumulatora. Efektem jest stabilny, wysoki prąd rozruchowy w każdej sytuacji – niezbędny dla pracy w systemie start-stop.

Czy firmie zdarzyło się dostarczać swoje produkty na rynek pierwszego montażu – dla producentów samochodów osobowych, ciężarówek bądź innego typu pojazdów?

Tak, dostarczamy nasze akumulatory na pierwszy montaż do ukraińskiej fabryki samochodów ZAZ. Większość osób z branży kojarzy tę fabrykę z popularnym przez długie lata w Polsce modelem Lanos, który był tam wytwarzany na mocy licencji jeszcze długo po tym, jak przestał być montowany w polskich fabrykach. Oczywiście ZAZ produkował także inne auta, jak model Vida, będący bliźniakiem znanego Chevroleta Aveo. Kryzys na Ukrainie wprowadził pewne trudności w funkcjonowaniu zakładu, jednak z linii produkcyjnych wciąż zjeżdżają tam  pojazdy (użytkowe, rolnicze). Nasza współpraca trwa.

Jak duża jest roczna produkcja Waszych akumulatorów? Na jakich rynkach poza Polską i Ukrainą są one dostępne?

Megatex osiągnął wydajność na poziomie 6 mln sztuk akumulatorów rocznie. Nasze akumulatory są sprzedawane na rynkach znacznej części Europy, Azji i Afryki: Polski, Ukrainy, Francji, Włoch, Hiszpanii, Grecji, Litwy, Łotwy, Estonii, Węgier, Rumunii, Czech, Słowacji, Serbii, Chorwacji, Białorusi, Gruzji, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Kirgistanu, Armenii, Mołdawii, Bułgarii, Arabii Saudyjskiej, Nigerii oraz innych krajów.

Powoli kończy się trudny dla większości przedsiębiorców rok 2020. Czy pandemia koronawirusa i wywołany nią kryzys miała wpływ na działalność Waszej firmy? Jeżeli tak, to w jakim zakresie.

Sądzę, że żadna w firma w branży motoryzacyjnej nie może szczerze powiedzieć, że pandemia koronawirusa nie wpłynęła negatywnie na jej działalność. My także spotkaliśmy się z pewnymi problemami, ale dzięki odpowiedniej strategii wciąż się rozwijamy, a nawet zwiększamy sprzedaż w porównaniu do ubiegłego roku.

Więcej informacji na temat akumulatorów oferowanych przez Megatex można znaleźć na stronie: https://mtabat.pl/

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Robert, 26 listopada 2020, 11:21 6 -5

brawo, dobrze widzieć ze ukraincy robią biznes w Polsce

Odpowiedz

Wypad, 2 grudnia 2020, 21:58 3 -11

niech wyp....

Odpowiedz

Fachowiec, 26 listopada 2020, 14:34 4 -13

Gołym okiem widać, że to dziadostwo.

Odpowiedz

Anonim, 9 lutego 2021, 16:28 3 0

Znawca czy slepy

Odpowiedz

Słoneczna jesień, 26 listopada 2020, 17:13 2 0

Kiedyś były takie , żółte akumulatory Forse - też ukraińskie - wagowo były ciężasze o ok 2 kg na każdej referencji od innych , mega dobre !! a te srebrne to nie włski Fiamm ??

Odpowiedz

Adfi, 28 listopada 2020, 17:59 3 0

Forse były dobre 10 lat temu. Od kiedy wybuchła wojna na wschodzie Ukrainy, gdzie Forse miało fabryki, ich jakość spadała. Na dzień dzisiejszy mogę powiedzieć że to MEGA DZIADOSTWO. Gorszego chyba nie ma.

Odpowiedz

Mareczek, 1 grudnia 2020, 20:45 2 0

Dokładnie !

Odpowiedz

Andrzej, 27 listopada 2020, 12:18 3 -4

Wbrew pozorom, bardzo dobre akumulatory. W zeszłym roku zimą byłem w Narwik w Norwegii gdzie temp w tym czasie oscylowała w ok -20stC i żadnych problemów z rozruchem, mimo takiej temp po 2 dobach postoju kręcił jak nowy, a akumulator Amega 2-letni... Fakt, że auto odpaliło dopiero za 3 razem po dłuższym kęceniu, ale to była ewidentnie wina układu paliwowo-wtryskowego, akumulator się nie poddał mimo to. Mija 3 rok i jak go ostatnio testowałem w serwisie akumulatorów to nadal trzymał parametry, co prawda delikatnie poniżej naklejkowych, no ale po solidnym doładowaniu pewnie było by lepiej i chociażby nominalnie.

Odpowiedz

Mareczek, 1 grudnia 2020, 20:47 3 0

Też mi sukces......żenuła

Odpowiedz

Rafi, 13 grudnia 2020, 18:14 2 -2

Bardzo dobre akumulatory, wagowo super,rozruchowo tez bardzo dobrze. Mialem juz rozne akumulatory w ofercie i z kazdym byl problem. Przynajmniej maja korki otwierane a to duzy plus bo wszystkie pozostale znane marki maja zamkniete korki i potem jest problem z reklamacja. Ktos jak rozpatruje reklamacje to twierdzie ze akumulator jest sprawny a wcale tak nie jest bo jak sprawdzisz co sie w srodku dzieje moze trzeba dolac wody i doladowac...

Odpowiedz

damos, 16 grudnia 2020, 0:23 3 -2

akumulator w zimie "tylko" traci sprawność..... Zabija go gorąco (m.in. dlatego przeniesiono akumulatory do bagażnika...) Panowie nie ma zjawiska : akumulator nie trzyma. Ja osobiście rozpatruje reklamacje akumulatorów w mojej firmie i oprócz wyksztalcenia, szkoleń i wizyt w fabrykach mam też wiedzę praktyczną. Ogromna większość reklamacji aku jest bezzasadna. Akumulatory są rozładowane. Powodów jest wiele. Pytanie jest jedno, czy jak nie mamy powietrza w kole to idziemy z opona do reklamacji? czy zakładamy że to opona jest winna? no nie, korzystamy z usługi mechanika/wulkanizatora. Dlaczego jak rano rozrusznik nie kreci to przeklinamy akumulator........... Osobiscie uważam technologie Bosch ( w wykonaniu JC/Warta) za słuszną , żywotność AGm na poziomie minimum 6lat jest ok i dla klienta i dla mechanika.... Koledzy mechanicy jak przyjedzie do Was klient i płacze że kolejny raz siadła mu bateria to przed wymiana ogarnijcie podstawowy serwis ( za ktory klient ma zapłacic) , ile prądu ciągnie auto, jakie mamy napiecie ładowania a na koncu test baterii (tylko nie "chinskim" testerem elektronicznym , tylko opornica.... ) Przy okazji zapoznajcie sie z technologią EFB i AGM, pozniej zakup markowej ładowarki i Wy zarobicie i klient bedzie zadowolony. Co do 'nowego" producenta to tylko czas pokaze , jak bardzo akumulator jest odporny na wstrzasy i oraz przeladowania i glebokie rozladowania. Poniewaz nie ma mowy o tym ze w ofercie jest AGM to nie wroze duzego sukcesu na naszym rynku. Jednak sukces bedzie bo polak lubi byc oszukiwany wiec zamiast wydac 700 na AGM, wyda 250 na kwasowo ołowiowy i bedzie szczesliwy.... do czasu
Pozdrawiam

Odpowiedz

menv, 12 lutego 2021, 16:47 0 0

To te Amegi to Szmelc czy jednak coś z nich będzie?

Odpowiedz

Anonim, 3 lutego 2021, 1:06 0 -1

Dobra jakość do ceny...Mocne...

Odpowiedz

Anonim, 17 lutego 2021, 15:52 1 0

Żaden mega z ukrainy nie wytrzymuje dwóch lat. Sprzedają je w opoltransie. Kupiłem 4 zestawy i wszystkie po 14 miesięcy wytrzymały jak w morde strzelił. Ostatnie dziadostwo i tyle.

Odpowiedz

Rafi, 23 lutego 2021, 22:45 2 -1

Trzeba łupe sprawdzić A nie narzekać na akumulator. Każdy fachowiec od akumulatorow. Jak się jeździ na rozładowanym to tak wytrzymuje i robi się opad masy czynnej.

Odpowiedz

Odyn, 24 marca 2021, 16:55 0 0

Moje zdanie jest takie -> niech próbują, mają do tego prawo. Ja od lat wspieram polski interes i są nasze rodzime jenoxy. Cena bardzo dobra, jakość na odpowiednim poziomie. Każda bateria śmiga minimum 6 lat.

Odpowiedz

Danielo, 15 kwietnia 2021, 15:25 0 0

Miałem ukraiński Forse po roku padł także kibel 1-sza klasa

Odpowiedz