Skutki pandemii w branży napraw pojazdów – wyniki ankiety dla warsztatów

, 23 kwietnia 2020, 5:07

Zdecydowana większość warsztatów nie zawiesiła działalności, mimo problemów z powodu pandemii koronawirusa. Czy nastroje w branży napraw na etapie Tarczy Antykryzysowej 2.0 są gorsze czy lepsze niż na początku kryzysu, kiedy to przeprowadziliśmy naszą pierwszą ankietę? Odpowiedź poniżej.

Wyniki ankiety dla warsztatów, przeprowadzonej w pierwszych dniach kryzysu, znajdziesz tutaj. Poniżej wyniki kolejnej ankiety, przeprowadzonej w dniach 15-22 kwietnia.

W niemal połowie warsztatów samochodowych w Polsce ograniczono godziny otwarcia, a 8% z nich całkowicie zawiesiło działalność. Oznacza to spadek w porównaniu do pierwszych dni kryzysu. Wówczas zamknięcie działalności na czas pandemii zadeklarowało aż 20% warsztatów. Wiele wskazuje na to, że niektórzy właściciele początkowo zamkniętych serwisów nie byli świadomi tego, jak długo potrwają ograniczenia. Musieli zweryfikować swoje plany i ponownie otworzyli biznes.

źródło: MotoFocus.pl

Niestety aż 8,3% badanych warsztatów pozostaje zamkniętych. Główną przyczyną jest brak klientów (na co wskazało 84% badanych). Lęk przed zarażeniem jest w tym przypadku motywem działań dla kilkunastu procent właścicieli warsztatów. Ponowne uruchomienie działalności zamknięte warsztaty odkładają raczej na dalszą perspektywę. Połowa pomyśli o tym w maju, ale ponad jedna trzecia planuje powrót na czerwiec lub później.

źródło: MotoFocus.pl

Warsztaty, które ograniczyły swoje godziny pracy, a przypomnijmy, że jest to niemal połowa naszych badanych, zazwyczaj pracują o kilka godzin krócej niż wcześniej lub ich czas pracy jest nieregularny. Póki co tylko co dziesiąty warsztat zredukował dni swojej pracy.

źródło: MotoFocus.pl

Spadek liczby klientów w marcu (w porównaniu z marcem 2019 r.) dla większości warsztatów był bardzo odczuwalny. Niemal połowa badanych zadeklarowała, że liczba ta spadła o ponad połowę. Co ciekawe już w naszej poprzedniej ankiecie, warsztaty deklarowały podobne wartości. Wskazuje to na fakt, że sytuacja z pierwszych dni kryzysu na rynku napraw utrzymała się.

źródło: MotoFocus.pl

Nastroje w branży napraw są złe. Większość warsztatów spodziewa się bardzo dużych lub znaczących spadków. Optymistów, zakładających korzystną sytuację i warunki podobne do tych sprzed kryzysu lub lepsze jest bardzo niewielu (na marginesie błędu).

źródło: MotoFocus.pl

Cieszy nas fakt, że aż 94,2% warsztatów zadeklarowało w ankiecie podjęcie odpowiednich działań, mających na celu zabezpieczenie pracowników i klientów przed zarażeniem wirusem. Mamy nadzieję, że pozostałe 5,8% podejmie podobne czynności jak najszybciej.

Warsztaty dość pozytywnie oceniają pracę dystrybutorów i hurtowni części w tym trudnym czasie. Połowa doświadcza problemów z dostawami w niewielkim stopniu, a co trzeci warsztat w ogóle ich nie doświadcza. Nie można jednak ignorować tej części, która deklaruje duże problemy, gdyż również jest znaczna.

źródło: MotoFocus.pl

W kryzysowym czasie najważniejsza wydaje się dobra współpraca z głównymi partnerami. Warsztaty zaskakująco dobrze oceniają hurtownie, z którymi współpracują w największym stopniu. Co ciekawe, na niemal 350 warsztatów biorących udział w badaniu, żaden nie wskazał, że współpraca z głównym partnerem układa mu się obecnie bardzo źle.

źródło: MotoFocus.pl

W ankiecie przeprowadzonej ponad miesiąc temu, warsztaty oceniały swoją sytuacją najczęściej jako wyraźne spowolnienie – 46,2%. W obecnej, taki stan deklaruje już 57,2%. Nieznacznie spadła jednak liczba tych, którzy swoją sytuację postrzegają jako walkę o przetrwanie – z 28,7% na 26,3%. Coraz mniej osób wierzy, że to, co obecnie ma miejsce na rynku to tylko chwilowy przestój.

źródło: MotoFocus.pl

W związku z pandemią, państwo zaproponowało przedsiębiorcom zwolnienia lub odroczenie niektórych obowiązków. Przeniesiony został m.in. obowiązek elektronicznej ewidencji odpadów w BDO (więcej). Jak widać na wykresie poniżej, duża część warsztatów dowiedziała się o tym z naszej ankiety.

źródło: MotoFocus.pl

Duża część warsztatów docenia wsparcie państwa w postaci zwolnienia przedsiębiorców ze składek ZUS. Nie brakuje jednak także firm uważających taką pomoc za marginalne wsparcie.

źródło: MotoFocus.pl

Większość warsztatów złożyła już wnioski o zwolnienie z ZUS.

źródło: MotoFocus.pl

Cieszy nas fakt, że większość warsztatów nie zamierza przeprowadzać redukcji zatrudnienia. W przypadku jednej czwartej badanych wpływ na to miały rozwiązania Tarcz Antykryzysowych, jednak prawie 40% i tak nie planowało zwolnień.

źródło: MotoFocus.pl

Aż tak dobrze nie będzie jednak w przypadku zarobków. Ponad 60% badanych wskazuje, że Tarcza Antykryzysowa nie uchroni lub tylko w niewielkim stopniu uchroni pracowników ich warsztatów przed obniżką wynagrodzenia.

źródło: MotoFocus.pl

Obniżki pensji to dla ponad połowy warsztatów dalsza perspektywa. Niemniej nie brakuje także takich serwisów, gdzie już teraz zarobki spadły o ponad 30%.

źródło: MotoFocus.pl

Zachęcamy wszystkich Czytelników do dzielenia się informacjami na temat bieżącej sytuacji warsztatów w komentarzach pod artykułem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!