Bez żadnych tajemnic – OBD Log TEXA

26 kwietnia 2010, 0:00

Odpowiedzią na potrzeby klienta warsztatu samochodowego jest dzisiaj szybka obsługa oraz profesjonalna i skuteczna naprawa. Postawa mechanika musi odzwierciedlać pewność oraz podkreślać lojalność i przywiązanie do klienta. W tej optyce, TEXA opracowała innowacyjne rozwiązanie przeznaczone do zastosowania w nowym segmencie rynku gdzie najważniejszą rolę pełni zadowolenie klienta. Codzienne doświadczenie wymusiło stworzenie sprzętu, które będzie rejestrować usterki typu przejściowego, które trudno wykryć podczas kontroli w warsztacie.

OBD Log jest propozycją TEXA, która zmienia podejście do napraw samochodowych. To innowacyjne urządzenie podłączane jest bezpośrednio do gniazda diagnostycznego pojazdu i rejestruje wszystkie błędy, parametry oraz nieprawidłowości możliwe do pobrania poprzez protokół EOBD.

Ale oczywiście to żadna nowość!

Prawdziwą rewolucją jest to, że OBD Log jest instalowany przez mechanika w samochodzie klienta, gdzie pozostaje aktywny przez wiele dni, rejestrując dane podczas codziennego użytkowania.

Często zdarza się bowiem, że nieprawidłowości pojawiają się tylko w pewnych warunkach; utrata mocy na określonych obrotach, kontrolki i czujniki, które sygnalizują nieprawidłowości w przeróżnych sytuacjach: wszystkie te przypadki są trudne do wychwycenia w warsztacie. Pojawiają się ponownie zaraz po opuszczeniu warsztatu i rodzą przykre sytuacje zarówno dla kierowcy jak i dla właściciela warsztatu poważając wzajemne zaufanie. Dzięki OBD Log mogą zostać teraz zapisane na wewnętrznym chipie urządzenia, a następnie wyświetlone i przeanalizowane przez mechanika na jego komputerze. W oparciu o ich analizę mechanik będzie wiedział, co naprawiać.

Zastosowanie OBD Log jest niezwykle proste: nie tylko sam się konfiguruje i pobiera zasilanie bezpośrednio po wpięciu do gniazda diagnostycznego, ale pozwala na proste i automatyczne pobranie danych poprzez kabel USB oraz oprogramowanie IDC3 PC Suite, dostarczane na wyposażeniu. Oprogramowanie przedstawia raport w podziale na wykonane trasy, tak by jak najbardziej precyzyjnie wskazać miejsce i czas, w jakim nastąpił zapis danych. Dla każdej z wykonanych tras, zielona lampka informuje o braku błędów, podczas gdy czerwona informuje o nieprawidłowościach, umożliwiając podgląd dalszych szczegółów.

Ponadto nie zakłóca w najmniejszy sposób jazdy czy pracy pojazdu. Niewielkie wymiary oraz pełna automatyka, z jaką pracuje pozwalają na zainstalowanie go w dowolnym typie pojazdu (Euro2 lub wyższym do silników benzynowych i Euro4 lub wyższym do silników diesel), umożliwiając rejestrację parametrów przez kilka dni lub nawet cały tydzień. Jest wyposażony w cykliczną pamięć, która w sytuacji braku odczytu błędów, nadpisuje świeższe dane.

Wziąwszy pod uwagę niewielki koszt, OBD Log mógłby zainteresować również użytkowników finalnych będących pasjonatami motoryzacji, którzy chcieliby monitorować niektóre parametry pobrane z własnego samochodu takie jak prędkość, obroty silnika, zużycie paliwa, temperatura, ciśnienie itd.

Aby zilustrować praktyczne zastosowanie OBD Log przestawimy zgłoszoną na naszej infolinii następującą sytuację: użytkownik twierdzi, że usterka występuje, ale tylko, kiedy samochód porusza się z prędkością 70 km/h przez 20-25 minut i po hamowaniu, gdy naciśnie pedał gazu silnik zaczyna dziwnie pracować, nie chce przyspieszać. Zapala się kontrolka diagnostyki silnika, ale po upływie 2-3 kolejnych minut nagle wszystko wraca do normy. Co możemy zrobić w takiej sytuacji?

Przytoczony tu przykład Volvo V70 jest przypadkiem autentycznym. Właściciel tego samochodu osobowego od dłuższego czasu napotykał właśnie na taki problem, nikt nie potrafił mu pomóc, a objawy nie ustawały. Wizyty u mechaników kończyły się podłączeniem diagnoskopu, brakiem wykrycia jakichkolwiek błędów i autorytatywnym stwierdzeniem mechanika : „Proszę Pana, ja tutaj nic nie widzę”. Czy wobec tego, z punktu widzenia technicznego, możliwa jest sytuacja, w której mimo zapalenia się kontrolki silnika, ECU (z ang. Electronic Control Unit- elektroniczna jednostka sterująca z pol. EUS) nie zarejestrowano żadnych błędów?

Odpowiedź brzmi: niestety tak! Jako to zatem możliwe? Dzieje się tak dlatego, gdyż jednostka sterująca w momencie wykrycia przez system błędów aktualnych (na stałe obecnych), „traktuje” niektóre z nich jakby były wynikiem chwilowej anomalii i automatycznie je kasuje, zgodnie z ustawieniami zadanymi systemowi. Niektóre ze znanych nam systemów kasują ten rodzaj błędów po 25 uruchomieniach silnika, ale jak wspomnieliśmy wcześniej ustawienia systemów mogą się różnić. Wtedy właśnie występuje sytuacja, gdzie błąd się pojawił, ale niestety nie jest widoczny dla sprzętu diagnostycznego, natomiast cały układ nie będzie działał w pełni sprawnie. Jedyną drogą wykrycia tego typu nieprawidłowości jest przeprowadzenie monitoringu pracy układu w czasie jazdy, rejestrując wszelkie błędy w sposób niezależny od układu sterującego, na przykład z wykorzystaniem ekonomicznego TEXA OBD Log.

Na ubiegłorocznych targach Equip Auto w Paryżu, OBD Log zdobył główną nagrodę w segmencie wyposażenia warsztatowego jako najlepsze z proponowanych urządzeń!

Bardzo wygodne urządzenie, o niewielkich rozmiarach wpinane wprost do gniazda diagnostycznego pojazdu (przeznaczenie do samochodów osobowych i dostawczych wyposażonych w złącze OBD. Uwaga!!! Pojazdy co najmniej EURO, EURO4 dają możliwość zapisu wystarczającej ilości parametrów). OBD Log jest rejestratorem informacji dostępnych poprzez OBD, są to parametry dotyczące między innymi prędkości pojazdu, obciążenia silnika, prędkości obrotowej silnika, pozycji pedału gazu, itp. Rejestruje również błędy, które pojawiły się w systemie podczas pracy. To urządzenie daje możliwość zapisu danych do 90 godzin jazdy z podziałem na trasy, daty i godziny rozpoczęcia oraz daty i godziny zakończenia tras.

Dzięki wykorzystaniu tego urządzenia do potrzeb autodiagnostyki udało się zidentyfikować problem w omawianym samochodzie. Po uruchomieniu oprogramowania wybieramy żądany samochód,

Wybieramy trasę (czerwona lampka sygnalizuje obecność błędów).

Klikając ikonę PARAMETRY, uzyskujemy możliwość przeglądania parametrów, a używając kursora (pokazanego jako czarny pionowy znacznik obecny na wszystkich parametrach) można zestawić wszystkie parametry w danej chwili, odtwarzając tym samym warunki, w jakich dany błąd wystąpił. Klikając ikonę błędy przechodzimy bezpośrednio do strony z opisem błędów zgodnych ze standardem EOBD.

Jak widać podczas przejazdu, który rozpoczął się 5 styczna 2010 o godzinie 16: 32: 52, a zakończył 5 stycznia o godzinie 17:14:18. Zarejestrowane zostały 2 błędy P0300 oraz P0302. Rzeczywiście problemem okazała się być uszkodzona cewka zapłonowa na 2 cylindrze, po jej wymianie wszystko wróciło do normy, a kierowca mógł cieszyć się jazdą.

Jak widać na tym przykładzie, bardzo ważne jest posiadanie sprzętu i możliwość zweryfikowania sygnalizowanych przez klienta usterek, a jednocześnie dać mu poczucie zainteresowania jego problemem i bezpieczeństwem. Zastosowanie OBD Log daje na pewno znaczną oszczędność czasu i utwierdzi klienta w przekonaniu, że ma do czynienia z profesjonalistami. Dodatkowo, w sytuacjach gdy mechanik nie ma możliwości przyjęcia do naprawy kolejnego samochodu to urządzenie może „zarobić” dla mechanika trochę tak drogiego czasu. Obecnie, rynek jest bardzo wymagający, dlatego też budowanie właściwych relacji oraz „przywiązanie” klienta do warsztatu zapewnia sukces. Co więcej wszyscy cenimy sobie profesjonalizm i jesteśmy w stanie często zapłacić więcej, aby samochodem zajęli się prawdziwi fachowcy.

Charakterystyka techniczna

Interfejs pojazdowy: złącze OBD
Kompatybilność EOBD: pełna kompatybilność elektryczna i mechaniczna zgodna ze standardem EOBD
Obsługiwane protokoły EOBD: wszystkie zgodne ze standardem J1850-41.6, J1850-10.4, ISO9141-2 K/L, CAN (Control Area Network ISO 11898)
Zasilanie: złącze OBD tylko pojazdy 12 V, USB z PC

Zużycie przy uruchomionym pojeździe: < 100 mA typowe
Zużycie przy wyłączonym pojeździe: < 1 mA
Procesor: ARM 32-bit Cortex-M3
DRAM: 256KB
Pamięć wewnętrzna: 2048KB

Częstotliwość próbkowania: 5 sekund
Czas rejestracji: 90 godz. przy rejestracji 8 parametrów i próbkowaniu co 5 sek.
Autonomia Baterii Back Up: minimum 18 miesięcy jeśli bez zasilania; ponad 20 lat przy normalnym użytkowaniu
Interfejs użytkownika: LED wielofunkcyjny w kolorze niebieskim, ze wskazaniem statusu pracy

Temperatura użytkowania: -40° do +85°C
Wymiary: 23 mm X 45.5 mm X 28.2 mm
Waga: 25 gr
Interfejs PC: kabel USB 1.0
Oprogramowanie: IDC3 PC Suite

Kompatybilne systemy operacyjne: Windows Vista, Windows XP SP2, Windows Server 2000 SP4
Parametry możliwe do rejestracji: wszystkie parametry sterowane przez protokół EOBD, wśród których między innymi: prędkość, obroty silnika, temperatura cieczy chłodzącej,
obciążenie silnika, przepływ masy powietrza, temperatura powietrza, ciśnienie powietrza na kolektorze ssącym, ciśnienie paliwa, napięcie akumulatora;
Błędy możliwe do odczytania: wszystkie błędy sterowane przez protokół EOBD, około 2.500
Dane dotyczące zarejestrowanych tras: numer identyfikacyjny pojazdu, numer trasy, godzina rozpoczęcia trasy, godzina zakończenia trasy

Przygotowała firma TEXA

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!