“Europejskie rozwiązania w zapewnieniu efektywnej współpracy edukacji i biznesu sektora Automotive” to nazwa projektu, który został zrealizowany przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczna S.A wraz z partnerami. Miał on na celu zaprezentować przykład efektywnego partnerstwa na małą skalę w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego.
Wartość projektu opiewała na 60 tys. Euro, a był on realizowany od kwietnia 2023 r. Zakładał realizację dwóch celów. Pierwszym była zmiana podejścia kadry kierowniczej szkół zawodowych i nauczycieli oraz pracodawców sektora Automotive do mechanizmów i chęci nawiązywania i utrzymywania stałej współpracy pomiędzy edukacją i biznesem. Drugim celem było zwiększenie wiedzy kadry kierowniczej i nauczycieli oraz pracowników firm nt. skutecznych, innowacyjnych metod nawiązywania i podtrzymywania trwałej współpracy, służącej dostosowywaniu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Portal MotoFocus.pl miał swój udział w projekcie, służąc wsparciem merytorycznym i doradztwem na wszystkich etapach jego realizacji.
Sektor Automotive to dzisiaj jeden z najdynamiczniej zmieniających się obszarów gospodarki, dlatego szczególnie potrzebuje kadr kształconych zgodnie z nowoczesnymi standardami. Takie kształcenie może odbywać się tylko w powiązaniu z rynkiem pracy. Niestety nie wszyscy nauczyciele i nie wszyscy pracodawcy są w pełni wyposażeni w wiedzę i kompetencje, jak organizować skuteczne i długotrwałe powiązania szkół i biznesu, jak tworzyć warunki do przepływu wiedzy o wzajemnych potrzebach, możliwościach, oczekiwaniach i barierach. Dlatego nasz projekt ma przyczynić się do wzrostu innowacyjności w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, polegającej na zmianie podejścia do mechanizmów budowania współpracy, sposobów nawiązywania kontaktów, definiowania potrzeb, tworzenia trwałych kanałów komunikacji, planowania działań i monitorowania efektów. Działania podejmowane w celu budowania trwałej współpracy szkół z przedsiębiorcami w swojej istocie służą właśnie temu priorytetowi, wskazanemu także przez narodowe systemy kształcenia we wszystkich krajach partnerskich jako priorytet kluczowy.
Długofalowym rezultatem projektu będzie więc poprawa komunikacji pomiędzy szkołami i przedsiębiorcami, a tym samym możliwość tworzenia w szkołach i u przedsiębiorców lepszych warunków do kształcenia zawodowego w realnych warunkach pracy u pracodawców.
Rezultaty projektu
Aby umożliwić osiągnięcie zamierzonych celów, czyli znacząco poprawić efektywność współpracy edukacji z biznesem Automotive, opracowano w ramach projektu kilka produktów. Pierwszym z nich jest Internetowy Katalog Dobrych Praktyk (pobierz). Kolejne dwa to konspekty programów warsztatów dla pracodawców, kadry kierowniczej nauczycieli szkół zawodowych.
Internetowy Katalog Dobrych Praktyk to zbiór innowacyjnych metod nawiązywania i utrzymania trwałej współpracy pomiędzy szkołami zawodowymi a pracodawcami automotive w krajach partnerskich, które udało sie zebrać poprzez przeprowadzone warsztaty case study oraz badania ankietowe.
Katalog zawiera przykładowe, oparte na prawdziwej współpracy szkół i pracodawców, opisy dobrych praktyk, uporządkowane według kryterium związanego z wielkością pracodawców automotive. Do każdej grupy pracodawców: dużych, średnich oraz małych przypisane zostały dobre praktyki dotyczące współpracy ze szkołami, przedstawione podczas cyklu case study z każdą z tych grup. Każda znajdująca się w Katalogu praktyka, została opisana z punktu widzenia działań, które powinna podjąć szkoła/pracodawca zainteresowani nawiązaniem wzajemnej współpracy. Dodatkowo każdy opis zawiera TIPY dla szkoły lub biznesu, które warto wziąć pod uwagę nawiązując współpracę. Katalog został przygotowany w czterech wersjach językowych: polskiej, czeskiej, słowackiej i angielskiej i będzie publikowany również na platformie Erasmus+ Project Results Platform https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects
Innym produktem projektu ale również wspierającym poprawę współpracy edukacji z biznesem, są przygotowane konspekty warsztatów roboczych dla pracodawców i kadry kierowniczej szkół zawodowych. W czasie działań projektowych pracodawcy przygotowali programy warsztatów dla przedstawicieli szkół – kadry kierowniczej i nauczycieli, a dyrektorzy i nauczycieli szkół dla pracodawców. Założenie było takie, aby stworzone programy warsztatów dla swoich odbiorców, uwzględniały niezbędną wiedzę o procesach i funkcjonowaniu organizacji ich autorów. Uczestnicy spotkań, pracodawcy i przedstawiciele szkół zawodowych, przygotują dla siebie nawzajem materiały szkoleniowe, które w procesie udostępniania produktów projektu, pozwolą na zwiększenie wiedzy u szeroko pojętej kadry kierowniczej i nauczycieli, jak działa biznes, zaś pracownikom firm Automotive, przedsiębiorcom i pracodawcom pozwoli lepiej zrozumieć, jak funkcjonuje szkoła jako placówka oświatowa. Wiedza ta przyczyni się do stosowania skuteczniejszych i innowacyjnych metod nawiązywania i podtrzymywania trwałej współpracy, służącej dostosowywaniu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
W ramach projektu każdy kraj partnerski opracował 3 wersje konspektu:
- 1/ konspekt warsztatów dla dyrektorów szkół VET i kadry kierowniczej (przygotowany przez pracodawców z danego kraju)
- 2/ konspekt warsztatów dla pracodawców (przygotowany przez dyrektorów szkół VET z danego kraju)
- 3/ konspekt warsztatów dla pracodawców (przygotowany przez nauczycieli szkół VET z danego kraju jako uzupełnienie warsztatu przygotowanego przez dyrektorów szkół VET)
Przygotowane konspekty różnią się proponowanymi treściami merytorycznymi, opisem oraz formą szkolenia, gdyż uwzględniają specyfikę danego kraju partnerskiego zarówno pod względem potrzeb odbiorców, jak i doświadczeń ekspertów, którzy nad tymi konspektami pracowali.
Konspekty warsztatów są dostępne w czterech wersjach językowych: po polsku, czesku, słowacku i angielsku, zamieszczonych na platformie Erasmus+ Project Results Platform https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects
Komentarze