Co z regeneracją turbosprężarek “ze zmienną geomerią”?

6 listopada 2008, 0:00

Turbosprężarki „ze zmienną geometrią” Garrett VNT (Variable Nozzle Turbine)

W 1991r. nastąpił przełom w technologii turbodoładowania silników spalinowych montowanych w samochodach osobowych. Stało się to wówczas, gdy jeden z największych producentów turbosprężarek do silników spalinowych, firma Garrett należąca do koncernu Honeywell, wprowadziła do produkcji turbosprężarkę typu VNT. Popularnie nazywane „turbosprężarki ze zmienną geometrią” – kierownicą spalin, stały się odpowiedzią na potrzeby konstruktorów silników Diesel’a związane z szybką reakcją turbosprężarki, a co za tym idzie wzrostem ciśnienia w układzie dolotowym. Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko wyeliminowano efekt „turbo-dziury” występujący w starszych konstrukcjach silników, ale znacznie poprawiono osiągi jednostek napędowych przy zachowaniu coraz ostrzejszych norm toksyczności spalin. Przez ostatnich 15 lat na świecie zamontowano ponad 20 milionów turbosprężarek w samochodach osobowych, z tego większą część w Europie, gdzie silniki Diesel’a stanowią obecnie blisko 50% produkcji.

Obecnie Honeywell dostarcza już trzecią generację turbosprężarek VNT do producentów silników. Coraz częściej turbosprężarki te znajdują zastosowanie także w silnikach z zapłonem iskrowym (benzynowych).

Awaria turbosprężarki Garrett VNT – czy da się ją naprawić?

Turbosprężarki Garrett VNT są urządzeniami o bardzo skomplikowanej i precyzyjnej budowie, zaprojektowane i skonstruowane tak, aby zapewnić dokładnie takie osiągi, jakie wymagane są przez producentów silników. Wyglądem pozornie przypominają tradycyjną turbosprężarkę, jednak materiały, z których są wykonane poszczególne podzespoły i zastosowane w nich rozwiązania technologiczne (chronione patentem) znacznie odbiegają od tych stosowanych w starszych konstrukcjach.
Zaawansowana konstrukcja to jednak nie wszystko. Żadna jednostka nie będzie prawidłowo funkcjonowała bez odpowiedniego ustawienia i regulacji, co wbrew pozorom nie jest łatwe do zrobienia bez specjalistycznej wiedzy i odpowiednich maszyn. Chodzi tu głównie o ustawienie minimalnych i maksymalnych wartości przepływu spalin, które kierowane są na wirnik. Na dzień dzisiejszy tylko producenci turbosprężarek za pomocą precyzyjnego urządzenia do pomiaru przepływu gazów są w stanie odpowiednio wyregulować daną jednostkę, aby ta mogła osiągać odpowiednie dla niej wartości ciśnienia doładowania i wydajności. Parametry te są różne dla każdego numeru referencyjnego turbosprężarki, co wiąże się z zastosowaniem w różnych typach silników.

Każdy z powyższych kroków jest niezbędny do zapewnienia optymalnych osiągów turbosprężarek Garrett VNT i w najmniejszym nawet stopniu nie może być zlekceważony. W związku z powyższym turbosprężarki Garrett VNT nie mogą być naprawiane. Jest to oficjalna informacja podana przez koncern Honeywell, kierowana do wszystkich serwisów i dystrybutorów tych produktów, poparta przez wstrzymanie dystrybucji zestawów naprawczych, części zamiennych i danych technicznych do tego typu turbosprężarek. Turbosprężarki Garrett VNT można rozpoznać po literze „V” w oznaczeniu na tabliczce znamionowej np. GT1544V.

Dlaczego nie można regenerować VNT?

Każda próba regeneracji przy użyciu nieoryginalnych części i niewłaściwe ustawienie zaworu może potencjalnie spowodować poważne problemy po zamontowaniu w pojazdach takie jak:

• Konflikt z elektronicznym układem zarządzającym pracą silnika,
• Zbyt niskie ciśnienie doładowania przy małych prędkościach obrotowych silnika, powodujące znaczne pogorszenie jego osiągów oraz wzrost emisji spalin,
• Powstanie zbyt bogatej mieszanki, co spowoduje znaczny wzrost temperatury spalania, która może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i silnika,
• Zbyt wysokie ciśnienie doładowania, spowodowane przekroczeniem dopuszczalnych obrotów turbiny, co może spowodować pęknięcie koła kompresji i uszkodzenie silnika,
• Gwałtowny wzrost ciśnieqnia doładowania, powodujący uszkodzenie silnika,

• Głośna praca turbosprężarki,
• Znacznie zwiększona toksyczność spalin w kontekście wymogów środowiskowych wyeliminuje pojazd z eksploatacji.

Z danych statystycznych zebranych z wielu zakładów naprawiających w/w turbosprężarki wynika, że ilość niedomagań silników związanych z turbosprężarkami VNT wzrosła znacznie w stosunku do turbosprężarek o tradycyjnej konstrukcji. Wynika to ze zmiany parametrów regulacyjnych zmienionych w trakcie naprawy i braku możliwości ponownej prawidłowej regulacji i synchronizacji z silnikiem.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, dbając o interesy właścicieli pojazdów, w których zamontowano tego typu turbosprężarki oraz w celu ochrony przed ingerencją w opatentowaną technologię firmy Honeywell, będą dostarczane tylko nowe turbosprężarki Garrett VNT. Producent zapewnia dostępność popularnych referencji u wszystkich autoryzowanych dystrybutorów na świecie.

W związku z nasilonymi w ostatnim okresie przypadkami podszywania się innych firm pod Autoryzowanego Przedstawiciela firmy Garrett by Honeywell® firma Moto-Remo Burzyńscy sp.j. informuje wszystkich swoich klientów, iż jest jedynym Autoryzowanym Przedstawicielem firmy Garrett w Polsce.

Jednocześnie Moto-Remo przestrzega inne firmy dopuszczające się takich praktyk, iż zostaną w stosunku do nich wyciągnięte surowe konsekwencje ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz przez Departament Prawny Producenta.

Więcej informacji w oddziałach firmy Moto-Remo:
Chorzów, ul. Łagiewnicka 3, tel. 032 / 20-40-261

Warszawa, ul. Głębocka 98a, tel. 022 / 75-15-503
Iława, ul. Biskupska 7, tel. 089 / 64-86-776

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Czyszczenie zablokowanych łopatek w turbosprężarce VNT
Czyszczenie zablokowanych łopatek w turbosprężarce VNT

Zapraszamy do obejrzenia filmu zawierającego wskazówki dotyczące czyszczenia łopatek turbosprężarki ze zmienną geometrią. Jeden z użytkowników YouTube zamieścił film zawierający swoje wskazówki dotyczące czyszczenia łopatek turbosprężarki VNT. Jak sam autor podkreśla nie jest to profesjonalny film szkoleniowy lecz porady, które przygotował dla swojego kolegi.  Film zyskał sporą popularność w Internecie i pojawiło się wiele komentarzy, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 18 września 2011, 21:49 0 0

Nie zgadzam się z opinią że turbosprężarek ze zmienną geometria nie da się regenerować znam firmy które robią to wyśmienicie i ich produkty po regeneracji nie ustępują w niczym nowym produktom Garretta . Jestem właścicielem warsztatu w którym serwisujemy Sprintery 2.2cdi i2.7cdi firm przewozowych, które miesięcznie robią do 20 tysięcy kilometrów .Z uwagi na znaczne koszty nowych turbosprężarek zawsze korzystam z regenerowanych VNT .Samochody te po wymianie turbosprężarki przeszły wszystkie badania techniczne i świetnie jeździły, niektóre z nich zrobiły na tych turbosprężarkach po 500 000 km i po zmianie właściciela dalej są eksploatowane , tak więc opinia że turbo VNT jest nie do naprawy jest bzdurą mająca na celu zwiększyć obrót Producentowi i ich dystrybutorom i nic więcej . Wiem że w chwili obecnej jest bardzo wielu naprawiaczy turbosprężarek którzy mają urządzenia do wyważania dostęp do części i oni rzeczywiście partaczą robotę nie mając doświadczenia w tym zakresie , ale są firmy które tą profesją zajmują się prawie dwadzieścia lat i rośli razem z wszystkimi nowinkami dotyczącymi tych turbosprężarek , dzięki doświadczeniu które w tym czasie zebrali świetnie sobie radzą z ich naprawą . Skąd to wiem minęło już 10 lat jak z nimi współpracuje i żadna turbosprężarka nie jest dla nich problemem .Wiem że biorą się już za naprawę sterowników elektronicznych i mam nadzieję że zrobią to z powodzeniem , tak jak radzą sobie ze zmienna geometria turbosprężarek nienaprawialnych .
Pozdrawiam
Wasz wierny internauta

Odpowiedz

Anonim, 5 stycznia 2012, 23:47 0 0

Wszystko można naprawić i zregenerować co zostało wykonane na ziemi - sprawa jednak dotyczy zagadnienia, że nie wszystko można naprawić bez narzędzi.
Koncern Garrett ma zapewne do dyspozycji właściwe narzędzia jak i właściwe materiały.
Pan Józek "we warstacie" nie wszystko zrobi przy użyciu pilnika. Pan Józek nie ma również dostępu do nowego oryginalnego pierścienia ze zmienną geometrią - bo go nie ma !!!
Pan Józek czyści stary pierścień i wkłada do regenerowanej turbiny. To się nigdy nie uda !!!
A jeśli jednak tak...to gdzie jest ten warsztat? Powinien być rewelacyjną konkurencją dla Garretta - przecież nikt nie kupiłby turbiny za 4000,0 złotych jeśli miałby identyczną zregenerowaną za 1000,0 zł. Jakoś nie słychać o tym wspaniałym warsztacie...

Odpowiedz

Anonim, 6 stycznia 2012, 18:10 0 -1

Witam !

Poproszę o adres tego warsztatu )))

Odpowiedz

Anonim, 7 stycznia 2012, 1:20 0 0

Ja was zapytam skąd bierzecie panowie fachmani te oryginalne częsci?
Jak napiszecie że z meletta to padne ze śmiechu i zapytam czy wiecie jaka firma robi dla meletta te wasze oryginalne części???
Zapewne panowie fachmani od turbosprężarek wiedzą gdzie te części są produkowane tylko pic polega na tym by ludziom ciemnote wciskać i tyle.
Naprawiam Turbiny już 15 lat ale to co w tej chwili sie dzieje jakie bzdury pseudo fachowcy opowiadają to masakra.
Ten co napisał artykuł niech idzie do szkoły nauczy się naprawiać turbosprężarki od podstaw a potem opisuje że się nie regeneruje turbin ze zmienna geometria łopatek to są bzdury.
Tyle w temacie.

Odpowiedz

Anonim, 29 stycznia 2012, 13:35 0 0

Witam !

Czy podejmie się Pan regeneracji turbiny VNT do BMW 530d? Poszukuję fachowca który wreszcie zrobi to dobrze !

Pisze do 87.205.38.*
Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 29 stycznia 2012, 19:34 0 0

Witam ! Poniżej zamieszczam korespondencję ze znaną firmą regenerującą turbiny :

Witam !


Zwracam się z zapytaniem, czy jest możliwa w Pańskiej firmie regeneracja turbosprężarki GT2556V firmy Garrett
Jeśli chodzi o proces regeneracji jest on przeprowadzany w ciągu jednego do dwóch dni roboczych od momentu weryfikacji; na regenerowany produkt udzielamy 2 letniej gwarancji bez limitu kilometrów.Turbosprężarki po regeneracji pracują na takich samych parametrach jak turbosprężarki fabrycznie nowe i są regenerowane na oryginalnych częściach.

Pozdrawiam





Witam !


Aby zdecydować się na regenerację, potrzebuję rzetelnej informacji – czy do regeneracji używa Pan oryginalnych części firmy Garrett, tak jak informował Pan w odpowiedzi na mój pierwszy mail ?



Witam Serdecznie,


Wszystkie nasze produkty regenerowane są na oryginalnych częściach od producenta Garrett. Jeżeli chodzi o parametry pracy to wzorujemy się na fabrycznie nowych turbosprężarkach.
W razie pytań proszę o kontakt z naszym numerem telefonu:



Witam !


Prosiłbym Pana o bardziej precyzyjne sformułowanie określenia : części oryginalne ?
Producentem turbosprężarki jest firma Garrett by Honeywell, zatem oryginalne części jak się domyślam pochodzą od tego producenta?

Kolejnym moim pytaniem jest prośba o wyjaśnienie w jaki sposób ustala Pan i sprawdza parametry pracy danego modelu turbosprężarki ? A konkretnie modelu GT2556V – jaki właśnie posiadam


Witam Serdecznie,

Tak jak wcześniej Panu pisałem wszystko jest regenerowane na oryginalnych częściach i po podaniu dokładnych numerów z tabliczki znamionowej turbosprężarki potwierdzę Panu możliwość regeneracji. W razie pytań proszę o kontakt z naszym numerem telefonu:



Witam Serdecznie !


No to mnie Pan zaskoczył, bo z mojej wiedzy wynika, że Garrett by Honeywell w roku 2004 wycofał wszystkie oryginalne części i dane techniczne potrzebne do regeneracji.

Informacja ta zawarta została w biuletynie technicznym nr 34 firmy Garrett by Honeywell.
Czy moja wiedza nie polega na prawdzie ?


Witam Serdecznie,

Firma Garrett oferuje na rynku swoje regenerowane produkty Airesearch, więc jest możliwość naprawy tego typu turbosprężarek. Poza tym części wykorzystywane do regeneracji turbosprężarek z VNT występują również w sprężarkach bez VNT. Proszę podać dokładne numery z tabliczki znamionowej turbosprężarki, abym mógł potwierdzić możliwość jej naprawy.


Pozdrawiam


Witam !


Czy skoro oferuje Pan regenerację turbosprężarek na oryginalnych częściach, to mam rozumieć, że uszkodzoną turbosprężarkę przekazaną Panu do regeneracji przesyła Pan do firny Garrett by Honeywell ?
W mojej turbosprężarce oprócz innych części uległ uszkodzeniu pierścień zmiennej geometrii.



Witam Serdecznie,

Regeneracja turbosprężarki dostarczonej do nas przez klienta odbywa się w siedzibie naszej firmy.


Pozdrawiam



Witam!

Numer sprężarki….



Witam serdecznie,


W odpowiedzi na Pańskiego maila chciałbym poinformować, iż jeśli chodzi o regenerację turbosprężarki o numerze 454191 to nie jest w tej chwili możliwa ze względu na brak dostępności mechanizmu zmiennej geometrii. Cena fabrycznie nowej turbosprężarki o numerze 454191 to 3600 netto + VAT (4428 Brutto). W przypadku zakupu nowej turbosprężarki, gdy oddaje Pan swoją starą turbosprężarkę jest 2 letnia gwarancja, z kolei jeżeli Pan nie decyduje się pozostawić swojej turbosprężarki to wtedy jest rok gwarancji.

Pozdrawiam


Chyba nikt już nie będzie miał wątpliwości co do rzetelności informacji i zasad jakimi kierują się nawet te znane firmy.

Odpowiedz

Anonim, 23 września 2012, 16:03 0 0

Witam, to może ja coś napiszę od siebie odnośnie części używanych do regeneracji. Moja opinia jest w miarę obiektywna, gdyż znam sprawę od podszewki - przez 9 lat bezpośrednio współpracowałem z samym producentem turbosprężarek BorgWarner Turbo Systems, natomiast obecnie prowadzę centrum regeneracji turbin w Warszawie - STS TURBO. Piszecie o firmie Melett i zgadzam się z tym że jest to jedynie marka i w zasadzie nic oni nie produkują lecz mają swoich dostawców z dalekiego wschodu, czyli ktoś dla nich to robi a oni tylko pakują to w swoje pudełka. Nie zmienia to faktu, iż są to części bardzo dobrej jakości. Myślicie że Garrett produkuje swoje części u siebie??? Garrett również ma swoich dostawców i podwykonawców i również z dalekiego wschodu. W chinach są dziesiątki fabryk produkujących części zamienne do turbosprężarek. Najważniejsze jest to żeby trafić / znaleźć tę fabrykę, która produkuje dla samego producenta. Towar oczywiście będzie inaczej zapakowany, inaczej cechowany, etc. Nie zmienia to faktu, że części są najwyższej jakości. Z drugiej strony mamy na rynku polskim wielu prywatnych importerów i dystrybutorów części zamiennych, które są lichej jakości. Niska cena regeneracji zazwyczaj wiąże się z naprawą na najgorszych / najtańszych częściach, bardzo często firmy regenerujące próbują ratować koła kompresji oraz wałki - szlifują je, poszerzają rowki pierścieniowe i składają na częściach nadwymiarowych - są to właśnie te oferty regeneracji za 800-900 zł bez względu na stan uszkodzenia. Ostatnią istotną kwestią jest doważenie głowicy / rdzenia turbosprężarki. Osobiście używamy urządzeń producenta SCHENCK i jesteśmy w stanie doważyć turbosprężarkę 2-3 razy dokładniej niż nowa fabrycznie. Dzieje się tak dlatego, że korekcja dokonywana jest u nas ręcznie, natomiast w fabryce doważa maszyna - automat.

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 21:43 0 0

to prawda biore turbiny z Jrlandi i to samo mi powiedzieli mają kontakt z firma która robi dla gerrett na250 turbin ani jednego problemu no chyba że mechanik nie sprawdzi ćiśnienia nie umyje miski smoka np mazda6 mało tego te cześci mają nazwe tej litewskiej firmy turbina jest zajebista jak nowa oglądałem te ih maszyny i wiem ze to niesą te niebieskie badziewia co są oferowane w Polsce

Odpowiedz

Anonim, 6 kwietnia 2013, 13:17 0 0

Dużo ciekawych rzeczy można przeczytać na [Adres URL]. Informację o zmiennej geometrii w teorii i praktyce.

Odpowiedz

Anonim, 22 marca 2014, 18:55 0 0

Zapraszam: http://www.turbosprezarki.mielec.pl jeżeli nadal masz wątpliwości.

Odpowiedz

Anonim, 6 października 2015, 19:05 0 0

Witam, mam VW T5 2.5 TDI kod silnika BNZ rok 2007. Turbina ze zmienną geometrią. Przejechałem autem już ponad milion km i oryginał padł przy 500 tyś km. Kolejnym krokiem była regeneracja, raz Bydgoszcz lipa, nastepnie Warszawa lipa. Warsztaty się reklamują z wieloletnią tradycją. Napiszę tylko tyle że takich turbin nikt nie potrafił zregenerować . W końcu udało mi się trafić używaną jedną i drugą która chodzi do dziś ale jest na wykończeniu. Używanej już dobrej nie dostanę dlatego pytam się czy ktoś da radę Jeśli jest ktoś taki w Polsce kto zregeneruje mi taka turbine to jestem w stanie zapłacić więcej i spróbować. Więc czekam na oferty, 507 801 363

Odpowiedz

Anonim, 17 listopada 2016, 18:53 0 0

Artykuł powinien zostać usunięty przez redakcję. Już prawie 2017 rok a artykuł jest z 2008. Przez te lata na rynku pojawiło się wiele maszyn do przepływowej regulacji VNT - identycznie ustawiane są nowe turbiny, zatem można ustawić VNT perfekcyjnie. Co do "pierścieni zmiennej geometrii" - przecież firma garrett to jeden z wielu producentów np. równie popularna firma KKK nie blokują sprzedaży części OEM. Poza tym są dostępne wysokiej klasy zamienniki zmiennej geometrii nie odbiegające jakością od oryginału. Określenie, że nie da się naprawić turbiny z VNT jest taka samą bzdurą jakby powiedzieć, że nie da się naprawić zepsutego samochodu - trzeba od razu kupować nowy

Odpowiedz

Anonim, 20 listopada 2016, 12:40 0 0

Zgadza się w Bosch Service w Stalowej Woli na KEN20 u Pawlika mają maszynę z Cimata do regulacji i sprawdzenia działania zmiennej geometrii. Wszystkie turbiny z kierownicami robię u nich i inne warsztaty. Jak na razie wyraźnie widać, że da się dobrze ustawić zmienną geometrię WARUNEK!! odpowiedni sprzęt. Bosch go ma i nie ma żadnych z tym problemów. Do BMW zrobiliśmy już kilkadziesiąt turbin z nastawnikami elektrycznymi, wszystkie pracują i nie nie rejestrują , żadnych błędów na kompie.

Odpowiedz

Molik, 20 lipca 2017, 9:41 0 0

Ja regenerowałem turbo w AMserwis w Trójmieście i wszystko zostało wykonane sprawnie i skutecznie. Polecam ten warsztat, bo pracownicy znają się na rzeczy i potrafią w ciągu jednego dnia zregenerować wadliwą turbinę.

Odpowiedz

Mariusz Markiewicz, 7 września 2017, 9:20 1 0

Grunt to oddać turbinę warsztatowi, który rzetelnie się nią zajmie. Ja oddałem swoją do AMSerwis i jestem bardzo zadowolony z efektów. Poradzili sobie ze wszystkim bardzo szybko i od tamtego czasu auto jeździ bez żadnych problemów.

Odpowiedz

Anonim, 30 kwietnia 2018, 9:54 0 0

Ja regenerowałem w AMSerwis w Trójmieście i wszystko zostało zrobione bardzo dobrze. Od dłuższego czasu 0 problemów z turbo.

Odpowiedz