Z alkotestem w podróży

26 marca 2013, 10:10

Ojczyzna Kartezjusza, Victora Hugo i Zinedina Zidana. Przyszły gospodarz Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, w 2016 roku. Kraj, w którym ślimaki i żabie udka znajdziemy w każdym menu, a kolacja musi być zakończona lampką wina… Do tego najczęściej na świecie odwiedzanego przez turystów kraju podróżuje z pewnością wielu z nas. Tamtejsze przepisy różnią się (przynajmniej w niektórych przypadkach) od naszych. W tym wydaniu zaprezentujemy niektóre zasady kodeksu drogowego „trójkolorowych”.

Do prowadzenia pojazdu uprawnione są tylko osoby, które ukończyły 18 lat. Kategoria B prawa jazdy uprawnia do ciągnięcia przyczep o ciężarze nieprzekraczającym 750 kg.

Kierowca pojazdu powinien posiadać trójkąt ostrzegawczy, zewnętrzne lusterko wsteczne, gaśnicę, komplet żarówek zapasowych,kamizelkę odblaskową oraz pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu.

We Francji najczęstszą przyczyną śmiertelnych wypadków jest alkohol. Aby temu zapobiegać, władze francuskie wprowadziły od 1 lipca 2012 roku obowiązek posiadania alkotestu chemicznego (kosztuje od 1 do 5 Euro), za jego brak grozi grzywna 11 Euro. W zamyśle francuskiego prawodawcy ma to na celu uczynić kierowców bardziej odpowiedzialnymi i zachęcać ich do samokontroli po konsumpcji alkoholu (nasuwa się jednak wrażenie, że najbardziej z tego wymogu cieszą się producenci tych urządzeń).

Pół promila nie dla wszystkich

Dopuszczalna maksymalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila, za wyjątkiem kierowców transportu publicznego  autokarów, dla których dopuszczalna maksymalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,2 promila. Kary za jazdę „pod wpływem” rozpoczynają się od 135 euro, a kończą nawet na 4500 euro grzywny i dwóch latach więzienia.

We Francji obowiązuje zakaz korzystania z nawigacji ostrzegającej przed fotoradarami. Prawo zakazuje korzystania z antyradarów lub urządzeń GPS wyposażonych w takie funkcje. Mandat w tym przypadku wynosi 1500 Euro. Niektórzy producenci połączyli swoje siły, aby pomóc kierowcom i wprowadzili specjalne aplikacje wyłączające te ostrzeżenia w swoich produktach.

U zachodnich sąsiadów Niemiec, nie ma przepisów dotyczących opon zimowych. Na niektórych drogach we Francji natomiast kierowcy mogą napotkać obowiązek stosowania specjalnego wyposażenia zimowego, jak np. łańcuchy a koła lub kolce. Minimalny bieżnik opon to 1,6 mm.

Jazda przez całą dobę na światłach mijania wszystkimi pojazdami silnikowymi w terenie zabudowanym jak i niezabudowanym jest jedynie zalecana. Podobnie jak w Polsce, używanie świateł mijania przez 24 godziny na dobę jest obowiązkowe przez cały rok tylko dla motocykli.

Dozwolone wymiary pojazdu:

  • wysokość – brak ograniczeń
  • szerokość – 2,55 m
  • długość – 12,0 m
  • długość zespołu pojazdów – 18,75 m
     

Na lokalnych nie popędzisz

We Francji są dwie kategorie dróg: krajowe i departamentalne. Od 2006 roku trwa decentralizacja administracji dróg krajowych i przekazywanie ich administracji regionalnej. W przeciwieństwie do Niemiec za jazdę francuskimi autostradami musimy zapłacić. Wysokość opłat zależy od odcinka i numeru drogi. Zapłacimy również za przejazdy tunelami.

O ile znaki nie wskazują inaczej, dopuszczalne prędkości we Francji to:

  • do 130 km/h – autostrady (w przypadku terenu gęsto zabudowanego do 100 km/h);
  • do 110 km/h – drogi ekspresowe (w przypadku terenu gęsto zabudowanego do 100 km/h);
  • do 90 km/h – pozostałe drogi;
  • do 50 km/h – teren zabudowany.
     

Bezpieczna odległość

Przepisy nakazują kierowcom zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami w ruchu. Odległość ta mierzona w metrach jest odpowiednikiem 2 sekund pojazdów w ruchu i przy prędkości 50 km/h wynosi 28 metrów, przy 90 km/h to 50 metrów, przy 110 km/h – 62 metry, a przy 130 km/h są to 73 metry. Za nieprzestrzeganie tego przepisu można zapłacić 90 euro mandatu.

Prawo do zatrzymania pojazdu oraz kierowania ruchem mają żandarmi, policjanci, funkcjonariusze prokuratury i służby specjalne, które są odpowiednikiem naszego BOR-u. Jednak w trasie najczęściej spotkać możemy funkcjonariuszy formacji Żandarmerii Narodowej, której zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom Francji, głównie na drogach i autostradach.

Autor: Krzysztof Krusiński
Artykuł ukazał się w numerze 4 (102) / kwiecień 2013 „Przeglądu Oponiarskiego”

Dowiedz się więcej

Oponiarski gigant z Olsztyna
Oponiarski gigant z Olsztyna

Grupy Michelin jest obecna w Polsce od 1994 r., kiedy otwarto w Warszawie biuro handlowe koncernu. W grudniu 1995 r. Grupa została większościowym udziałowcem fabryki oponiarskiej Stomil-Olsztyn S.A. Dziś olsztyńska jednostka jest największą fabryką opon w Polsce i jednym z największych zakładów produkcyjnych Michelin na świecie. Zajmuje około 200 hektarów. Zatrudnionych jest tam ponad 4 […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!