Zawory EGR są nieodzownym elementem układu recyrkulacji spalin, a ich zadaniem jest zmniejszenie ilości szkodliwych substancji. Niestety są to też elementy, które stosunkowo często wymagają naprawy i regeneracji. O przebiegu tego procesu rozmawiamy z Łukaszem Jędrysem, właścicielem firmy Specelektro.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Jakie problemy i usterki techniczne występują najczęściej w zaworach EGR?
Łukasz Jędrys: Duża część usterek zaworów EGR związana jest z zanieczyszczeniem tej części. Wynika to z eksploatacji samochodu i odkładania się kleistych substancji w zaworze. Pozostałe usterki wynikają z zużycia mechanicznego elementu – powycierane tuleje, luzy w budowie. Do tego dochodzą też usterki elektryczne.
Po czym najszybciej rozpoznać awarię EGR? Często bywa ona mylona z innymi usterkami.
Najprostszym i najszybszym sposobem rozpoznania awarii EGR jest podłączenie do samochodu komputera diagnostycznego i przeprowadzenie testu tego elementu.
Jak wygląda regeneracja uszkodzonego zaworu EGR? Które elementy zaworu można użyć ponownie, a co zawsze trzeba wymienić?
Pierwszy krok to całkowity demontaż zaworu EGR – do ostatniej śrubki. Następnie elementy są kompleksowo myte w kilku myjkach – ciśnieniowo i ultradźwiękowo. Dopiero po tych zabiegach można ocenić, co w danej części jest zepsute. Zazwyczaj od razu przystępujemy do wymiany podstawowych części składowych, jak na przykład elementów ciernych i mechanicznych, które uległy zużyciu. W razie potrzeby wymieniamy zepsute części elektroniczne, a następnie programujemy zawór pod wartości fabryczne. Są oczywiście na rynku takie zawory, które regeneruje się gorzej i takie, których nie da się zregenerować ze względu na ich konstrukcję.
Które elementy zaworu EGR można użyć ponownie, a które zawsze muszą być nowe? Czy w związku z pandemią mieliście problemy z dostawami części?
Z pierwotnego zaworu EGR praktycznie zawsze do wykorzystania jest obudowa oraz elementy niepodlegające zużyciu mechanicznemu. Pozostałe części wymieniane są na nowe, które w większości są dla nas dorabiane w specjalistycznych zakładach. Części te w większości nie są dostępne na rynku, więc musimy je zamawiać u podwykonawców. Jeśli chodzi o pandemię to rzeczywiście ściąganie niektórych elementów wysokiej jakości z zagranicy było utrudnione, ale nie stanowiło to większego problemu, ponieważ opieramy naszą pracę na wielu firmach współpracujących.
Czy w procesie regeneracji wykorzystywane są jakieś specjalistyczne narzędzia?
Praktycznie w każdym samochodzie zawór EGR pracuje w oparciu o inną magistralę i jest inaczej sterowany. W niektórych samochodach jest to sterowanie elektryczne, w innych występuje komunikacja cyfrowa. W związku z tym niezbędne są odpowiednie urządzenia do testowania – są one dla nas produkowane lub przez nas projektowane. Potrzebujemy konkretnych narzędzi, które z reguły trzeba zbudować lub dostosować do pracy z zaworami EGR.
Jakie wady wykluczają zawór EGR z procesu regeneracji? Od czego to zależy?
Często jest tak, że zawory EGR współpracują z chłodnicą spalin, są z nią zintegrowane i w takim komplecie sprzedawane. W nowych autach niejednokrotnie zdarza się, że dochodzi do rozszczelnienia tych elementów i nie jesteśmy w stanie ich już naprawić. Wtedy proponujemy klientowi nową część.
Co jest bardziej opłacalne dla klienta – wymiana zaworu na nowy czy jego regeneracja?
Zazwyczaj jest tak, że regeneracja zaworu EGR kosztuje minimum o połowę mniej niż zakup nowej części, zamiennika zazwyczaj średniej jakości. Często bywa i tak, że koszty te są nawet o 70% niższe niż przy wymianie części na nową. Większość zaworów z rynku OEM jesteśmy w stanie zregenerować, a po przeprowadzeniu takiej naprawy otrzymujemy w pełni wartościową część, z którą nie ma żadnych problemów. Oczywiście zdarzają się klienci, którzy upierają się przy montowaniu całkiem nowych tanich zamienników, ale często niedługo po wymianie elementu dzwonią z prośbą o regenerację starego zaworu.
Czy na polskim rynku nadal powszechne jest zjawisko wycinania/zaślepiania zaworu EGR?
Zauważyłem, że zjawisko to występuje nieco rzadziej niż jeszcze kilka lat temu. Na pewno wpływ może mieć na to fakt, że coraz częściej mówi się o wprowadzaniu kontroli emisji spalin, o wyposażaniu stacji diagnostycznych w specjalistyczny sprzęt do pomiarów. Ludzie zaczęli się bać wycinania lub wyprogramowywania tych części, bo nie wiadomo jaka kara za ten proceder może ich spotkać. Na pewno trafiają się nadal tacy, którzy chcą zaoszczędzić na wymianie zepsutego zaworu EGR i dokonują jego wyprogramowania. Takie sytuacje były, są i zapewne jakiś czas jeszcze będą.
W związku z postanowieniami Unii Europejskiej i wymagań dotyczących zmniejszania śladu węglowego, niektóre firmy produkujące części motoryzacyjne zapowiadają, że zamierzają podejmować się także ich regeneracji. Czy może stanowić to dla Pana działalności problem i dużą konkurencję?
W pewnym stopniu może mi to odebrać część klientów, ale duzi producenci nie będą w stanie zregenerować zaworu EGR na podobnym pułapie kosztowym, jaki proponuje moja firma. Części regenerowane przez dużych producentów na pewno byłyby znacznie droższe, więc nie sądzę, aby byli oni dla mnie dużą konkurencją. Myślę też, że musi minąć kilka lat, aby mechanicy przekonali się do tego typu części samochodowych – regenerowanych od producenta. Warsztaty są przyzwyczajone już do tego, że współpracują z określonymi firmami regeneracyjnymi lub hurtowniami, które sprawdzają się bardzo dobrze. Ciężko zmienić takie przyzwyczajenia.
Jak w najbliższych latach może się rozwijać technologia dotycząca zaworów EGR?
Cała motoryzacja idzie w kierunku samochodów elektrycznych i na pewno z każdym rokiem będzie się pojawiało ich na drogach coraz więcej. Z tego co zaobserwowałem, w samochodach hybrydowych z mniejszymi silnikami spalinowymi, zawory EGR nie psują się zbyt często. W związku z tym ta część będzie znacznie dłużej „żyłaˮ w tym aucie, ze względu na konstrukcję odciążającą silnik spalinowy. Wydaje mi się, że rozwój technologii zaworów EGR pójdzie w kierunku wydłużenia ich żywotności.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
MotoRad, 14 stycznia 2022, 11:58 4 -1
Dużo konkretnych informacji
Kompleksowo i fachowo !
Odpowiedz
qwer, 16 stycznia 2022, 22:46 3 -2
Mam wrazenie, ze wlasnie odchodzi sie od regeneracji nie tylko zaworów EGR ale tez innych części z racji na procedury zwrotu, brak pewności czy część zostanie uznana jak i dłuższy czas na wykonanie samej regeneracji względem zakupu dobrej jakości zamiennika.
Odpowiedz
Branżysta, 20 stycznia 2022, 8:43 0 -3
Oferta dobrej jakości zamienników jest coraz szersza i na pewno bedzie odejście od regeneracji zaworów EGR W DŁUŻSZEJ PERSPEKTYWIE
Odpowiedz