PDR sposobem na szkody po gradobiciach – wywiad

4 sierpnia 2021, 10:00

W związku z ostatnimi nawałnicami, które nawiedziły całą Polskę, warsztaty blacharsko-lakiernicze mają pełne ręce roboty. Na brak klientów nie mogą narzekać także firmy zajmujące się usługami PDR – Paintless Dent Removal, czyli bezinwazyjnego usuwania wgnieceń. Z Mariuszem Suchockim, właścicielem warsztatu Msmart w Łodzi, rozmawiamy o specyfice tej działalności.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Czy w związku z ostatnimi sytuacjami pogodowymi i przede wszystkim gradobiciami, możecie powiedzieć, że macie znacznie więcej pracy na warsztacie?

Mariusz Suchocki: Tak, okresowo mamy więcej pracy związanej z gradobiciami. Ostatnio pogoda dostarczyła nam nowych zleceń. Jednak zdarzają się gradobicia na tyle silne, że nie jesteśmy w stanie tego naprawić metodą PDR.

Łatwiej jest usunąć z karoserii wgniotkę o małej czy dużej powierzchni?

To zależy od głębokości wgniecenia i w jakim miejscu się znajduje. Istotny jest również rodzaj materiału, z którego jest wykonana karoseria. Trudniej jest usunąć uszkodzenie z aluminium niż ze stali. Do każdej naprawy podchodzimy indywidualnie i wybieramy najlepsza metodę naprawy. Istnieją różne techniki, a uszkodzenia nigdy nie są takie same.

Czy współczesne auta są bardziej narażone na wgniecenia, np. właśnie związane z gradobiciem niż karoserie starszych pojazdów?

Współczesne samochody, szczególnie koncernów japońskich i francuskich, są zbudowane z cieńszej blachy. Ma to wpływ na wagę pojazdu i niższy koszt jego wytworzenia. Jednak cieńsza blacha jest mniej odporna na uderzenia.

Jakie zlecenia stanowią trzon Waszej działalności?

Współpracujemy od 2009 roku z autoryzowanymi salonami samochodowymi, komisami i klientami indywidualnymi. Podejmujemy się zleceń z zakresu napraw bezinwazyjnych, ale także zajmujemy się detailingiem samochodowym i zabezpieczeniami ceramicznymi karoserii samochodowych.

W jakie specjalistyczne narzędzia musi być zaopatrzony warsztat zajmujący się PDR? Ile kosztuje taki sprzęt, by robić to profesjonalnie?

Sprzęt kosztuje od kilku tysięcy złotych, jednak jeśli ktoś chce to robić profesjonalnie musi się liczyć z wydatkiem kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warsztat musi być wyposażony w zestaw drutów PDR, sprzęt do naprawy metodą klejową oraz specjalistyczne oświetlenie i akcesoria pomocnicze.

Na ile skuteczne i trwałe są bezinwazyjne naprawy wgnieceń?

Nie jesteśmy w stanie naprawić wszystkich uszkodzeń karoserii. Niektóre uszkodzenia kwalifikują się wyłącznie do naprawy konwencjonalnej, blacharsko-lakierniczej. Jeżeli wgniecenie kwalifikuje się do naprawy bezinwazyjnej PDR to trwałość naprawy jest taka sama jak nieuszkodzonego elementu.

W swojej firmie prowadzicie także szkolenia. Jakiej tematyce są one poświęcone i do kogo są one kierowane – tylko do specjalistów czy także do laików chcących rozpocząć swoja przygodę z PDR?

Naszą ofertę kierujemy do osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z naprawami PDR. Zakres tych szkoleń jest bardzo szeroki i obejmuje między innymi naprawy za pomocą drutów i kleju, techniki młoteczkowania i technikę cieni, naprawy ostrych wgnieceń i uszkodzenia na wzmocnieniach. Kursy prowadzimy w naszym centrum szkoleniowym, które jest w pełni wyposażone.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!