Zgodnie z zasadą TRW „Bądź zawsze gotowy” – należy przygotować pojazd przed nadejściem deszczy i mrozów i nieustannie kontrolować jego stan.
Nie możemy kontrolować pogody, jednak możemy być przygotowani na gwałtownie pogarszające się warunki atmosferyczne zmuszające kierowcę do walki z silnym wiatrem, marznącą mgłą, deszczem ze śniegiem, śniegiem i najgorszym wrogiem kierowcy – lodem.
Aby w jeszcze większym stopniu zadbać o bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, główny dostawca i producent elementów podwozia – firma TRW Automotive Aftermarket zachęca kierowców i warsztaty do przeprowadzenia kontroli stanu podwozia pojazdów (w tym układu hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia) i ich właściwego serwisu przed nadejściem złej pogody.
Niesprawne samochody stwarzają zagrożenie na drodze
Pomimo zwiększenia liczby nowych pojazdów na drogach w wyniku podjętych w ciągu kilku ostatnich lat działań zachęcających do kupna nowych samochodów, po europejskich drogach nadal jeździ klika milionów pojazdów z poważnymi uszkodzeniami, stanowiąc zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczestników ruchu. W dobie kryzysu coraz więcej kierowców, chcąc zaoszczędzić, zaniedbuje swoje samochody.
Najczęstszą przyczyną kłopotów pojawiających się przy niskich temperaturach jest oczywiście akumulator. Często niesprawność pojazdu spowodowana jest też zamarzaniem płynu chłodniczego oraz płynu do spryskiwaczy w wyniku niewystarczającej zawartości środków zapobiegających zamarzaniu. Jak często myślimy jednak o kontroli układu hamulcowego i kierowniczego? To one mają największy wpływ na bezpieczeństwo.
Regularna kontrola płynów
Niski poziom płynu hamulcowego lub jego zanieczyszczenie mogą spowodować niesprawność układu hamulcowego i stać się przyczyną wypadku.
Płyn hamulcowy jest niezbędny dla zapewnienia prawidłowego procesu hamowania, dlatego wiedza na temat jego temperatury wrzenia ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Nie ma możliwości wzrokowej oceny stanu płynu hamulcowego – jedyną bezpieczną metodą jest przeprowadzenie pomiaru temperatury. TRW zaleca coroczną kontrolę stanu płynu hamulcowego i jego wymianę co dwa lata.
TRW oferuje wysokiej jakości tester płynu hamulcowego określający w ciągu kilku sekund rzeczywistą temperaturę wrzenia płynu hamulcowego, a nie zawartość wody, jak ma to miejsce w przypadku testerów innych firm.
Hamulce – żeby zapewnić bezpieczeństwo
Na lodzie, przy obniżonej przyczepności, efektywne i równomierne działanie hamulców jest szczególnie ważne. Zablokowanie jednego z kół może doprowadzić do poślizgu i wypadku.
Z tego powodu niezbędna jest wzrokowa kontrola wszystkich przewodów hamulcowych. Elastyczne przewody hamulcowe, tak jak inne gumowe elementy, są podatne na pękanie w niskich temperaturach, zwłaszcza jeśli nie są nowe. Należy zwrócić szczególną uwagę na wszelkie dziurawe, pęknięte lub przeciekające elementy gumowe i niezwłocznie je wymienić.
Zaciski należy sprawdzić pod kątem nadmiernej korozji oraz zakleszczonych tłoczków. Kontrolę tę najlepiej przeprowadzać po pierwszym oczyszczeniu tych części za pomocą środka czyszczącego do hamulców firmy TRW.
Należy sprawdzić osłony przeciwpyłowe i pokrywy zabezpieczające. Wszelkie pęknięcia prowadzą do przenikania wody, co powoduje inne problemy, np. zakleszczanie się tłoczków skutkujące przegrzaniem się klocków, w wyniku czego może nastąpić spadek siły hamowania. Sól rozsypywana na drogach tylko pogarsza sytuację. Należy się więc upewnić, że bolce prowadzące nie zakleszczają się, a ruch klocków nie jest w żaden sposób ograniczony.
W trakcie kontroli zacisków należy sprawdzić stan tarcz hamulcowych, aby upewnić się, że nie noszą oznak rdzy lub pęknięć, co może prowadzić do innych problemów. Należy również sprawdzić stan klocków hamulcowych i upewnić się, że grubość materiału ciernego nie jest mniejsza od wymaganej grubości minimalnej. Wykonanie tylko części tych zadań jest bezcelowe!
Stan linek
Kontrola linek hamulca ręcznego jest często pomijana. Zewnętrzna osłona linki może ulec w zimie uszkodzeniu, co powoduje przenikanie wody. W temperaturach ujemnych woda ta zamarza i ogranicza ruch linki hamulca. W ekstremalnych przypadkach hamulec ręczny przestaje działać, jednak najczęstszym problemem są kłopoty podczas jego zwalniania.
Należy stale kontrolować osłony przeciwpyłowe przekładni kierowniczej pod kątem pęknięć i nieszczelności. Woda przenikająca do wnętrza powoduje korozję i prowadzi do uszkodzenia przekładni.
Proces ten jest znacznie szybszy w zimie, kiedy na drogach rozsypywane są sól i piasek.
Amortyzatory – kluczowe dla bezpieczeństwa
Zużyte amortyzatory mogą okazać się równie niebezpieczne, ponieważ mają bezpośredni wpływ na prowadzenie pojazdu i kontrolę trakcji. Uszkodzone lub zużyte amortyzatory wydłużają drogę hamowania i znacząco zmniejszają skuteczność działania elektronicznych układów wspomagania (ESP, ABS itd.). W konsekwencji samochód trudno kontrolować, kierownica zaczyna wibrować, utrzymanie kierunku jazdy zostaje utrudnione, zwiększa się ryzyko poślizgu.
Firma TRW rozpoczęła kampanię mającą na celu zwiększenie zainteresowania problematyką amortyzatorów i doprowadzenie do uznania ich za części o znaczeniu krytycznym dla bezpieczeństwa. Badania wskazują, że aż co czwarty pojazd w Europie ma uszkodzony co najmniej jeden amortyzator, co wydłuża drogę hamowania i stwarza ryzyko utraty życia w wypadku.
Głównym przesłaniem tego programu jest kontrola, kontrola i jeszcze raz kontrola – i to przed nastaniem zimy.
„Niesprawne części stanowią po prostu zagrożenie dla życia” – dodaje Roman Rotter, ekspert TRW. „Cały europejski rynek amortyzatorów szacuje się na około 20 milionów sztuk, co oznacza, że po naszych drogach jeździ bardzo dużo samochodów z niesprawnymi amortyzatorami. Bardzo zależy nam na poprawie standardu bezpieczeństwa na naszych drogach i nie będziemy szczędzić starań, by jak najszerzej uświadamiać, jak ważna jest całkowita sprawność i regularne przeglądy amortyzatorów”.
Nieprawidłowo działającą część należy niezwłocznie wymienić. Nie warto ryzykować życiem.
Artykuł przygotowała firma TRW
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 24 września 2010, 0:00 0 0
Świetny artykuł od Panów z TRW. Widać z resztą po ocenach, że ludziom się podoba. Liczę na więcej tego typu wpisów.
Odpowiedz