Pomocnicy warsztatowi

30 marca 2017, 8:00

Asortyment chemii warsztatowej nie ogranicza się tylko do zmywacza i odrdzewiacza. W katalogu produktów renomowanych producentów znajdziemy cały wachlarz środków, bez których trudno sobie wyobrazić sprawną naprawę współczesnego samochodu.

Obsługa wtryskiwaczy

Chyba każdy mechanik zna problem demontażu zapieczonych wtryskiwaczy i świec żarowych. Korozyjne działanie gazów przedmuchiwanych z komory spalania, wilgoć i utlenianie materiału głowicy sprawia, że wyjęcie wtryskiwacza lub świecy żarowej bardzo często kończy się urwaniem tych elementów. Co gorsza, resztki tkwiące w gnieździe, bywają przyczyną demontażu głowicy. Właśnie dlatego Liqui Moly przygotowało preparaty do demontażu wtryskiwaczy numer artykułu 3379. Zastosowanie preparatu ułatwia demontaż i niweluje ryzyko urwania świecy żarowej i wtryskiwacza. Wystarczy zaaplikować preparat tak aby mógł wniknąć w przestrzeń pomiędzy demontowanym elementem a głowicą i odczekać 30 minut.

Oczywiście w przypadku montażu warto zabezpieczyć instalowane elementy przed ponownym zapieczeniem przy użyciu odpowiedniego smaru. Smar do montażu wtryskiwaczy nr art. 3381 to specjalny preparat, który blokuje wnikanie wilgoci, jest odporny na wysoką temperaturę dzięki temu zapobiega korozji i ułatwia późniejszy demontaż.

Elektryka

Szczególnej uwagi wymaga również układ elektryczny. W ofercie Liqui Moly możemy znaleźć środek Electronic Spray nr art. 3110, który wypiera wilgoć, poprawia przewodzenie i likwiduje siarczkowy nalot na elementach elektrycznych. Środek ten nie jest zalecany do czyszczenia przepływomierzy, do obsługi których niezbędny jest Oczyszczacz przepływomierza nr. Art. 4066.

Miedź dobra ale nie do wszystkiego

Dobry smar miedziany ma niezliczoną ilość możliwych zastosowań. Jest odporny na wysokie temperatury i dobrze przylega do zabezpieczanych powierzchni. Jednak warto wiedzieć, że są też inne specjalistyczne smary i do niektórych zastosowań wręcz nie należy stosować smaru miedzianego.

Podstawowymi cechami smaru miedzianego są odporność na bardzo wysokie temperatury (nawet 1100ºC) oraz dobra przewodność elektryczna. Tylko markowy smar miedziany zawiera odpowiednio dużo miedzi, która jest stosunkowo drogim komponentem. Do takich produktów należy na przykład pasta miedziana Liqui Moly 3080. Nadaje się ona doskonale do zabezpieczania połączeń gwintowych pracujących w wysokich temperaturach oraz przy skrajnie niekorzystnym wpływie warunków atmosferycznych. Typowe zastosowania to więc gwinty układu wydechowego, a także wszelkie śruby elementów zawieszenia. W wielu sytuacjach wygodniejsze może być aplikowanie preparatu w spreju, Liqui Moly 3970. Jednak należy wiedzieć, że smar miedziowy ma też pewne poważne ograniczenie. W kontakcie miedzi z aluminium powstają warunki do rozwoju korozji galwanicznej z uwagi na różne potencjały obu metali. Dlatego smaru miedzianego nie wolno stosować w połączeniach, w których występuje kontakt ze stopami aluminium. Tak więc zarówno smarowanie szpilek mocowania kolektora wydechowego w głowicy, jak też otworu piasty centrującego alufelgę wymaga zastosowania produktu wolnego od miedzi. Tam doskonale sprawdzi się dobrej klasy pasta ceramiczna, Liqui Moly nr art. 3480. Nie zawiera ona metali i jednocześnie jest odporna na temperatury aż do 1400ºC. Pasta ceramiczna również zabezpiecza wszelkie połączenia stałe oraz ruchome o niskiej prędkości względnej. Przykładem połączenia stałego ze skłonnością do zapiekania jest osadzenie wtryskiwaczy common rail w aluminiowej głowicy, a ruchomego – jarzmo zacisku hamulcowego, po którym przesuwają się klocki. W obu tych przypadkach zaleca się stosowanie właśnie pasty ceramicznej.

Czystość przede wszystkim

Czas to pieniądz, dlatego nie warto go tracić na tak prozaiczne czynności jak czyszczenie i mycie części samochodowych. Właśnie dlatego w ofercie Liqui Moly znajdziemy serie preparatów ułatwiających tą czynność.

Awaria uszczelki pod wtryskiwaczem może być bardzo kosztowna a to szczególnie dlatego że cały silnik zostaje zanieczyszczony czarnym nagarem, mieszaniną paliwa, brudu i oparów gazów spalinowych. Substancja ta na pierwszy rzut oka przypomina czarne błoto. Co gorsza nie działają na nie żadne tradycyjne środki chemiczne. Aby nie odkuwać brudu ręczne warto zastosować środek do zdejmowania uszczelek nr art. 3623, który jest bardzo agresywny w działaniu i po aplikacji ma postać żelu dzięki czemu nie spływa od razu z zanieczyszczonej powierzchni.

Na koniec warto poświęcić kilka słów na temat dbania o to co najcenniejsze, czyli ręce. Warto wspomnieć, że Liqui Moly w swojej ofercie ma preparat, który zabezpiecza ręce przed zanieczyszczeniem. Po aplikacji niewidzialnej rękawiczki nr art. 3334 do umycia rąk wystarcza sama …woda.

 

Artykuł sponsorowany Liqui Moly

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!