Bezpieczne hamowanie

17 maja 2008, 0:00

Podróż samochodem nie może być bezpieczna bez sprawnego systemu hamulcowego.
Dlatego zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe powinny cechować się bardzo dużą odpornością na pracę w wysokich temperaturach i działanie wody. Przy wyborze szczęk i klocków warto więc zdecydować się na pewnego i sprawdzonego producenta.

Jednym z najbardziej niebezpiecznych problemów systemów hamulcowych jest odłączanie się materiału ciernego od blachy w wysokiej temperaturze, która powstaje w wyniku nadmiernego przeciążenia klocków hamulcowych.
O komforcie stosowania klocków świadczą kryteria ściśle powiązane z zachowaniem się materiału ciernego podczas hamowania, drżenie, hałas (piski), pylenie.


Producenci…
Według własnej technologii

Firma Tomex produkuje zarówno klocki i szczęki hamulcowe do samochodów osobowych i ciężarowych, jak i akcesoria do klocków i szczęk oraz czujniki zużycia klocków hamulcowych. Produkty z serii Brexel tworzone są z najlepszych materiałów, w oparciu o najnowsze technologie.
W efekcie wieloletnich badań i testów nad materiałem ciernym powstała mieszanka B01, spełniająca surowe wymogi regulaminu ECE R-90 dla pojazdów kategorii M1/N1. Mieszanka nie zawiera azbestu ani związków metali ciężkich, co w pełni odpowiada dyrektywie ELV (End of Life of Vehicle).

Materiał cierny B01 charakteryzuje się porównywalnie wysokim współczynnikiem tarcia i optymalnym współczynnikiem zużycia. Testowany jest w Centrum Badawczym Iliada w Hiszpanii a także w centrum testowym RDW Lelystad w Holandii w warunkach odzwierciedlających różne warunki drogowe (teren górzysty, cykl miejski, mieszany, autostrada). Uzyskał nawet homologację ECE R-90. Nowością jest również wprowadzenie w końcowym etapie produkcji obróbki cieplnej wierzchniej warstwy materiału ciernego, tzw. scorchingu. Jest to najnowsza technologia, pozwalająca na uzyskanie wysokiej skuteczności hamowania zaraz po montażu klocków. Eliminuje do minimum ewentualne hałasy występujące przy dociskaniu klocka do tarczy. W trosce o środowisko naturalne firma pracuje nad wyeliminowaniem z materiału ciernego metali ciężkich, takich jak: ołów, mosiądz, antymon.
I tak np. w produktach Brexel firma wyeliminowała problem odłączanie się materiału ciernego od blachy w wysokiej temperaturze. Nowa technologia polega na zwiększeniu przyczepności materiału ciernego poprzez zastosowanie pełnopłaszczyznowego systemu kolcowego mocowania okładzin hamulcowych, który optymalizuje rozkładanie się sił i naprężeń powstających w wyniku hamowania. W efekcie zapobiega przemieszczaniu się materiału ciernego nawet przy wysokich temperaturach Proces technologiczny kontroluje specjalnie skonstruowany pod potrzeby firmy system komputerowy, który umożliwia wychwycenie błędu na każdym etapie produkcji.

Klocki z ISO

Producentem klocków hamulcowych jest także firma August. Specjalizuje się jednak w wytwarzaniu produkcji klocków hamulcowych do samochodów dostawczych i ciężarowych, a także nietypowych klocków do różnego rodzaju maszyn mechanicznych, budowlanych, produkcyjnych. Firma posiada certyfikat ISO 9001:2000 monitorujący proces produkcji klocków hamulcowych. Kontrola w procesie produkcji na wielu płaszczyznach pozwoliła wyeliminować najmniejsze nieścisłości mogące wpływać na jakość produktu.
– Klocki hamulcowe firmy August wyróżnia doskonała relacja jakości do ceny. Jakością konkurują z wiodącymi producentami klocków hamulcowych– zapewnia Tomasz Augustyn, współwłaściciel firmy. Większość sprzedaży klocków kierowana jest do firm transportowych, gdzie najlepiej można zweryfikować jakość klocków, co tym samym potwierdza ich trwałość. Firma wykonuje również klocki hamulcowe na zamówienie, według podanego wzoru. Zazwyczaj ma to zastosowanie w nietypowych urządzeniach produkcyjnych lub maszynach budowlanych, gdzie zastosowane klocki hamulcowe nie są dostępne na polskim rynku.

Nowe pomysły w drodze
Z kolei Fomar Borg Automotive SA wytwarza klocki, szczęki oraz okładziny hamulcowe.
Szczególnie te ostatnie wytwarzane są dla największych koncernów samochodowych i zakładane są na pierwszy montaż.
– Aktualnie opracowujemy kilka nowych rozwiązań. Są one na etapie badań laboratoryjnych. Na pewno będą bardzo korzystne dla naszych klientów – zapewnia Andrzej Słota z Fomar Borg Automotive.

Informacje dla kierowcy
Bogatą ofertę w tym zakresie ma Magneti Marelli Aftermarket Sp. z o.o. Tarcze hamulcowe oferowane są w szerokiej gamie, do wielu marek pojazdów. Wykonane z wysoko gatunkowej stali z domieszkami materiałów „niezbędnych” zapewniają odporność na wysokie temperatury. W związku z tym nie dochodzi do zwichrowania tarczy poprzez jej kontakt rozgrzanej z zimną wodą podczas jazdy w deszczową pogodę. Oferta obejmuje niemal 800 kodów, zarówno tarcz wentylowanych jak i niewentylowanych – litych.
Z kolei gama klocków hamulcowych Magneti Marelli obejmuje ponad 830 kodów, posiadających homologację ECE R90. Klocki hamulcowe są elementami, w których zastosowane są okładziny cierne wykonane w taki sposób, że w trakcie gwałtownego hamowania nie dochodzi do zjawiska chwilowego zeszklenia się powierzchni klocka. Specjalne ziarna metali zawarte w mieszance okładziny klocków hamulcowych wpływają korzystnie na tarczę hamulcową. Klocki są wyposażone w systemy informujące kierowcę o zużyciu się okładziny.

Cicho i bez pyłu
Lumag zaś oferuje własną markę klocków hamulcowych Breck. Obejmuje ona już 200 referencji, a z roku na rok przybywa ich coraz więcej. Tym bardziej, że każdego roku taśmy produkcyjne opuszczają 4 mln klocków. Do ich produkcji wykorzystuje się nowoczesną linię prasowalniczą oraz inne zaawansowane technologicznie maszyny. Lumag stawia też na ekologię – w produkcji nie stosuje azbestu ani związków metali ciężkich (ołów, rtęć, kadm czy sześciowartościowy chrom). Sukces Brecka to innowacyjna technologia i najwyższej jakości surowce. Materiały cierne z rodziny LU 700 zaprojektowane zostały z myślą o wymagających użytkownikach. Charakteryzują się niskim zużyciem (m.in. dlatego nie zanieczyszczają felg) i spełniają wymagania skuteczności hamowania zgodnie z ECE R-90.
Klocki hamulcowe Breck produkowane są z blachy nośnej połączonej z materiałem ciernym za pomocą kleju i ok. 2 mm międzywarstwy. To właśnie ona sprawia, że hamulce funkcjonują znacznie lepiej – jest doskonałym izolatorem termicznym i zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. Tłumi również wszelkie drgania powstające w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od blachy nośnej.

Klocki Breck są prasowane na gorąco i lakierowane. Zautomatyzowana, nowoczesna linia produkcyjna dostosowuje proces wytwarzania do wymogów współczesnego rynku motoryzacyjnego. Klocki Breck cechuje też duża odporność na pracę w wysokich temperaturach, tzw. fading (zanik skuteczności hamowania przy nagrzanych hamulcach) i działanie wody. W procesie projektowania materiałów ciernych firma przykłada do tego ogromną wagę. Blachy nośne wytwarzane są metodą dokładnego cięcia, tzw. fine blanking. To gwarantuje wysoką powtarzalność wymiarów, dokładne cięcie bez gradu, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż. Ponadto klocki Breck posiadają shim – metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piskom przez cały okres eksploatacji klocków. Warto na to zwrócić uwagę, bo na rynku często można spotkać się z tańszą i gorszą od shimu warstwą antypiskową z masy polimerowej. Struktura składników przyjętych do receptury powoduje, że klocki Breck idealnie współgrają z tarczą hamulcową i nie pylą podczas hamowania.

… i dystrybutorzy

Szeroką ofertę klocków, szczęk i tarcz hamulcowych posiada firma BHMD. Dostawcami produktów są m.in.: ATE, Delhi/Lockheed, Jurid, Mintex, Valeo, Eurotech, i od niedawna TRW Lucas. – To bardzo mocna oferta – zapewnia Monika Dankowska, współwłaścicielka BHMD. Firma posiada produkty na każdą kieszeń – od taniej linii Eurotech poprzez bardzo dobre jakościowo, ale mniej znane na polskim rynku klocki i tarcze Mintex, aż do najbardziej znanych, cieszących się najlepszą renomą – ATE, Jurid czy TRW Lucas.
Firmy ATE, Delhi, Jurid, Mintex, Valeo, TRW Lucas produkują klocki i tarcze do pierwszego montażu. Wszyscy ci producenci posiadają bardzo dobrą opinię u klientów. Świadczy o tym bardzo mała – wręcz znikoma ilość reklamacji przy bardzo dużej sprzedaży.

Natomiast Kolpax jest dystrybutorem linii układów hamulcowych klocków, szczęk, tarcz, zestawów) o nazwie Roadhouse, hiszpańskiej fabryki Eurofren – jednego z wiodących producentów materiałów i komponentów hamulcowych. Z taśm produkcyjnych fabryki schodzi wiele marek. Firma zapewnia wysoką jakość oraz niezawodność swoich produktów.
Z kolei firma Lewian jest dystrybutorem klocków Mintex, spółki należącej do koncernu TMD Friction Ltd, który produkcją materiałów ciernych dla przemysłu i motoryzacji zajmuje się od ponad 100 lat. Dotychczas Mintex był marką bardziej znaną jako producent OE, obecnie coraz więcej uwagi poświęca rynkowi wtórnemu. Dbałość o każdy szczegół w procesie projektowania i produkcji zostały docenione przez takich producentów jak np. Ford, który przyznał dla Mintexa status jakości Q1, czy też Renault, u którego uzyskano status A. Mintex również dostarcza swoje wyroby dla innych producentów klocków hamulcowych, np. ok. 25 proc. produkcji jest dostarczana firmie Textar.

Lewian oferuje także tarcze hamulcowe niemieckiej firmy Otto Zimmermann.

Artykuł ukazał się w Numerze 5 miesięcznika Auto Serwis Manager

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!