W trzy i pół roku po wejściu na rynek seria 5 BMW otrzymała face lifting, obejmujący charakterystyczne akcenty designerskie z przodu i z tyłu. Specjaliści oświetleniowi Helli przyczynili się walnie do tych zmian. Wraz z inżynierami BMW skonstruowali reflektory główne i tylne lampy zespolone. Inne elementy nowego BMW serii 5 produkcji Helli to układ spryskiwania lamp głównych, różne lampki kabinowe, światełka ostrzegawcze otwartych drzwi oraz czujnik zmroku i inteligentny sensor akumulatora.
Gładkoszybowe reflektory główne w wersji podstawowej obejmują podwójny, kombinowany system projektorowy i swobodnych pól, zasilane przez halogenowe żarówki H7 dla świateł mijania i drogowych, a także cztery pierścieniowe światła pozycyjne wykonane ze światłowodów.
Opcjonalnie światła oparte są na lampach ksenonowych, a same reflektory są wówczas biksenonowe, generując światła mijania i drogowe z tego samego modułu projektorowego. Obok tego modułu pozycjonowane są połączone moduły światła pozycyjnego i dziennego. Po uruchomieniu silnika automatycznie włączają się cztery światłowodowe pierścienie, zapewniając dobrą zauważalność auta w świetle dziennym. Po włączeniu oświetlenia głównego intensywność świetlna pierścieni zostaje obniżona do poziomu wymaganego dla świateł pozycyjnych.
Kolejnym usprawnieniem dążącym do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu są biksenonowe reflektory główne z funkcją adaptacyjnego doświetlania zakrętów w połączeniu ze statycznymi światłami zakrętowymi. Dynamiczne doświetlanie realizowane jest w czasie rzeczywistym za pośrednictwem sterowników połączonych z kontrolą kąta skrętu kół, kąta odpadania i prędkości, a tym samym zapewnia idealne doświetlenie łuku drogi. Aby efekt ten uzyskać, biksenonowa lampa projektorowa instalowana jest w ramce, która może się obracać wobec osi pionowej. Kąt wychylenia sięgający 15 stopni do zewnątrz i 8 do wewnątrz zaprojektowano dla zakrętów o promieniu do ok. 200 m. Umożliwia to niemal podwojenie zasięgu świateł mijania na zakrętach. Aktywne oświetlenie zakrętowe funkcjonuje zarówno w trybie świateł mijania, jak i drogowych i zawsze dostosowuje się do aktualnej prędkości.
Statyczne doświetlanie zakrętów realizowane jest przez odbłyśnik swobodnych pól (FF) z żarówką halogenową. Umieszczony jest on w module świateł dziennych i pozycyjnych i świeci do zewnątrz. Uruchamia go sterownik oceniający prędkość, kąt skrętu i sygnał kierunkowskazu. Funkcja doświetlania włącza się jako dodatek do świateł mijania przy prędkości do 40 km/h, kiedy kierowca włącza kierunkowskaz by zakręcić (nie zmienić pas) lub pokonuje ciasne zakręty.
W „brewce” nad lampą główną zintegrowano kierunkowskaz i marker boczny. Zasilane są łącznie siedmioma diodami LED. 6 z nich rzuca swe pomarańczowe światło w przód i w bok, siódma dioda zasila światłowód ciągnący się nad lampą i na bok, jako marker boczny.
Także tył nowego BMW 5 prezentuje zmianę. Gładkoszybowe lampy zespolone są teraz dopełnieniem gładkoszybowych lamp głownych z przodu. W sedanie 18 diod w dwóch rzędach tworzy kierunkowskaz na górze lampy. Z boku kierunkowskaz przechodzi w marker, realizowany przez kolejne cztery diody oraz lampkę odblaskową. Niezwykły efekt daje promieniowego kształtu światło pozycyjne tylne, na które składa się 5 światłowodów (każdy zasilany diodą LED) oraz okrągły odbłyśnik z żarówką. Jeśli to konieczne, przejmuje ona funkcję światła przeciwmgłowego. Za światłowodami zrealizowano dwustopniowe światło stopu z dwiema ukrytymi żarówkami. Czerwona lampka odblaskowa i biała lampa cofania (z żarówką) dopełniają lampę zespoloną sedana serii 5.
W wersji Touring (kombi) tylna lampa zespolona jest podzielona na dwie części. W części zewnętrznej zainstalowano kierunkowskaz zasilany 18 diodami LED. Są tam jeszcze dwie diody i odbłyśnik, realizujące funkcję markera bocznego. Światło pozycyjne tylne tworzą cztery równoległe światłowody w wewnętrznej i zewnętrznej części lampy. Dzięki specjalnie opracowanej, zmiennej geometrii światłowodów wewnątrz lampy możliwe stało się doprowadzenie światłowodów do zupełnie skrajnego fragmentu lampy, a tym samym wytworzenie niemal nieprzerwanego sygnału dwuczęściowej lampy bez optycznego przerywnika. Dwustopniowe światło stopu (na zewnątrz) i tylna lampa przeciwmgłowa (wewnątrz) są umieszczone za światłami pozycyjnymi. Odblaski i światła cofania wykańczają lampę od dołu.
Komentarze