Rosnący rynek filtrów oleju przekładniowego – możliwości dla warsztatów

21 listopada 2006, 0:00

Automatyczne skrzynie biegów zdobywają coraz większe grono swoich fanów. Już dzisiaj ponad 20% nowo dopuszczonych do ruchu samochodów wyposażonych jest w automatyczną skrzynię biegów. Dla warsztatów otwiera się zatem pole dodatkowych korzyści, ponieważ wiele automatycznych przekładni musi być regularnie serwisowanych.
MANN-FILTER oferuje znacznie poszerzony program w zakresie filtrów oleju przekładniowego łącznie z zestawem zawierającym uszczelkę.


Automatyczne skrzynie biegów są kompleksowymi systemami, w których ściśle współpracują ze sobą mechanika z elektroniką. Niezależnie od tego, czy przejmuje się prowadzenie samochodu, czy też uruchamia automat, elementy te jako jednostki przenoszenia siły podlegają wysokim obciążeniom.
Trudny dla oleju start
Niezbędnym do tego jest specjalny olej przekładniowy (ATF=Automatic Transmission Fluid), który jako nieodłączny partner przejmuje szereg ważnych funkcji. Przenosi on siły, smaruje koła przekładni olejowej, łożysk tocznego i ślizgowego oraz pozwala zachować stosowne tarcia. Ponadto olej do skrzyń automatycznych chroni przed korozją i nadmiernym zużyciem, musi charakteryzować się doskonałą lepkością w cieple i zimnie, pozostawać w skrzyni i zapobiegać tworzeniu się piany.
Z drugiej strony olej przekładniowy podlega wysokim obciążeniom mechanicznym i termicznym.
Wysokie siły tarcia i częste zmiany temperatury przyczyniają się do stałego zużywania oleju. Aby olej spełniał funkcje smarowania i chłodzenia podczas coraz dłuższych okresów serwisowania , konieczne jest stałe czyszczenie przez wydajny olej, który uwalnia przed zanieczyszczeniami, jak ścier metalowy i brud.


Najnowszy stan techniki
MANN-FILTER oferuje dla popularnych modeli samochodów pasujące filtry oleju przekładniowego, naturalnie przy uwzględnieniu specyfikacji producenta oleju przekładniowego, jak również odpowiednich olei. Znajdują tu zastosowanie media filtracyjne, które odpowiadają nowoczesnym koncepcjom automatycznych skrzyń biegów, stopniowym automatom i bezstopniowym przekładniom (CVT = continuosly variable transmission) i to odnośnie momentu obrotowego, komfortu uruchamiania i pewności funkcjonowania.
Trzecim nieodłącznym elementem podczas serwisu przekładni jest uszczelka przy misce oleju przekładniowego. Jest ona odporna na wyjątkowe obciążenia termiczno-mechniczne, podlega ona również procesom starzenia, a także często jest uszkadzana podczas demontażu. Z tych powodów musi być regularnie wymieniana.

MANN-FILTER oferuje znacznie poszerzony program w zakresie filtrów oleju przekładniowego łącznie z zestawem zawierającym uszczelkę. Wszystkie MANN-FILTER dostępne są w jakości wyposażenia fabrycznego.


Porady przy wymianie oleju przekładniowego:
1. Wymieniać olej przy ciepłej przekładni i ciepłym oleju, wcześniej sprawdzić szczelność agregatu.
2. Spuścić olej przekładniowy z miski olejowej.
3. W razie potrzeby spuścić olej z przekładnika; otworzyć osobną śrubę przekładnika, o ile taka występuje.
4. Zdemontować miskę olejową dla wymiany filtra.
5. Wymienić filtr, założyć nową uszczelkę na wkładzie filtracyjnym i uważać na moment dokręcający.
6. W razie potrzeby ustawić taśmy hamulcowe.
7. Zamontować miskę olejową i założyć nową uszczelkę uważać na moment dokręcający.
8. Wlać olej (podstawową ilość).
9. Włączyć silnik i przełączyć biegi.
10. Uzupełnić olej do prawidłowego poziomu przy pracującym silniku; uważać na temperaturę oleju, ogrzanie oleju powoduje jego rozszerzenie; unikać przepełnienia i skorygować poziom nadmiaru oleju.


 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!