26 września 2006 w hotelu Sobieski w Warszawie zainaugurowano drugą edycję kampanii społecznej Akademia Bezpiecznego Samochodu. Celem kampanii, której inicjatorami są: Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych oraz czołowi producenci części motoryzacyjnych jest wzrost świadomości społecznej w zakresie zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym spowodowanych zużytymi lub wadliwymi częściami eksploatacyjnymi i nakłonienie kierowców do robienia systematycznych przeglądów.
Inaugurację kampanii poprzedziła konferencja prasowa w formie talk show, prowadzonym przez redaktora Jerzego Iwaszkiewicza. Celem debaty było uporządkowanie problematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Dyskutanci oparli się w rozmowie na teorii trójkąta bezpieczeństwa.
Ustalono, że najważniejszym elementem tego trójkąta jest oczywiście świadomy kierowca – jego kondycja psychofizyczna, koncentracja i umiejętności, wynikające z doświadczenia, znajomości przepisów ruchu drogowego i taktyki jazdy.
Drugim elementem zapewniającym bezpieczeństwo na drodze jest sprawny samochód. Trudno zatrzymać auto, kiedy nie działają hamulce. Trudno skręcić, kiedy nie działa układ kierowniczy. Trudno zobaczyć przeszkodę, kiedy nie działają światła.
I w końcu, nie ma mowy o bezpieczeństwie bez dobrej jakości dróg. Na ich stan nie mamy wprawdzie bezpośredniego wpływu, ale to właśnie oznakowanie, jakość nawierzchni i sposób organizacji ruchu może zadecydować o bezpiecznym dotarciu do celu.
Tylko razem te trzy elementy mogą zbudować stabilną konstrukcję trójkąta bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
]1P[
Uczestnicy konferencji zostali przywitani przez Manifestację Zbuntowanych Części Samochodowych i mieli okazję obejrzeć „Gabinet strachu” – niezwykłą ekspozycję części samochodowych, których stopień wyeksploatowania świadczy o absolutnym braku wyobraźni kierowców.
Akademia propaguje swoje idee poprzez stronę internetową www.abs.org.pl, ale również w bardziej niekonwencjonalny sposób. W 6 miastach Polski – Olsztynie, Łodzi, Bielsku- Białej, Lublinie, Opolu i Bydgoszczy, w weekend 29 września – 1 października zorganizowane zostaną marsze Zbuntowanych Zużytych Części Samochodowych oraz ekspozycje zużytych samochodów w największych centrach handlowych tych miast.
W dyskusji podczas konferencji wzięli udział:
Jadwiga Bąk – kierownik Zakładu Psychologii Instytutu Transportu Samochodowego,
Maria Dąbrowska-Loranc – kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego,
Alfred Franke – Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych,
Marek Gawroński i Krzysztof Szymański – prezesi Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców,
Sylwester Ropielewski – podinspektor KGP, oficer profilaktyki w ruchu drogowym.
Czym jest Akademia Bezpiecznego Samochodu?
Akademia Bezpiecznego Samochodu jest kampanią edukacyjną uświadamiającą znaczenie regularnych przeglądów samochodów i wymiany zużytych części eksploatacyjnych na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Dlaczego taka kampania jest potrzebna?
Kampania jest wynikiem analiz rynku napraw samochodów w Polsce oraz zachowań kierowców, z których wynika, że kierowcy lekceważą zły stan techniczny samochodu.
Jakie są cele kampanii?
Głównym celem kampanii jest podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach poprzez uświadomienie kierowcom istotnego wpływ stanu technicznego samochodu na bezpieczeństwo jazdy oraz zmobilizowanie ich do częstszych przeglądów. Kampania chce również zainicjować działania, zmierzające do rozbudowania w procesie szkolenia i egzaminowania kierowców części dotyczącej eksploatacji pojazdów.
Do kogo jest skierowana?
Kampania skierowana jest do wszystkich posiadaczy samochodów osobowych, dostawczych a nawet ciężarowych. W tym 51% to mężczyźni i 49% kobiety, a więc problem niemal w takim samym stopniu dotyczy obu płci.
Komentarze