Innowacyjne rozwiązania dziś – wymierne korzyści jutro. Łożyska firmy Timken (artykuł przygotowała firma Timken)

8 marca 2006, 0:00

Od ponad stu lat amerykańska firma The Timken Company tworzy standardy jakości, technologii i innowacji w przemyśle łożyskowym. Począwszy od 1899 roku, w którym Henry Timken – założyciel firmy – opatentował pierwsze łożysko stożkowe, firma Timken nieustannie się rozwija. Obecnie zajmuje trzecią pozycję na światowym rynku producentów łożysk, działając w 27 krajach, zatrudniając 27 000 pracowników i osiągając roczne obroty rzędu 5,2 mld USD (rok 2005). Łożyska Timken (stożkowe, igiełkowe, walcowe, baryłkowe i kulkowe) oraz związane z nimi produkty i usługi znajdują zastosowanie zarówno w segmencie przemysłowym, jak i motoryzacyjnym. Wciąż aktualne jest motto Henry Timkena: „Nigdy nie nadawaj swojego imienia niczemu, czego mógłbyś kiedykolwiek się wstydzić”. Dowodem słuszności tych słów są liczne certyfikaty jakościowe i nagrody klientów, między innymi ISO9000, QS9000, AS9000, Boeings D19000 oraz ISO 14001.

W trosce o środowisko naturalne w wielu krajach wprowadzane są regulacje prawne mające na celu ochronę zasobów naturalnych. Dlatego też problem zmniejszenia zużycia paliwa stał się jednym z priorytetów dla międzynarodowych koncernów samochodowych. Odpowiadając na potrzeby swoich klientów firma Timken wprowadziła na rynek samochodowy specjalnie opracowane łożyska stożkowe do skrzyń biegów, które pozwalają na osiągnięcie zmniejszenia zużycia paliwa do 1,5% oraz zredukowanie straty mocy o 25%. Nowa konstrukcja łożyska zwiększyła też wytrzymałość i ograniczyła hałas przekładni.
Prace projektowe prowadzone były w kooperacji z inżynierami firmy Daimler Chrysler dla zastosowania w samochodach Mercedes klasy E.
]1P[
Zmniejszenie zużycia paliwa okazało się możliwe dzięki nowym rozwiązaniom w zakresie geometrii wewnętrznej łożyska. W rezultacie osiągnięto także zwiększenie jego nośności przy jednoczesnej redukcji jego wymiarów. Otrzymane dzięki temu łożysko jest od 10 do 15% lżejsze od produktów wytwarzanych dotychczasowymi technologiami. Pierwszą podstawową zmianą zwiększającą nośność łożyska była modyfikacja procesu obróbki końcowej, co umożliwiło uzyskanie gładszej powierzchni i w rezultacie redukcję procesów zmęczeniowych. Dodatkowo udoskonalono stopień czystości zastosowanej stali, minimalizując wtrącenia substancji powodujących pęknięcia zmęczeniowe.
Kolejną innowacją jest energooszczędny profil wałeczka, który pozwala na poddawanie łożyska zmiennym obciążeniom. W zależności od obciążenia następuje zmiana powierzchni styku między wałeczkami a bieżniami łożyska. Dzięki zmniejszeniu powierzchni bieżni – przy niższych obciążeniach – łożysko minimalizuje opór i straty mocy. Przeprowadzone pomiary wykazały, iż oś wyposażona w „oszczędne” łożyska Timkena nagrzewała się do temperatury o 30 stopni C niższej, niż oś z konwencjonalnymi łożyskami.
Cechy „oszczędnego” łożyska Timken – mniejsze gabaryty, mniejsza waga i mniejsze opory toczenia – zdobyły uznanie wśród międzynarodowych koncernów samochodowych. Mimo, że nowe łożyska są nieznacznie droższe od tradycyjnych, dzięki swoim zaletom świetnie sprawdzają się w eksploatacji. Znalazły zastosowanie przede wszystkim w pojazdach typu SUV oraz lekkich ciężarówkach.
Łożyska te stanowią uzupełnienie szerokiej oferty produktów Timken skierowanych na motoryzacyjny rynek wtórny: zestawów napinaczy z paskami (tensioner) i łożysk do kół (wheel bearings).

Aby uzyskać dodatkowe informacje o firmie Timken i jej produktach, zapraszamy do odwiedzenia strony: www.timken.com

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!