Czy warto kupić luksusowe auto powypadkowe z karoserią z aluminium? Co sądzi o tym ekspert?

17 października 2023, 14:26

Wielu Polaków marzy o luksusowej limuzynie, jednak nie stać ich na auto w dobrym stanie technicznym. W takiej sytuacji nabywcy zaczynają interesować się mniej lub bardziej uszkodzonymi limuzynami. Niestety, kierowcy nie zawsze wiedzą, że naprawa luksusowego auta z karoserią wykonaną z aluminium, może być niemożliwa. Porozmawiamy o tym z ekspertem z profesjonalnego warsztatu.

Pierwsze auto z karoserią aluminiową zaprezentowano w 1899 roku. Był to pojazd sportowy, opracowany przez niemieckiego inżyniera Heinricha Durkoppa. W 1901 roku Karl Benz zbudował pojazd, napędzany silnikiem, wykonanym z aluminium.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat aluminium znów wróciło do łask u producentów samochodów.

Aluminiowe części i aluminiowe karoserie – dlaczego motoryzacja doceniła aluminium?

Im auto lżejsze, tym mniej zużywa paliwa. Im mniej zużywa paliwa, tym mniej emituje spalin. A w ostatnich latach kwestie zużycia paliwa i emisji spalin stawiano na pierwszym miejscu.

Równocześnie samochody na przestrzeni lat zwiększały swoją wagę. Dlaczego? Wystarczy popatrzeć, jak wiele nowych systemów zaczęto montować w pojazdach. Systemy oczyszczania spalin, systemy wsparcia kierowcy, nowe rozwiązania w dziedzinie wyposażenia kabiny.

Dlatego też producenci aut zaczęli szukać oszczędności na wadze, stosując stopy aluminium. Obecnie widoczne są dwa trendy rozwojowe. Pierwszy to łączenie aluminium i stali w budowie karoserii, a drugi to łączenie włókna węglowego, stali oraz aluminiowych ram pomocniczych.

To nie jedyne zastosowanie aluminium. W samochodach możemy znaleźć także aluminiowe przewody układu klimatyzacji, aluminiowe wahacze zawieszenia, aluminiowe głowice i aluminiowe bloki silników. A także znane wszystkim aluminiowe felgi.

Luksusowe samochody z aluminiowym nadwoziem

Z racji wysokiej ceny stopów aluminium, nadwozia wykonane z tego materiału są stosowane przede wszystkim w autach klasy premium. Aluminiowe elementy nadwozi znajdziemy w takich samochodach jak Tesla Model S, BMW i8, Audi A8, Mercedes-Benz SL-Class, Acura NSX, Lexus LS, Jaguar XE, BMW 5 F10. Land Rover Defender i Alfa Romeo Stelvio. To oczywiście tylko przykłady, aut z nadwoziem (w większym lub mniejszym stopniu) wykonanym z aluminium jest znacznie więcej.

Ciekawostką jest pickup, Ford F-150. W samochodzie tym producent zastosował całkowicie aluminiową ramę.

Aluminiowe elementy nadwozia – czy występują tylko w samochodach premium? Nie…

Przykład? Citroen C4. Tani samochód używany, który dziś można kupić za kilka tysięcy złotych na rynku aut z drugiej ręki. Ma on maskę wykonaną z aluminium. Podobnie, jak jego większy i droższy brat, Citroen C5.

Skoro aluminiowe części montował Citroen, to oczywiste, że stosował je także Peugeot. Przykład? Model 508. Małe Audi A2 miało aluminiową ramę przestrzenną.

Problem numer 1 – auta z aluminiowym nadwoziem albo aluminiową ramą nie da się naprawić w każdym warsztacie. Dlaczego?

Nie można naprawiać części stalowych i aluminiowych za pomocą tych samych narzędzi. Dzieje się tak dlatego, że stal (nawet drobinki) powoduje korozję aluminium. Dlatego warsztat, który naprawia aluminium, musi mieć osobne stanowisko do naprawy i osobne narzędzia. Nie wspominając o wiedzy, którą można uzyskać w trakcie specjalistycznych szkoleń.

Stopy aluminium zachowują się diametralnie inaczej, niż stal. Nie mają na przykład pamięci kształtu. W razie uszkodzeń ulegają rozerwaniu. Dlatego naprawia się je zdecydowanie inaczej.

No właśnie, czy w ogóle można je naprawiać? Musimy zapytać eksperta.

Czy można wyprostować pogiętą część nadwozia, wykonaną z aluminium?

Niestety, nie mam dobrych wiadomości – wyjaśnia Grzegorz Machota, kierownik serwisu samochodowego Irmar w KrakowieW 99 procentach, w przypadku powypadkowych aut wykonanych z alumimium, zalecana jest wymiana całych elementów na nowe. Przygniatającej większości uszkodzeń karoserii aluminiowej nie da się naprawić.

A co można naprawić w przypadku auta z elementami karoserii, wykonanymi z aluminium?

Można naprawić niewielkie wgniecenia, które wyciąga się za pomocą odpowiednich przyrządów.

Jak naprawia się karoserie aut, wykonane z aluminium?

W przypadku wstawiania nowych elementów aluminiowych trzeba je dokładnie wspawać i zabezpieczyć odpowiednimi środkami. Malowanie karoserii aluminiowej wygląda niemalże tak samo, jak w przypadku pojazdów z karoserią stalową lub blaszaną.

Czy można naprawić skorodowaną część samochodu, wykonaną z aluminium?

– Aluminium praktycznie nigdy nie koroduje, najczęściej utlenia się, taką część samochodu należy wymienić, żeby zapewnić bezpieczeństwo podróżnych.

Czy możliwa jest naprawa głowicy aluminiowej na przykład po jej uszkodzeniu na skutek zniszczenia gwintu świecy żarowej?

Jest możliwa naprawa gwintu w głowicy oraz ewentualnego pęknięcia w aluminiowej głowicy pojazdu. Potrzebne są do tego odpowiednie narzędzia przygotowane do obróbki tegoż materiału. Zazwyczaj takie prace wykonują specjalistyczne firmy zewnętrzne. W warsztacie demontujemy uszkodzone części i odsyłamy do specjalisty.
Możliwa jest też naprawa aluminiowych przewodów klimatyzacji oraz wspomagania.

 

Czy zatem warto kupić uszkodzone, powypadkowe auto z aluminiową karoserią, z myślą o jego naprawie? Używane aluminiowe drzwi kosztują ok. 2500 złotych (plus transport i koszt montażu w warsztacie). Nowa aluminiowa maska do Citroena C4 kosztuje 150 zł, do Audi A3 Sedan 1500 złotych, a nowa, do BMW X7, ponad 4000 złotych.

Po  prostu, trzeba wszystko policzyć.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!