Jakie wyzwania stoją przed warsztatami i producentami części? ZF Aftermarket Chat 2023.

7 lipca 2023, 10:36

Tegoroczna edycja ZF Aftermarket Chat była już trzecim wydarzeniem tej serii. W tym roku poruszono kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem w obszarach takich jak cyfryzacja aftermarketu, rekrutacja nowych pracowników, produkcja i łańcuch dostaw, a także z tworzeniem gospodarki o obiegu zamkniętym. Spotkanie otworzył Dyrektor Dywizji ZF Aftermarket – Philippe Colpron.

ZF aftermarket chat

Dyrektor Philippe Colpron przedstawił temat przewodni spotkania: Zrównoważony rozwój, wspólnota i współpraca. Podkreślił on, że zrównoważony rozwój musi obejmować działania dla klimatu i natury, działania dla ludzi i społeczeństwa oraz działania prowadzące do uzyskania trwałej wartości. Efektem tego powinno być zapewnienie ekologicznej, sprawiedliwej i skutecznej mobilności.

– Kiedy mówimy o zrównoważonym rozwoju, pierwszym tematem, który przychodzi na myśl, jest środowisko – nie bez powodu. Jednak dla nas zrównoważony rozwój obejmuje znacznie więcej niż tylko ochronę klimatu. Oprócz kwestii środowiskowych związanych z klimatem i naturą koncentrujemy się również na ludziach i trwałych wartościach – powiedział Philippe Colpron, Dyrektor Dywizji ZF Aftermarket.

Dyrektor Colpron poruszył kwestie związane z nowymi technologiami i wejściem na rynek pracy kolejnego pokolenia.

– Nowe technologie rewolucjonizują rynek aftermarket, który przez dziesięciolecia charakteryzował się sprzedażą części zamiennych. Branża ta, napędzana przez technologie CASES i cyfryzację, oferuje wiele nowych możliwości i wymaga specjalistów w zupełnie nowych dziedzinach. Równolegle do tej transformacji technologicznej zachodzą również zmiany pokoleniowe. To nowe pokolenie myśli przede wszystkim cyfrowo – zaznajomione z technologią i świadome ekologicznie talenty są siłą napędową zrównoważonych zmian. Talenty te często jednak nie znają specyfiki rynku aftermarket i jego bardzo szerokiego zakresu działalności, a zatem nie będą uważać go za obszar rozwoju kariery lub branżę, w której mogą naprawdę
przyczynić się do rozwoju mobilności przyszłości. Aftermarket musi współpracować, aby doprowadzić do tej zmiany. Aby być jak najlepiej przygotowanym na przyszłość, potrzebujemy zmiany w kierunku cyfrowego sposobu myślenia, aby przyciągnąć odpowiednie talenty dla zrównoważonego rozwoju rynku – wyjaśnia Phillipe Colpron.

Rozwiązania cyfrowe wpływające na mobilność

Benoit Dessart, Dyrektor Działu Rozwiązań Cyfrowych ZF Aftermarket podkreślił, że rynek posprzedażowy części zamiennych będzie wymagał czasu na transformację i przejście na rozwiązania przeznaczone dla rynku elektromobilności. W zależności od segmentu i rodzaju mobilności, w każdym sektorze transformacja następuje we własnym tempie i należy to uwzględnić.

Transport ciężki

Technologie są wciąż udoskonalane i osiągają efektywność w przypadku lekkich pojazdów dostawczych. Należy się zastanowić, jak te rozwiązania mogą pomóc operatorom flot i przyspieszyć transformację na rynku posprzedażowym w stronę transportu ciężarowego. Emisję CO2 można zmniejszyć poprzez redukcję spalania i transformację transportu na elektryczny. Należy zmaksymalizować ilość transportu z użyciem pojazdów wykorzystujących nowe technologie, które to umożliwiają.

Powinno się wykorzystywać sztuczną inteligencję i diagnostykę, aby poprawić stopień realizacji zamówień i zmniejszyć liczbę pustych przewozów. Warto też wspierać kierowców w praktykowaniu eco drvingu. Zadbanie o szczegóły techniczne pojazdów, jak np. monitoring ciśnienia w oponach, także pozwoli obniżyć spalanie i emisję CO2.

Transport publiczny

W 1 kwartale br. sprzedaż autobusów elektrycznych w Europie przewyższyła sprzedaż modeli spalinowych po raz pierwszy. Benoit Dessart przekazał, że w celu dalszego rozwoju tego segmentu należy usprawniać monitoring stanu akumulatorów w czasie rzeczywistym. Ważne jest też, aby trasy przejazdu były planowane z uwzględnieniem infrastruktury ładowania, co pozwoli przyspieszyć elektryfikację transportu publicznego.

Lekkie pojazdy dostawcze

Do roku 2030 napędy elektryczne w lekkich pojazdach dostawczych mają przeważać nad flotami z silnikami spalinowymi. Słyszymy, że należy optymalizować ładowanie takich pojazdów oraz systemy płatności za to. Powinno się też zapewnić lepszy dostęp do danych opisujących stan pojazdu. Zmniejszy się dzięki temu poziom niepewności podczas inwestycji w floty aut elektrycznych.

Zrównoważona rekrutacja w branży motoryzacyjnej

Zrównoważony rozwój w zakresie rekrutacji musi być nastawiony na pozyskiwanie młodych talentów. Okazuje się, że firmy z branży aftermarketowej będą o nich rywalizować nie tylko wewnątrz rynku. Cyfryzacja branży wiąże się z koniecznością analizy dużej ilości danych.

– Patrząc na rozwiązania ZF, okazuje się, że współzawodniczymy z wielkimi firmami zajmującymi się danymi. Kiedy chcemy pozyskiwać nowe talenty, to musimy z nimi walczyć. Ci pracownicy mają całkowicie nowe oczekiwania dotyczące wynagrodzenia, czasu pracy. Tamte firmy również dają możliwości robienia kariery i musimy pamiętać o przygotowaniach do konkurowania o pracowników, jeżeli mówimy o zrównoważonym rekrutowaniu – przekazała Stefanie Bohnet, HR Business Partner w Dziale Rozwiązań Cyfrowych ZF Aftermarket.

Stefanie Bohnet zaznaczyła, że należy zatrudniać ludzi, którzy będą pracować w długim horyzoncie czasowym. Zachodząca transformacja opiera się o nowe rozwiązania w dziedzinie pojazdów połączonych, autonomicznych, współdzielonych i elektrycznych. Należy zapewnić nowym pracownikom wiedzę oraz dostosowanie do wykorzystania rozwiązań cyfrowych. To wymaga umiejętności, których ci przyszli pracownicy jeszcze nie mają. Aby rzeczywiście móc odpowiednio serwisować pojazdy różnego rodzaju należy zrozumieć, jakie są rozwiązania w oprogramowaniu – potrzebna jest diagnostyka i analityka. Oprócz pojawiania się nowych cyfrowych technologii wyzwaniem jest również zmiana pokoleniowa.

– Nie tylko technologiczne zmiany w mobilności są istotne. Mamy do czynienia z całkiem nowym pokoleniem pracowników, którzy są pokoleniem cyfrowym młodych ludzi. Mają oni inne zainteresowania oraz oczekiwania wobec sposobu pracy. To może zakłócić stabilność wielu tradycyjnych metod pracy. Oznacza to, że rynek posprzedażowy musi zajmować się tematami, które początkowo całkowicie go nie dotyczyły. Badania przeprowadzone na ten temat wykazały, że młodzi ludzie dosyć mocno interesują się kwestiami zrównoważonego rozwoju. Czasem nie zdają sobie oni sprawy, że rynek posprzedażowy też może być miejscem zapewniającym zrównoważony rozwój. Musimy pokazać tym młodym osobom, że aftermarket może być ciekawym miejscem pracy, ale oni jeszcze tego nie wiedzą. Aby zyskać te nowe talenty, należy podkreślać jego zrównoważoność i możliwości rozwoju kariery – wyjaśniła Stefanie Bohnet.

Firmy muszą przemyśleć nowe metody pracy i wdrożyć transformację, której oczekują te młode talenty mogące wejść do obszarów biznesowych aftermarketu. Pomóc może zmiana mentalności. Przykładowe obszary, które mogą wymagać zmian to m.in. korzystanie ze smatfona w godzinach pracy, elastyczne godziny pracy, aktywności integrujące zespół, czy wykorzystywanie specyficznych metod i kanałów komunikacji. Niektóre warsztaty wciąż praktykują bardzo przestarzałe metody pracy. Należy zaoferować pracownikom dostęp do Internetu, który umożliwi pozyskiwanie materiałów szkoleniowych i informacji niezbędnych przy pracy. Otwarty dostęp do Internetu dla każdego pracownika warsztatu jest koniecznością.

technologie diagnostyczne

Stefanie Bohnet podkreśliła również, że konieczne jest wykorzystanie właściwych kanałów komunikacji do pozyskiwania młodych pracowników. Nie czytają oni ogłoszeń w gazetach. Należy ich szukać w mediach społecznościowych i warsztaty też muszą być obecne w tej przestrzeni i używać właściwego języka, żeby zainteresować młodych ludzi. Nie trzeba być wszędzie, ale ważne są podstawy, jak np. Instagram. Każdy warsztat powinien mieć też stronę www, na której publikuje swoje oferty pracy. Młodym ludziom należy również zapewnić możliwość nieustannego szkolenia się. Jasne kwestie dotyczące stanowisk, miejsc pracy i rozwoju kariery pozwolą nie tylko przyciągnąć pracowników, ale również ich zatrzymać.

Zrównoważony łańcuch dostaw

Everton da Silva, Dyrektor Działu Global Operations Excellence ZF Aftermarket, opowiedział o działaniach, które należy podjąć w łańcuchu dostaw, aby zadowolić klienta. Pozwoli to zapewnić odpowiedni poziom wydajności, który prowadzi do zaoferowania odpowiedniej jakości produktów końcowych, z zachowaniem zrównoważoności rozwoju.

– Zadaniem zrównoważonego procesu logistyki ZF Aftermarket jest dostarczanie odpowiedniej ilości produktów we właściwe miejsce i we właściwym czasie, w odpowiedniej jakości i cenie, przy możliwie najniższym zużyciu zasobów i najniższej możliwej emisji. Poprawiamy też procesy dla zrównoważonego rozwoju dzięki cyfryzacji łańcucha dostaw – przekazał Everton da Silva, Dyrektor Działu Global Operations Excellence ZF Aftermarket.

W kontekście pozyskiwania zasobów należy stworzyć wizualizację całego łańcucha dostaw. Wykorzystując narzędzia cyfrowe, można poprawić jego przejrzystość. Narzędzia te pozwalają szybko reagować na zakłócenia w łańcuchu i szukać alternatywnych rozwiązań. Pozwalają reagować na zmiany z jednoczesnymi minimalizowaniem ich wpływu na stabilność działania.

– Ważne jest dla nas cyfrowe prognozowanie i narzędzia z tym związane. Wdrażamy je i ulepszamy bardzo szybko, co pozwala szybko wychwytywać potrzeby rynku. Naszym kolejnym krokiem będzie stworzenie planowania sprzedaży inwentarza i operacji, aby zaoferować najlepszą dostępność naszych produktów i poprawić możliwości wykorzystania zasobów i materiałów, jak opakowania, a także możliwości transportu – opowiedział Everton da Silva.

zarządzanie łańcuchem dostaw

W kontekście produkcji chodzi przede wszystkim o partnerów wewnętrznych łańcucha dostaw. Everton da Silva przekazał, że ZF mocno zainwestowało we wdrożenie nowych platform cyfrowych, aby zakłady były w pełni połączone między sobą. Pozwoli to lepiej zaopatrywać utrzymanie ruchu i poprawić jakość części. Zmniejszy to też zużycie energii.

– Mocno inwestujemy w zielone źródła energii i zmieniamy nasz koszyk energetyczny. Nasze działania związane z produkcją opierają się na bardzo dobrej komunikacji z pracownikami. Wiele naszych pomysłów związanych m.in. z recyklingiem opakowań czy automatyzacją pakowania pochodzi właśnie od nich. Chcemy ich za to wynagradzać, aby w pełni angażowali się w pracę. 73% emisji CO2 pochodzi nie bezpośrednio z naszych działań, ale z przychodzących i wychodzących transportów. Co oznacza, że powinniśmy wpływać na cały ekosystem dostaw i transportu. Dlatego monitorujemy naszych dostawców i wiemy, że mamy lepszy stopień wykorzystania ciężarówek wyjeżdżających z naszych centrów dystrybucyjnych. To oznacza mniej ciężarówek na drogach i mniejszą emisję zanieczyszczeń – podsumował Everton da Silva.

Everton da Silva przekazał także, że skuteczna współpraca z klientami pozwoli sprawniej zarządzać stanem zapasów. Należy budować poczucie przynależności do grupy, tego, że jesteśmy razem. Nie jesteśmy tego w stanie zrobić w izolacji. Przełamanie tej izolacji umożliwiają rozwiązania cyfrowe. Należy zadbać o wykorzystanie najkrótszych dróg przejazdu, co skróci czas dostawy.

Gospodarka o obiegu zamkniętym

Ostatnim prelegentem był Tomasz Gałązka – Dyrektor Działu Globalnej Strategii
ds. Regeneracji oraz Rozwoju Biznesu w ZF Technologies. W swoim wystąpieniu wyjaśnił, dlaczego należy promować gospodarkę o obiegu zamkniętym.

– W gospodarce linearnej produkt trafia do klienta i np. pracuje w ciężarówce. Gdy kończy swój cykl życia, jest wyrzucany. W obiegu zamkniętym utrzymujemy tę wartość tak długo, jak się da. Naprawiamy produkty, następnie próbujemy je regenerować, gdy już się da nic dalej zrobić, to staramy się odzyskiwać surowiec przez recykling. Wszystko zaczyna się od produktu. Aby umożliwić działanie gospodarki w obiegu zamkniętym, należy tak projektować produkt, aby pozwalał na wymianę poszczególnych części składowych. Elementy, które są np. klejone czy spawane, mogą być trudne w regeneracji, dlatego powinniśmy stworzyć wytyczne dla inżynierów, aby tworzyli produkty podlegające regeneracji – przekazał Tomasz Gałązka, Dyrektor Działu Globalnej Strategii ds. Regeneracji oraz Rozwoju Biznesu.

Należy zatem przemyśleć użycie materiałów i wybierać surowce podlegające recyklingowi. Tomasz Gałązka przekazał, że w ZF obowiązuje norma projektowania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Projektanci otrzymują informacje i wytyczne dotyczące projektowania tak, aby rzeczywiście spełnić wymogi rynku o obiegu zamkniętym. Dzięki temu można odnaleźć rozwiązania, które pozwolą zastąpić np. spawanie innym procesem, który umożliwi regenerację.

– Dzięki seryjnej regeneracji używanych części samochodowych można zaoszczędzić do 90% surowców wykorzystywanych do produkcji nowej części. A użytkownik może mieć pewność co do jakości i wydajności komponentu. Możemy zapewnić te cechy produktów, ponieważ w procesach przemysłowych stosowanych przez ZF komponenty są zawsze dopasowywane do aktualnego stanu seryjnego, testowane zgodnie z surowymi standardami OE i towarzyszy im taki sam okres gwarancji, jak naszym nowym produktom – wyjaśnia Tomasz Gałązka.

Gdy produkt kończy swój żywot, należy pozyskać jego rdzeń. Jest to możliwe poprzez prowadzenie polityki zwrotnej. Jeśli rdzeń nie jest zniszczony najlepiej przesłać go do zakładu, który odbuduje ten komponent. Można go wówczas ponownie przesłać do klienta. Należy pracować w układzie partnerskim z klientami, aby móc wprowadzić gospodarkę o obiegu zamkniętym.

zregenerowana część

– Zachęcamy naszych klientów i partnerów do przyłączenia się do nas w kształtowaniu
bardziej ekologicznej przyszłości, poprzez aktywne uczestnictwo w procesie regeneracji. Jeśli chodzi o naprawy pojazdów, dla wielu klientów zrównoważony rozwój staje się coraz bardziej istotny. Dlatego zachęcamy warsztaty do aktywnego oferowania klientom części regenerowanych i zwracania zużytych rdzeni, aby dać im „drugie życie”. Ponieważ prawdziwa gospodarka o obiegu zamkniętym może odnieść sukces tylko wtedy, gdy wszyscy uczestnicy rynku będą pracować na nią razem – podsumowuje Philippe Colpron, Dyrektor Dywizji ZF Aftermarket.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!