Co warto wiedzieć o rodzajach zużycia klocków hamulcowych?

14 czerwca 2023, 23:04

Zdolność do rozpoznania różnych rodzajów zużycia klocków hamulcowych jest ważną umiejętnością dla każdego mechanika. Dzięki niej możliwe jest określenie, co było przyczyną zużycia, usprawnienie diagnostyki, a także zaoszczędzenie czasu i pieniędzy warsztatu oraz jego klienta, doprowadzając do pełnej i dokładnej naprawy.

Dlatego też firma Delphi Technologies, wiodący producent układów hamulcowych, przedstawia przydatny przewodnik po rodzajach zużycia, ich przyczynach, podstawowych działaniach naprawczych i bardziej szczegółowych poradach dotyczących montażu.

Równomierne zużycie: chociaż klienci mogą się z tym nie zgodzić, równomierne zużycie zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych klocków na każdym kole jest pozytywne – pokazuje, że układ hamulcowy działa prawidłowo. W takim przypadku należy wymienić klocki i osprzęt oraz przeprowadzić serwis śrub prowadzących i prowadnic zacisków hamulcowych.

Zużycie klocków zewnętrznych: jeśli zewnętrzny klocek hamulcowy jest bardziej zużyty niż wewnętrzny, prawdopodobnie zacisk hamulcowy jest zatarty. W rezultacie zacisk nie jest w stanie w pełni wycofać klocka z tarczy, powodując tarcie nawet wtedy, gdy hamulce nie są używane. Taki rodzaj zużycia jest zazwyczaj spowodowany przez zatarte prowadnice oraz śruby prowadzące, co można zlikwidować poprzez odpowiedni serwis zacisku, prowadnic i śrub prowadzących oraz wymianę klocków.

Zużycie klocków wewnętrznych: Jeżeli na klocku wewnętrznym widać większe zużycie niż na zewnętrznym, to całkiem możliwe, że tłok zacisku nie wraca do swojej pozycji wyjściowej. Może być to spowodowane uszkodzeniem, korozją zacisku lub problemem z pompą hamulcową. W celu usunięcia usterki należy przeprowadzić serwis lub wymianę osprzętu zacisków hamulcowych, sprawdzić zacisk pod kątem uszkodzeń otworu śrub prowadzących lub uszczelki tłoczka hamulcowego i w razie potrzeby wymienić na nowe. Następnie sprawdzić ciśnienie w hydraulicznym układzie hamulcowym i wymienić klocki hamulcowe.

Stożkowe zużycie klocków hamulcowych: Jeżeli zużycie materiału ciernego przypomina klin poziomy lub pionowy, oznacza to, że klocek nie został poprawnie zamontowany. Przyczyną mogą być również zużyte śruby prowadzące i zatarte prowadnice po jednej stronie klocka. Zlikwidowanie usterki polega na serwisie bądź wymianie osprzętu zacisków hamulcowych, odpowiednim serwisie prowadnic i wymianie klocków. Takie zużycie może zdarzyć się również w przypadku dwu-, cztero- i sześciotłoczkowych zacisków hamulcowych, w których zablokowane są wewnętrzne otwory służące do wyrównywania ciśnienia.

Szkliste lub popękane klocki hamulcowe: Szkliste lub popękane klocki hamulcowe z uniesionymi krawędziami wskazują na oznaki fizycznego uszkodzenia i/lub obciążenia termicznego materiału ciernego, które może sygnalizować szereg problemów powodowanych zazwyczaj przez zbyt wysoką temperaturę w układzie hamulcowym. Do najczęstszych przyczyn należą częste hamowanie, niepoprawne ułożenie się nowych klocków, zapieczone zaciski, wadliwy klocek lub nie do końca zwolniony hamulec postojowy. W takiej sytuacji należy wymienić klocek, prawidłowo go ułożyć i w razie potrzeby wyregulować hamulec postojowy.

Częściowo nachodzące na tarczę klocki hamulcowe: taka sytuacja najczęściej zachodzi, gdy górna krawędź klocka nachodzi na krawędź tarczy. Najczęstszymi przyczynami są: zamontowanie nieodpowiednich klocków lub tarcz w pojeździe, nadmierne zużycie śrub prowadzących, zacisków hamulcowych bądź mocowania zacisku k hamulcowego. Aby zapobiec nakładaniu się klocków i tarcz, należy zamontować klocki i tarcze odpowiedniego rodzaju.

Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania nadmiernemu zużyciu jest stosowanie klocków hamulcowych wyprodukowanych zgodnie z tymi samymi standardami wydajności i trwałości, co klocki oryginalne (OE). Klocki hamulcowe Delphi Technologies wykorzystują ponad 130 różnych składników ciernych i 20 unikatowych mieszanek, dzięki czemu możliwe jest jak najlepsze dopasowanie klocka hamulcowego do pojazdu. Co istotne, Delphi Technologies wykorzystuje technologię stosowaną w produkcji oryginalnego wyposażenia, czyli dolną warstwę materiału ciernego pochłaniającego hałas, fazowanie oraz podkładki tłumiące.

Więcej porad technicznych można znaleźć na stronie Masters of Motion.
Masters of Motion to program marki Delphi Technologies dedykowany warsztatom motoryzacyjnym i mechanikom, aby pomóc im w rozwoju za pomocą właściwych produktów, doświadczenia oraz wsparcia.

Opublikowane przez: MotoFocus.pl
Artykuł sponsorowany Delphi Technologies

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!