Zamiana czynnika R1234yf na R134a

10 maja 2023, 23:59

Od czasu wprowadzenia przez UE Dyrektywy 2006/40/EC w sprawie fluorowatych gazów cieplarnianych dyskusja w branży motoryzacyjnej na temat zamiany czynnika R134a przez R1234yf lub CO2 rozgrzewa do czerwoności fora internetowe mechaników i użytkowników samochodów.

Nie ma i prawdopodobnie nigdy nie będzie zwycięzcy w tej bardzo emocjonalnej dyskusji tak samo jak w przypadku np. polityki. Po każdej stronie barykady są mocne argumenty. Z jednej strony aspekty środowiskowe, z drugiej koszty jakie muszą ponosić właściciele pojazdów.

Dlaczego UE i rządy krajów spoza Unii podjęły tak kontrowersyjną decyzję?

Pobieżnie wyliczono, że emisje fluorowatych gazów cieplarnianych w 2005 roku spowodowały wprowadzenie do atmosfery ok. 90 mln ton ekwiwalentu CO2.

GWP – Global Warming Potential (Potencjał tworzenia efektu cieplarnianego) został opracowany, aby umożliwić porównanie wpływu różnych gazów na globalne ocieplenie w odniesieniu do emisji 1 tony dwutlenku węgla (CO2). CO2 ma GWP równy 1.

R134a inaczej nazywany HFC134a (HydroFluoroCarbon) też jest gazem fluorowatym o bardzo dużym potencjale cieplarnianym GWP=1430. Dla porównania R1234yf ma GWP równe 4.

Poprzedni czynnik chłodniczy R12, który był stosowany do 1994 r. miał GWP równe 10900 i dodatkowo zawierał freon, który bezpośrednio wpływał na niszczenie warstwy ozonowej. Zamiana R12 na R134a również była obarczona dużym zamieszaniem na rynku i podobnymi problemami z jakimi się obecnie borykamy przy przechodzeniu na R1234yf.

Charakterystyka R134a R1234yf
GWP 1430 4
Ekwiwalent CO2 /kg 1000 2,8
Rozpad w atmosferze >13 lat <11 dni
Temp. wrzenia (oC) -26,4 -29,4
Temp. krytyczna (oC) 101,15 94,7
Ciśnienie krytyczne (bar) 40,64 33,82

Tabela 1. Wybrane właściwości czynników R134a i R1234yf

Patrząc na stronę ekonomiczną wycofywania z rynku motoryzacyjnego czynnika R134a i zamianę na R1234yf pojawia się ogromny opór ze strony właścicieli samochodów. Mechanicy chcąc podążać za oczekiwaniami klientów, podejmują się podmiany czynnika R1234yf na R134a. Proceder podmiany czynnika R1234yf na R134a najbardziej jest widoczny w krajach mniej rozwiniętych, tam gdzie aspekt ekonomiczny przeglądu lub naprawy układu klimatyzacji ma ogromny wpływ na domowy budżet właściciela pojazdu. Średnio licząc koszt przeglądu układu klimatyzacji w przypadku czynnika R1234yf może być nawet 10 razy droższy. Sam czynnik chłodniczy R1234yf jest kilkukrotnie droższy od R134a.

Czy tak popularna podmiana R1234yf na R134a jest legalna?

Butla z czynnikiem R1234yf (fot. NRF)
Zdjęcie 1. Butla z czynnikiem R1234yf (fot. NRF)

Od 1 stycznia 2017 r. wszystkie nowe samochody rejestrowane w Unii Europejskiej muszą posiadać instalację klimatyzacji z czynnikiem chłodniczym, którego wartość współczynnika GWP nie przekracza 150.

Czynnik HFO1234yf wprowadzono jako zamiennik dla HFC134a z uwagi na niski wskaźnik ocieplenia klimatu GWP=4 i bardzo szybki rozpad w atmosferze (max. 11 dni), czyli o wiele mniejszy wpływ na ocieplenie klimatu.

Zdjęcie 2. Tabliczka znamionowa Skoda Kodiaq 2021 (zdjęcie NRF)
Zdjęcie 3. Tabliczka znamionowa Toyota RAV4 2015 (zdjęcie NRF)

Zgodnie z Dyrektywą 2008/99/EC, wprowadzanie do środowiska gazu o dużym potencjale cieplarnianym jest przestępstwem wobec środowiska naturalnego. Za nielegalną substancję zgodnie z Dyrektywą 2006/40/EC uważa się czynnik chłodniczy R134a w instalacji klimatyzacji samochodowej przewidzianej na czynnik R1234yf.

Grozi za to kara grzywny, a w szczególnie rażących przypadkach nawet kara pozbawienia wolności. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zarówno warsztat jak i właściciel pojazdu, który jest faktycznie właścicielem instalacji chłodniczej są zagrożeni karą pieniężną.

Jakie zagrożenia dla układu A/C z tego wynikają?

Z termodynamicznego punktu widzenia czynnik R134a i R1234yf są bardzo podobne do siebie co w części pokazują zdjęcia manometrów z ciśnieniami parowania i skroplenia. Jak widać na niebieskim manometrze, ciśnienie parowania jest nieco wyższe przy R1234yf. Powoduje to że R1234yf ma lepszą sprawność objętościową sprężarki, a ona sama będzie miała mniejszy stopień sprężania. Jest to niewątpliwie sytuacja korzystna dla sprężarki.

Zdjęcie 3 i 4. Manometr niskiego i wysokiego ciśnienia dla R134a i R1234yf.

Jednakże czynnik R1234yf ma o ok. 20% mniejsze utajone ciepło parowania niż R134a. Wydajność chłodnicza R1234yf jest też średnio o 9% niższa od R134a. A samo COP (coefficient of perfformance, współczynnik wydajności) jest niższy o około 7%.

Dlatego tam, gdzie mamy zastosowany czynnik R1234yf, jest go o około 20% więcej niż w podobnej klimatyzacji z R134a. A dla zmniejszenia różnic w COP stosuje się w układach z R1234yf wewnętrzne wymienniki ciepła IHX (Internal Heat Exchanger).

Zdjęcie 5. Wewnętrzny wymiennik ciepła do czynnika R1234yf (fot. NRF)

Jak widać z powyższego opisu, czynniki R134a i R1234yf nie są całkowicie identyczne, a ich zamiana będzie zawsze skutkowała szybszą degradacją układu klimatyzacji a w konsekwencji doprowadzi do kosztownej naprawy.

Układy klimatyzacji samochodowej są precyzyjnie zestrojone z odpowiednim czynnikiem i jego masą. Każda ingerencja będzie prowadziła do zaburzenia jego pracy, nawet jeżeli te mankamenty nie są widoczne natychmiast.

Zamiana R1234yf na R134a, rodzi też następny ważny problem. Mieszanie się różnych czynników chłodniczych w instalacjach klimatyzacji, które następnie będą „ściągane” do butli z bardzo drogim R1234yf.

Czyli chcąc obniżyć koszty przeglądu klimatyzacji, paradoksalnie sami będziemy się narażać na kosztowne serwisowanie maszyn do klimatyzacji i utrzymanie w czystości butli z gazem.

Artykuł sponsorowany NRF

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

startive, 11 maja 2023, 8:13 4 -2

Szanowni Państwo!
Koszt czynnika R134a wynosi 30 zł/100g koszt serwisu 120 zł, 1234yf 50 zł/100g koszt serwisu 200 zł. Serwis Samochodowy Preckajło ul. Przemysłowa 9A Koszalin Zapraszamy

Odpowiedz

MFOio, 13 maja 2023, 8:20 4 0

Za darmo pracujesz? Po odjęciu 23% Vatu i 17 % podatku, po odjęciu kosztów stałych i amortyzacji, wychodzi że zarabiasz 8 zł na godzinę. Frajer? Czy oszukujesz klientów, a może paragonów nie wystawiasz .

Odpowiedz

triko, 17 maja 2023, 13:33 3 0

coś mi się wydaje ze LPG ładuje haha

Odpowiedz

Jarek_Lbn, 28 czerwca 2023, 21:55 0 0

Szanowny serwisancie. Izobutan 170g. w zestawie kosztuje 120zł z rurką. Później już tylko 80zł i nabijamy samemu. 170g. R600a, zastępuje 450g. R134a. Działa bez problemu już kilka lat ?

Odpowiedz

Kuba, 12 maja 2023, 8:59 3 0

No i zapomniał ktoś wspomnieć, że w trakcie pożaru samochodu strażacy nie chcą się podejmować gaszenia gdyż opary ze spalanalego 1234rf są trujące

Odpowiedz

Motors, 13 maja 2023, 0:51 8 0

Ale ściema?????
Nic sie nie bedzie przedwcześnie zużywać...na wieksości spreżarek klimatyzacji jest napisaner134a/1234yf
Wiec nie mydlijcie oczu ludziom nie dającym sie nabijać w butelke.

Odpowiedz

Anonim, 13 maja 2023, 6:29 1 -2

Przy napełnieniu układu mniejszą ilością r134a i tak zbyt wysoka temperatura skraplania niż przy 1234 cały układ nie jest zaprojektowany na r 134a za mała wydajność skraplacza .Pracować będzie ale opory większe dla silnika itd.
25 lat w branży chłodniczej.

Odpowiedz

Auto, 13 maja 2023, 7:45 0 -1

Tzn. że jak zastosuje stary czynnik zamiast nowego przy całkowicie czystym układzie nie będzie się nic działo i będzie działać poprawnie ?

Odpowiedz

Anonim, 14 maja 2023, 8:32 3 0

Czynnik R513a ?
To wolno mieszać czy nie ?
55% R1234yf i 45 R134a. Firmy robią luszi w balona i naciągają na kasę.

Odpowiedz

Anonim, 15 maja 2023, 13:33 1 0

Czynnik R513a jest mieszaniną obu gazów i co z tego? Czy to znaczy że można go stosować w samochodowych układach klimatyzacji? Gdzie tu widzisz naciąganie na kasę i robienie w balona?

Odpowiedz

JarosławSzymonn, 28 maja 2023, 19:15 0 0

Autobusy Solaris chodzą na r513a. A i branża motoryzacyjna zastanawia się nad wprowadzeniem r513a w układach na r134a. Firma Waeco od 2 lat robi stacje klimatyzacji dostosowane do tego gazu. Najpierw trochę poczytaj i chłodnictwo to nie klimatyzacja samochodowa. To nie jest ta sama branża.

Odpowiedz

zibi457, 24 maja 2023, 8:01 1 -1

Dlaczego nie używają CO2? Gaz tani, łatwy do pozyskania i naturalnie występujących watmosferze, tylko jakieś wynalazki produkowane przez jednego monopolistę.

Odpowiedz

Lechu, 29 maja 2023, 19:51 1 0

Są samochody, które używają CO2.
Niestety ograniczeniem jest wysokie ciśnienie robocze.

Odpowiedz

Trojan1000, 25 maja 2023, 18:13 1 0

Skoro R1234yf jest palny, to nie lepiej dać mieszankę R290 z R600a? Wyjdzie ekologicznej i taniej.

Odpowiedz

Jarek_Lbn, 28 czerwca 2023, 21:52 1 -1

Chciałem tylko zauważyć że klimatyzacja idealnie pracuje przy mniejszej ilości R600a czyli normalnego Izobutanu. Ten czynnik stosuje się w lodówkach jak i w autach w Australii. Izobutan - R600a posiada GWP równe ZERO - tak GWP=0 a więc nie jest szkodliwy dla ozonu. Podobnie jak Propan czyli R290.
A więc jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo że chodzi o pieniądze. Oba czynniki są nieszkodliwe dla atmosfery. Co więcej , jak by chcieli, to by mogli korzystać z odnośnika GWP - 1 czyli z CO2 , który można by odzyskiwać z atmosfery i nabijać nim klimatyzację. Tylko po co? Przecież tutaj nie chodzi o to by się pozbyć problemu. Tutaj chodzi żeby cały czas był.

Odpowiedz

Michał W, 4 lipca 2023, 14:30 0 0

Przecież nie o ekologię cały czas tak było... nawet do R12 nie mam 100% pewności czy tak naprawdę to on uszkodził warstwę ozonową. Cząsteczka dużo cięższa od powietrza a trafia do stratosfery. Ciekawe czy to nie był inny powód ... a wyszło jak wyszło i powiem okej. Ale w tym przypadku to ewidentnie kasa tylko . Prowadziłem rozmowę z chatem GPT i długo lawirowałem słowami i co chwile przepraszał mnie asystent, napisał ze r290 jest palny i potrzebne specjalne procedury poprosiłem do o temperatury samozapłonu okazało się że R1234yf ma o ok 60 st niższą temperaturę. i napisałem dlaczego twierdzi że jest bezpieczniejszy R1234yf . Znowu przepraszał i tak dalej po ok 20 minutach rozmowy napisał mi że opiera się na źródłach naukowych i faktach. napisałem czy Honeywell i SAE wspołpracują razem. Napisał że nie wypowie się na temat monopolu firm i ich współpracy niezgodnej z prawem. Napisał ponadto że producenci aut dopuszczają do stosowania i stosują czynnik. Napisałem bzdura ponieważ SAE może na podstawie przeprowadzonych prób nakazać stosowania go producentom aut a nie odwrotnie. Znowu przepraszał ... więc dalszą rozmowę ze sztuczną inteligencją odpuściłem sobie z uwagi na stronniczość odpowiedzi.

Odpowiedz