Utrzymanie układu klimatyzacji samochodowej w pełnej sprawności – porady ekspertów NRF

27 lipca 2022, 23:20

Lato to czas, kiedy układ klimatyzacji samochodowej pracuje najciężej, a wszelkie niedomagania i braki wydajności stają się szczególnie uciążliwe. Co więcej w razie usterki przyjdzie nam długo czekać na miejsce w specjalistycznym warsztacie.  Eksperci firmy NRF przypominają o prostych czynnościach, które zagwarantują bezawaryjną pracę klimatyzacji w najcieplejszym okresie roku.

Czynności sprawdzające to kontrola poprawności działania systemu, jego wszystkich funkcji i ustawień, ocena wydajności i reakcji. Dodatkowo warto ocenić wzrokowo stan poszczególnych elementów układu, które mogły ulec uszkodzeniu:

  • Fot. 1. Zanieczyszczenie oraz uszkodzenie skraplacza

    skraplacz – zwykle montowany jest zaraz za przednim zderzakiem pojazdu, przez co może w łatwy sposób zostać uszkodzony. Ponadto w lamelach skraplacza gromadzi się pył i inne zanieczyszczenia prowadząc z czasem to pogorszenia wydajności.

  • napęd pasowy – zwróć uwagę na widoczne ubytki w rowkach paska, wystrzępienie jego krawędzi oraz stopień napięcia.
    Dodatkowym symptomem zużycia jest piszczenie paska w czasie pracy.

    Fot. 2. Zanieczyszczenie koła pasowego kompresora sugerujące wyciek oleju

    Przyjrzyj się także kołom pasowym.Nierówne prowadzenie paska spowodowane obluzowanym kołem lub unieruchomiona rolka prowadząca nie tylko skrócą żywotność paska, ale mogą także doprowadzić do poważnej i nagłej awarii.

  • kompresor – poszukaj oznak ewentualnych nieszczelności lub wycieków oleju.
  • przewody klimatyzacji, podłączenia elektryczne i tym podobne – poszukaj widocznych oznak nieszczelności lub uszkodzeń, a także śladów korozji.

Jeżeli nie wykryto nieprawidłowości warto w ramach czynności sprawdzających przeprowadzić także test funkcjonalny. Pozwala on w prosty sposób ocenić faktyczną sprawność układu klimatyzacji, nierzadko bowiem pogorszenie sprawności jest rozłożone w czasie i nie zwraca uwagi użytkowników pojazdu.

Sam test ogranicza się do kilku prostych kroków:

  1. zaparkuj samochód w cieniu
  2. otwórz wszystkie drzwi i okna
  3. uruchom silnik i utrzymuj prędkość obrotową na poziomie 1500-2000 obr/min
  4. włącz klimatyzację, ustaw minimalną temperaturę i ustaw maksymalną prędkość nawiewu
  5. uruchom tryb zamkniętego obiegu powietrza
  6. ustaw nawiew na twarz i pozostaw otwarte tylko środkowe kanały wentylacyjne
  7. po około 5 minutach zmierz temperaturę powietrza w wylocie nawiewu na środku deski rozdzielczej

Odczyt temperatury przy prawidłowo działającym układzie powinien być mniej więcej zgodny z wartościami w tabeli poniżej:

Tabela 1. Wartości temperatury nawiewu w odniesieniu do temperatury zewnętrznej
Fot. 3 Zanieczyszczony filtr kabinowy

Eksperci firmy NRF zalecają wzrokowe i funkcjonalne sprawdzenie układu klimatyzacji przynajmniej raz w roku. Z tą samą częstotliwością należy wymieniać filtr kabinowy pojazdu. Warto wyposażyć się w filtr z węglem aktywnym – zapewniają one lepszą ochronę przed zanieczyszczeniami i korzystnie wpływają na eliminację nieprzyjemnych zapachów.

Powyższe czynności nie wymagają specjalistycznej wiedzy ani umiejętności. Pozwolą natomiast wychwycić ewentualne usterki zanim doprowadzą one do poważnej awarii. Dla przykładu uszkodzone koło pasowe kompresora można nierzadko wymienić na nowe i uniknąć kosztownej wymiany samej sprężarki.

NRF posiada w swojej ofercie ponad 300 różnych drobnych części dedykowanych układom klimatyzacji, od wspomnianych kół pasowych, poprzez sprzęgła kompresora, cewki, zawory rozprężne, czujniki ciśnienia aż do przełączników ciśnieniowych.

WAŻNE: firma NRF zaleca, aby każda ingerencja mechaniczna w układ klimatyzacji pojazdu związana z jego naprawą lub wymianą elementów była wykonywana przez wykwalifikowanych mechaników w specjalistycznych warsztatach.

Wykres 1. Procentowy rozkład obecności oleju w układzie klimatyzacji

Serwis klimatyzacji wymaga użycia specjalistycznego sprzętu oraz wykwalifikowanej obsługi. Oprócz opisanych wcześniej czynności sprawdzających podczas przeglądu należy zweryfikować faktyczną ilość czynnika w układzie, ponieważ w niektórych pojazdach klimatyzacja może sprawiać wrażenie funkcjonującej normalnie nawet przy obecności zaledwie 50% czynnika. Jest to szczególnie ważne nie tylko z punktu widzenia wydajności chłodzenia.

Czynnik jest także medium, które odpowiada za obieg oleju w układzie. Jak pokazano poglądowo na wykresie, jedynie około połowa objętości oleju znajduje się w kompresorze. Pozostała część jest rozprowadzona po innych elementach i krąży z ciekłym czynnikiem chłodniczym jako jednorodna mieszanina spełniając przy tym rozmaite funkcje, np. zapewniając ochronę antykorozyjną. Co za tym idzie utrata czynnika oznacza także utratę przepływu oleju i może prowadzić do szybszego zużycia części a także do poważnej awarii.

Firma NRF zaleca używanie tylko najwyższej jakości olejów przeznaczonych do systemów klimatyzacji samochodowej. Kompresory tej marki fabrycznie napełnione są olejem klasy premium zapewniając długą i bezawaryjną pracę. Portfolio firmy obejmuje 1000 kompresorów przeznaczonych do wszystkich typów pojazdów.

Kolejnym punktem podczas wykonywania serwisu klimatyzacji jest weryfikacja stanu filtro-osuszacza i w razie konieczności jego wymiana. Wilgoć wewnątrz układu jest jego największym wrogiem. Powoduje korozję, wpływa negatywnie na właściwości smarne oleju, pogarsza wydajność i może bezpośrednio spowodować awarię. W ekstremalnych przypadkach może dochodzić do zamarzania wody w zaworze rozprężnym powodując blokadę przepływu czynnika i oleju. Próżnia wytwarzana w układzie podczas serwisu nie tylko weryfikuje jego szczelność, ale pozwala także ewakuować z niego resztki wody. Chociaż wymiana osuszacza może wydawać się niepotrzebnym kosztem zwłaszcza, że obecnie ich większość jest integralną częścią skraplacza to może okazać się, że będzie stanowiła jedynie ułamek wartości naprawy w przypadku poważnej awarii, której można było w łatwy sposób uniknąć. Innymi słowy to pozorna oszczędność.

Ponieważ osuszacze są niezwykle wrażliwe na sposób ich transportu i przechowywania z powodu możliwości przedostania się wilgoci do jego wnętrza i przedwczesnego nasycenia NRF opracowało własne standardy z tym związane. Dotyczą one zarówno skraplaczy, których obecnie w ofercie firmy jest ponad 900, samych osuszaczy czyli kolejnych 280 artykułów, a także wspomnianych wcześniej kompresorów. Na zakończenie procesu produkcyjnego części A/C poddawane są próżni a następnie napełniane są gazem obojętnym (azot lub hel). Rozpieczętowanie takiego elementu następuje dopiero tuż przed jego zamontowaniem w warsztacie. Towarzyszy temu charakterystyczny, syczący dźwięk.

Ze względu na powyższe eksperci NRF zalecają, aby pełen serwis klimatyzacji wykonywać nie rzadziej niż raz na 2 lata. Ponadto pamiętajmy, aby używać klimatyzacji w pojeździe niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych. Unikniemy w ten sposób bardzo niekorzystnej sytuacji, kiedy zastany przez kilka chłodniejszych miesięcy system wraz ze wzrostem temperatury jest nagle zmuszany do pracy z pełnym obciążeniem i maksymalną wydajnością. Co więcej drobne niedomagania i pierwsze symptomy nadchodzących usterek mogą zostać wychwycone jeszcze przed okresem, kiedy klimatyzacja jest najbardziej potrzebna i zawczasu wyeliminowane.

Mamy nadzieję, że udzielone przez nas porady okażą się dla Was przydatne. Zestaw podstawowych czynności sprawdzających to najlepszy sposób na weryfikację kondycji układu klimatyzacji w Waszym pojeździe, a poprawnie i regularnie przeprowadzane serwisy gwarantują długą i bezawaryjną eksploatację. Warto poświęcić temu należytą uwagę, a jeżeli wykryte zostaną jakiekolwiek usterki postawić na renomowane części zamienne.

Dziękujemy za zaufanie.
Zespół ekspertów systemów klimatyzacji NRF.

Opublikowane przez: MotoFocus.pl
Artykuł sponsorowany NRF

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Kszak, 28 lipca 2022, 9:15 5 -2

Tak, dobry artykuł.

Odpowiedz

Spec, 28 lipca 2022, 12:29 3 0

Próżnia nie wyciągnie wody z osuszacza. Warsztat wie co zrobić ale detalista wielu rzeczy nie sprawdzi z tego co opisane

Odpowiedz

Mistrz, 28 lipca 2022, 13:02 2 -2

Jak detalista, czy zwykły użytkownik samochodu ma zweryfikować faktyczną ilość czynnika w układzie ??? Ponadto jeszcze pomyślą, że olej mogą wymienić jak w silniku, korek odkręcą i spuszczą... Takie działania tylko przez serwis AC i to dobry.

Odpowiedz