Silniki Volvo z systemem i-ART

, 20 maja 2013, 9:26

Firma Volvo przedstawiła rozwiązanie o nazwie i-ART, które może zrewolucjonizować współczesne silniki wysokoprężne. Premiera nowatorskiego systemu kontroli wtrysku i-ART będzie miała w nowej generacji silników czterocylindrowych VEA (Volvo Engine Architecture). W systemie tym każdy wtryskiwacz paliwa ma własny, miniaturowy czujnik z mikroprocesorem, zamiast jednego czujnika ciśnienia paliwa montowanego w przewodzie paliwowym. Według inżynierów Volvo system ten pozwoli na indywidualne kontrolowanie podawania paliwa do każdego cylindra i dostosowywania na bieżąco wtrysku do aktualnych potrzeb silnika. Dzięki temu w każdym cyklu spalania dostępna jest optymalna dawka paliwa, a ciśnienie wtrysku udało się podnieść aż do 2500 barów. Według Dereka Crabba, wiceszefa działu silników Volvo Car Group, „Wyższe ciśnienie wtrysku i technika i-ART są takimi samymi przełomowymi rozwiązaniami, jak wynaleziona przez nas w roku 1976 sonda lambda”.

Zastosowane rozwiązanie wpłynie na poprawienie kultury pracy i mocy silnika oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Według Dereka Crabba samochody z czterocylindrowymi silnikami VEA będą miały lepsze osiągi niż obecnie produkowane auta napędzane jednostkami sześciocylindrowymi, będą zużywały mniej paliwa niż auta napędzane silnikami czterocylindrowymi obecnej generacji, a jednocześnie zachowają szlachetne brzmienie V8. Nowe rozwiązania sprawią, że w nieodległym czasie ostatecznie pożegnamy się z jednostkami V8, które "odejdą tam, gdzie odeszły dinozaury".

Nowe silniki o pojemności ponad 2,0 dm3 z bezpośrednim wtryskiem i z turbodoładowaniem, zasilane benzyną lub olejem napędowym, będą produkowane od jesieni 2013 w zakładach w Skövde w Szwecji. (Fot. Volvo)

W nowym systemie kontroli wtrysku i-ART każdy z czterech wtryskiwaczy dysponuje jednym czujnikiem ciśnienia paliwa, który na bieżąco analizuje ciśnienie paliwa i pozwala sterownikowi ECM dostosować je do aktualnych potrzeb silnika 1 - czujnik ciśnienia paliwa i temperatury, 2 - mikroprocesor, 3 - końcówka wtryskiwacza, 4 - rozpylacz, 5 - informacje o ciśnieniu podawane w czasie rzeczywistym, 6 - sygnał wtrysku: dawka paliwa i moment wtrysku Główną zaletą systemu i-ART jest wyższa precyzja wtrysków wielokrotnych. Na dwóch wykresach porównano przebieg spalania, który w tradycyjnym systemie wtryskowym jest nierównomierny. Ponadto, jak widać na lewym rysunku, pierwszy wtryski oddziałuje na jakość drugiego i trzeciego wtrysku. W ten sposób dochodzi do wahań w wytwarzaniu ciśnienia. Wady tej pozbawiony jest silnik z i-ART, ponieważ system wyrównuje te różnice dzięki kontroli ciśnienia w każdym cylindrze Premiera nowatorskiego systemu kontroli wtrysku i-ART będzie miała w nowej generacji silników czterocylindrowych Volvo Engine Architecture (VEA)

Artykuł ukazał się w numerze 5/2013 „Serwisu Motoryzacyjnego”

Dowiedz się więcej

Wykrywanie nieszczelności w klimatyzacji
Wykrywanie nieszczelności w klimatyzacji

Częstą, jeśli nie najczęstszą, przyczyną niskiej wydajności klimatyzacji są nieszczelności w obiegu czynnika chłodniczego. Istnieją różne metody wykrywania przecieków. Nie każda jest zgodna z obowiązującymi europejskimi przepisami. Poniżej przedstawiamy zalety i wady kilku wybranych metod. Jednym z większych wyzwań przy serwisowaniu klimatyzacji jest niewątpliwie szybkie i dokładne lokalizowanie miejsc wycieków czynnika. Istnieje pięć głównych wymagań […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!