Nasza ankieta dotycząca usługi wymiany opon spotkała się z dużym zainteresowaniem Czytelników. Wzięło w niej udział niemal 400 przedstawicieli warsztatów. Poniżej przedstawimy oraz skomentujemy wyniki, a także zestawimy je z wynikami podobnego sondażu, który przeprowadziliśmy blisko 8 lat temu. Jak się okazuje, dominujące w branży opinie na temat usług wulkanizacyjnych uległy przez ten czas zmianom.
Czy warto wymieniać opony? Tak, ale…
Nasza ankieta miała na celu przede wszystkim wyjaśnienie jednej kwestii – czy warsztat zajmujący się wymianą opon jest w obecnych czasach opłacalnym biznesem? Okazuje się, że większość warsztatów świadczących tę usługę uważa, że tak. Jednakże ponad połowa badanych twierdzi, że jest to możliwe tylko, jeśli wymiana opon traktowana jest jako działalność dodatkowa – np. oprócz standardowych napraw mechanicznych. Choć co trzeci badany uważa, że zajmując się wyłącznie oponami można w Polsce prowadzić opłacalny biznes.
Dane w znacznym stopniu różnią się od tych, które zebraliśmy w 2013 r. Wówczas aż 41,6% badanych wskazała, że bezwarunkowo serwis oponiarski nie jest dobrym biznesem. Jak widać, w kolejnych latach sytuacja na tym rynku uległa poprawie. W obecnej edycji ankiety podobną odpowiedź wskazało jedynie 9,2% badanych.
Z wyników badania przeprowadzonego 8 lat temu można było wywnioskować, że duża część warsztatów, zajmujących się wymianą i naprawą opon żałowała decyzji zaangażowania się we właśnie taką działalność. Jeżeli ktoś wówczas zrezygnował z tego biznesu, prawdopodobnie jednak popełnił błąd. Wyniki aktualnego badania wskazują, że niemal 70% warsztatów nie żałuje decyzji o rozpoczęciu świadczenia usług w zakresie wymiany opon i podjęłoby ją ponownie. Oczywiście wraz z nabieranym doświadczeniem wiele warsztatów uświadomiło sobie popełniane na początku działalności błędy. Co dziesiąty badany otworzyłby biznes w innym miejscu niż pierwotnie, co szósty, dokonałby innych inwestycji (np. w kupowany sprzęt).
Przedstawiciele warsztatów, którzy nie zdecydowaliby się na ponowne otwarcie biznesu w branży serwisowania ogumienia najczęściej motywują ten pogląd wzrostem kosztów prowadzenia działalności. W porównaniu do roku 2013, mniejszą rolę zdaje się dziś odgrywać konkurencja rynkowa, wówczas dość mocno napędzana przez działalność szarej strefy.
W naszej ankiecie można było wpisać także własny powód niechęci wobec ponownego otwarcia usługi wymiany opon. Część ankietowanych podała w tym miejscu występujące trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Inni wskazali po prostu, że praca przy oponach jest dla nich zbyt ciężka i wyczerpująca.
Z zauważonym przez część ankietowanych wzrostem kosztów prowadzenia działalności wiąże się nieuchronne widmo podwyżek cen usług. W branży wymiany opon jeszcze jakiś czas temu podwyżki cen były trudnym tematem, głównie ze względu na dużą rynkową konkurencję. Obecnie, jak widać na poniższym wykresie, warsztaty nie mają już problemów z podnoszeniem stawek. Być może ze względu na to, iż zmienił się profil klienta warsztatu, któremu nie zależy już wyłącznie na cenie. Możliwe jednak także, że z powodu galopującego wzrostu stałych kosztów, warsztaty nie mają po prostu innego wyjścia niż podwyższanie cen.
Na koszty prowadzenia działalności warsztatów składają się m.in. wydatki na urządzenia warsztatowe, ich serwis i utrzymanie. Uczestników naszej ankiety zapytaliśmy, czy ich zdaniem warto jest inwestować w wysokiej klasy wyposażenie serwisu oponiarskiego? Dwie trzecie badanych stwierdziło, że jest to opłacalne. Większość przedstawicieli warsztatów zauważa wyższą jakość pracy i niezawodność urządzeń z wysokiej półki cenowej. Te parametry są szczególnie istotne w obecnych czasach ze względu na coraz trudniejsze w obsłudze koła (większe felgi, niski profil opon itd.).
Co piąty badany uważa, że inwestycje w sprzęt nie są opłacalne, gdyż klienci oczekują głównie niskiej ceny usługi. Jednocześnie blisko 11% badanych podkreśla, że inwestycja ta zwraca się zbyt długo.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Krzysztof, 18 listopada 2021, 11:39 3 0
Czy opłacalne ? Tak! Warunek jednak taki - bardzo dobry sprzęt: wyważarka, montaźownica, podnośnik,urz. do prostowania felg, programator TPMS, a najważniejsze stały rotujący magazyn dobrych opon min. 600 szt i przechowalnię na 2-5 k opon oraz co najważniejsze stałych klientów których się zdobywa latami.
Odpowiedz
lolo, 18 listopada 2021, 13:53 2 -1
To są jeszcze mechanicy, którzy maja czas bawić się w opony???
Odpowiedz