Anwa Tech jest polskim producentem oraz dystrybutorem wyposażenia warsztatowego. Zaopatrują się w niej zarówno warsztaty naprawiające auta osobowe jak i pojazdy ciężarowe i specjalistyczne. Na temat działań firmy rozmawialiśmy z jej Dyrektorem Generalnym, Łukaszem Popławskim.
Oferta Anwa Tech to elementy wyposażenia warsztatu produkowane przez Waszą firmę, jak i pochodzące od innych producentów. Co produkujecie, a co importujecie?
Generalnie nasza oferta skupia się na produktach przeznaczonych dla warsztatów samochodowych – zarówno osobowych, jak i ciężarowych czy przemysłowych. Część produktów jest produkowana przez nas – są to głównie podnośniki samochodowe do serwisów oponiarskich, mamy też linię podnośników punktowych, które są używane w serwisach mechanicznych, które z oponiarstwem mają trochę mniej do czynienia. Produkujemy także podnośniki motocyklowe, w tym podnośnik platformowy AT-3, jest też wersja nieco szersza przeznaczona do quadów. Dodatkowo z naszej fabryki wychodzą także różne typy małych podnośników, używanych przez kierowców. Warto także wspomnieć o prowadzonej przez nas produkcji klatek do pompowania kół. Są to specjalne kosze, zabezpieczające osobę, która zajmuje się naprawą opon auta ciężarowego czy też przemysłowego, przed wybuchem. W Polsce na razie ten element bezpieczeństwa jest traktowany po macoszemu, jednak większość warsztatów, które spotkały się z wybuchem opony starają się mieć go na wyposażeniu. Niestety często jest tak, że klatki kupowane są dopiero po wypadku, który się wydarzył.
Jeśli chodzi o produkty innych firm, które są w naszej ofercie, korzystamy z fabryk, które specjalizują się w produkcji danego asortymentu. Przykładowo, urządzenia do wyważania kół importujemy z Włoch z firmy Fasep. Jest to firma, która specjalizuje się w tego typu urządzeniach. Jeśli chodzi o podnośniki przeznaczone dla mechaników – te których my nie produkujemy, oferujemy wyroby marki ProGear, a także innych marek specjalizujących się głównie w produkcji podnośników kolumnowych, nożycowych przeznaczonych głównie do serwisów mechanicznych.
Jak pozycjonowane są produkty Anwa Tech na rynku wyposażenia warsztatowego?
My stawiamy na jakość produktów, z tego względu, że obsługujemy klientów z całej Polski. Nie wyobrażamy sobie dostarczania produktów z Warszawy np. do Szczecina i sytuacji, w której klient ma problem z urządzeniem, a my nie możemy mu pomóc. Jakość staramy się zapewnić poprzez korzystanie z fabryk, które są droższe, za to wytwarzają dużo lepsze produkty. Nie współpracujemy z fabrykami z tego względu, że oferują najniższą cenę. Jest to wbrew naszej firmowej polityce.
Wspomniał Pan o tym, że w gamie Anwa Tech znajdują się m.in. podnośniki przeznaczone do motocykli. Czy w Polsce wzrasta zainteresowanie takimi sprzętami?
Zapotrzebowanie jest coraz wyższe. Nie robiliśmy co prawda dokładnych badań tego rynku, jednak można powiedzieć, że jest on bardzo dynamiczny – nie tak ustabilizowany jak ma to miejsce we Włoszech czy w Niemczech, czyli w państwach, w których rynek napraw motocykli prosperuje od lat. U nas rynek ten dopiero się rozwija, jednak z roku na rok rozwój jest coraz bardziej zauważalny.
Czy Wasz klient może liczyć na doradztwo w zakresie wyboru optymalnego sprzętu, pomoc w kompleksowym wyposażeniu warsztatu?
Tak. Jeśli klient chce wyposażyć warsztat na wysokim poziomie, prowadzimy doradztwo – wykonujemy projekty warsztatu w programie Auto Cad. Dzięki temu klient po otrzymaniu takiego projektu dokładnie może zapoznać się np. z usytuowaniem maszyn, co pozwala na zaplanowanie odpowiedniej ergonomii pomieszczenia. Rozrysowujemy dokładnie rozmieszczenie wszystkich instalacji pneumatycznych, elektrycznych. Robimy także wizualizacje 3D, by klient mógł wyobrazić sobie jak jego warsztat za miesiąc czy dwa będzie wyglądał. To tyle jeśli chodzi o funkcję doradczą, natomiast już po uruchomieniu takiego warsztatu, klient potrzebuje niezbędnych szkoleń, które również prowadzimy.
Dla warsztatów, które nie mają pieniędzy na zakup wyposażenia oferujecie usługi leasingowe. Czy ta forma spotyka się z zainteresowaniem także teraz w czasie gorszej koniunktury?
Faktycznie, realizujemy część sprzedaży za pomocą banków czy firm leasingowych. Taka forma zakupu jest korzystna przede wszystkim dla kogoś, kto ma pomysł na biznes, ale nie ma wystarczającej gotówki na ten cel. Zainteresowanie takimi usługami jest dosyć spore. Ostatnio ogólnie ludzie podchodzą do wszelkich inwestycji bardziej ostrożnie niż w latach poprzednich, ale mimo wszystko procentowo, na ilość wszystkich zapytań, ilość tych, które dotyczą leasingu jest podobna od lat.
Przeglądając ofertę można odnieść wrażenie, że Anwa Tech jest nastawiona na kompleksową obsługę klienta. W ofercie są podnośniki, ale i narzędzia warsztatowe, urządzenia diagnostyczne, materiały wulkanizacyjne. Czy firma może pochwalić się jakąś interesującą kompleksową realizacją?
Jeśli chodzi o tą mechaniczną część wyposażenia warsztatu to jak najbardziej, można u nas zakupić wszystko. Co do realizacji, którymi możemy się pochwalić, warto wymienić hangar warsztatowy, który funkcjonuje na lotnisku w Modlinie. Było to jedno z większych ciekawych zleceń. Dostarczaliśmy tam urządzenia, które służyły do obsługi pojazdów odpowiedzialnych za utrzymanie ruchu na lotnisku – cysterny, zamiatarki, wozy strażackie. Są to bardzo ciężkie pojazdy, ważące około 60 ton. Musieliśmy dobrać odpowiedni sprzęt akurat do tych pojazdów. Była to nietypowa realizacja, ale można powiedzieć, że bardzo udana.
Muszę zapytać o konkurencję ze strony dystrybutorów części, którzy również mają w swojej ofercie wyposażenie warsztatowe. Czy jest ona szczególnie odczuwalna w czasie kryzysu?
Konkurujemy głównie poprzez to, że jesteśmy w stanie fachowo doradzić klientowi. Istniejemy na rynku wyposażenia serwisów samochodowych od ok. 25 lat, więc każdy zakład od małego po największy jesteśmy w stanie wyposażyć i jest to coś, czym zajmujemy się na co dzień. Odróżnia nas to od dystrybutorów części motoryzacyjnych – oni zarabiają głównie na częściach, a wyposażenie warsztatów jest dla nich raczej poboczną działalnością, elementem marketingu mającym za zadanie przyciągnąć klienta. Można powiedzieć, że naszym złotym środkiem na konkurencję jest specjalizacja.
Elementem Waszej oferty są szkolenia. Co oferujecie w tym zakresie?
Naszym podstawowym szkoleniem jest to w zakresie skutecznej naprawy opon. Jest to bardzo szeroki temat, który nie jest poruszany przez szkoły. Można zauważyć, że w Polsce mechanicy czy też wulkanizatorzy obsługujący ogumienie, pracują w oparciu o własne doświadczenia, podejmowane w przeszłości próby napraw. Czasem ich wiedza oparta jest na dobrych podstawach, czasem nie, dlatego w branży oponiarskiej istnieje duże zapotrzebowanie na odpowiednie szkolenia. Należy pamiętać, że opona do samochodu osobowego i opona do pojazdu ciężarowego czy też przemysłowego to różne rzeczy. Niewłaściwa naprawa tych drugich bardzo często może skończyć się katastrofą. Ogumienie przemysłowe może ważyć ok. 1000 kg. Naprawy takich opon także uczymy na szkoleniach. Zainteresowanie jest bardzo duże.
Szkolenia odbywają się cyklicznie? Jak prowadzone są zapisy?
Chętnych zbierają nasi przedstawiciele handlowi. Mają oni regularny kontakt z klientami i prowadzą listy zapisowe. Koordynujemy to z poziomu centrali. Gdy zbierze się lista chętnych, około pięcioosobowa, organizujemy szkolenie. Szkolenia odbywają się więc na bieżąco, w naszej fabryce. Prowadzimy je zawsze w małych grupach, gdyż naszym celem jest zagwarantowanie możliwości odbycia praktyki – własnoręcznej naprawy ogumienia według wskazówek. Tak, by każdy po wyjściu ze szkolenia był w stanie naprawić daną oponę własnoręcznie.
Jakie są sposoby firmy Anwa Tech na zdobywanie zainteresowania klientów. Organizujecie promocje, bierzecie udział w targach?
Nasi przedstawiciele handlowi realizują różne akcje promocyjne. Często różnią się one od siebie, w zależności od rynku. My z poziomu centrali, promujemy nasze produkty głównie na targach. W najbliższym czasie przedstawimy je na targach Autopromotec w Bolonii.
Komentarze