Targi Automechanika Frankfurt 2021 odbyły się, co w czasach pandemicznych można już uznać za duży sukces. Choć nie obyło się bez licznych kompromisów, powrót do tradycyjnej (częściowo) formuły wydaje się pozytywnym zwiastunem.
Hybrydowe targi Automechanika
Najważniejsza w Europie wystawa związana z wtórnym rynkiem części zamiennych rozmachem nie przypominała poprzedniej edycji, która odbyła się w 2018 r. Jej skalę można by raczej porównać do lokalnych, krajowych targów sprzed czasu pandemii. Na liście wystawców znalazło się niespełna 400 firm, a więc kilkanaście razy mniej niż trzy lata temu.
Słabsza frekwencja wynika nie tylko z mniejszego zainteresowania firm motoryzacyjnych udziałem w targach, ale także ograniczeniami wprowadzonymi przez organizatora. Preferowany był udział firm z Europy (Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii), mocno ograniczono możliwość partycypacji w imprezie firm z innych kontynentów. Potencjalni wystawcy obawiali się także ewentualnych restrykcji COVIDowych, które mogły zostać wprowadzone na terenie Niemiec w każdej chwili, niwecząc targową frekwencję.
Na podobną ewentualność zabezpieczył się organizator, proponując formułę hybrydową wydarzenia. Udział w targach można było wziąć zarówno osobiście, jak i za pośrednictwem Internetu. W tym celu przygotowano specjalną platformę umożliwiającą zapoznanie się z ofertą firm, udział w przygotowanych konferencjach prasowych, a nawet spotkania biznesowe online.
Firmy uczestniczące w targach prezentowały najczęściej swoją aktualną ofertę, w tym nowości produktowe. Nie zabrakło także dyskusji o trendach, które w najbliższych latach będą zmieniać aftermarket. Najczęstsze tematy zorganizowanych w trakcie targów konferencji i debat to m.in. logistyka miejska, różne koncepcje mobilności, inteligentne łańcuchy dostaw i alternatywne technologie napędowe. Sporo miejsca poświęcono także przyszłości warsztatów naprawczych, które będą musiały na bieżąco odpowiadać na zmiany w globalnym rynku motoryzacyjnym.
Targi w Internecie – jak to działa?
Choć nie wszystkie firmy skorzystały z online’owych rozwiązań, oferowanych przez organizatora, tegoroczne targi Automechanika Frankfurt można określić jako najbardziej scyfryzowane w historii. Z punktu widzenia dziennikarza, platforma targowa ma jednak nieco braków. Poruszanie się po niej nie jest szczególnie intuicyjne, w każdej chwili można też trafić na niespodziewany błąd, kiedy np. po kliknięciu w zakładkę wystawców, otwiera nam się lista z 2018 r. Przydałoby się więcej materiałów audiowizualnych. Choć organizator umożliwił ich udostępnianie, większość firm dodała tylko po jednym filmie autopromocyjnym lub w ogóle zrezygnowała z tej opcji. Tylko firmy, które zdecydowały się na zorganizowanie konferencji prasowej lub warsztatów w trakcie targów są tak naprawdę widoczne dla mediów za pośrednictwem komputera. Ekspozycję pozostałych można poznać wyłącznie wybierając się na targi osobiście.
Nieco lepiej jest zwiedzać targi Automechanika online jako potencjalny klient lub partner biznesowy. Tu mamy dość dużo przydatnych funkcji. Możemy umówić się na spotkanie online, wysłać wystawcy wiadomość bezpośrednio z poziomu platformy, a nawet porozmawiać na czacie. Bardzo przydatną funkcją wydaje się online’owa wymiana wizytówek. Jest to czynność często wykonywana na targach – kiedy nie mamy czasu na wizyty na wielu stoiskach, na tych które interesują nas nieco mniej, po prostu zostawiamy swoją wizytówkę lub pobieramy takową od wystawcy, w celu późniejszego nawiązania kontaktu. Za pośrednictwem platformy targów Automechanika możemy zrobić to o wiele szybciej, całkowicie zdalnie.
Czy hybrydowe targi Automechanika Digital Plus odniosą sukces?
Odpowiedź na powyższe pytanie to jedynie nasze domysły. Wydaje się, że niektóre rozwiązania online, wprowadzone w czasie targów mają szansę przyjąć się na podobnych imprezach w przyszłości. Tegoroczna edycja Automechaniki historycznie może być zatem w przyszłości traktowana jako w pewien sposób prekursorska. Trudno jednak ocenić imprezę, w której wzięło udział ok. 8% dawnej puli wystawców jako sukces.
Choć według naszych badań, przedstawiciele branży motoryzacyjnej chcą powrotu targów w ich dawnej formule, trudno oprzeć się wrażeniu, że do pewnych rozwiązań nigdy już nie wrócimy. Nie chodzi wyłącznie o związane z pandemią odseparowanie się od siebie fragmentów globalnej wioski, ale także podejście samych firm – targowych wystawców. Nauczyli się oni funkcjonować w nowej rzeczywistości. W niej okazało się, że ponoszenie ogromnych kosztów na obszerne stoiska targowe na międzynarodowych imprezach nie jest wcale konieczne dla podtrzymania biznesu w dobrej kondycji. Podobny trend można zauważyć także na innych targach motoryzacyjnych np. na zakończonych tydzień wcześniej targach samochodowych IAA w Monachium (dawniej organizowanych również we Frankfurcie).
Kto był, a kogo nie było we Frankfurcie?
Według komunikatu organizatorów, w targach Automechanika Frankfurt 2021 wzięło udział ponad 10 tys. zwiedzających. Nie podano jednak, ilu z nich wzięło udział w imprezie “na żywo”, a ilu za pośrednictwem wirtualnej platformy. Automechanika chwali się za to wygenerowanymi interakcjami, których miało być łącznie 25 tys. Transmisje przygotowane przez wystawców zostały obejrzane łącznie 21 tys. razy. Podczas targów odbyto także 1,6 tys. rozmów wideo.
Na targach Automechanika nie zabrakło oczywiście największych europejskich koncernów motoryzacyjnych. Swoje stoiska zaprezentowały firmy Bosch, ZF, Schaeffler czy Continental, a także inne dobrze znane w Polsce marki jak Mahle, Nissens, bilsteingroup, DENSO, Brembo czy Liqui Moly. W imprezie wzięła udział także reprezentacja polskich firm, których kilkanaście przygotowało własne stoiska (na ich temat przygotujemy osobny artykuł). Kogo na targach zabrakło? W porównaniu do poprzedniej edycji targów ponad 4,5 tysiąca firm. Większość z nich to jednak przedsiębiorstwa spoza Europy, szukające we Frankfurcie biznesowych kontaktów. W tym roku w ich udziale w imprezie przeszkodziła pandemia.
Być może targi Automechanika wrócą jeszcze kiedyś do swojej dawnej skali, a nasz sceptycyzm okaże się przesadzony. Tymczasem uczestnikom polskiego rynku pozostaje czekać na pierwszą po przerwie ogólnokrajową imprezę targową. Zainteresowanie małymi, lokalnymi wydarzeniami, takimi jak niedawne targi w Półtusku, każe przypuszczać, że pierwsza taka impreza po pandemii będzie prawdziwym hitem.
Targi Automechanika Frankfurt 2021 odbyły się w dniach 14-16 września 2021 r. Internetowa platforma targów jest nadal dostępna (po uprzedniej rejestracji pod adresem: https://automechanika-digital-plus.messefrankfurt.com/frankfurt/en.html#registration). Kolejna edycja targów Automechanika Frankfurt ma odbyć się już w przyszłym roku, w dniach 13-17 września.
Komentarze