Bosch przedstawia kolejną generację peryferyjnych czujników przyspieszenia stosowanych w systemach ochrony pasażerów. To już piąta generacja tych produktów od roku 1996.
Najważniejszymi cechami nowych czujników cyfrowych są:
- większy zakres pomiaru od ±120 g do ±480 g
- możliwość wyboru sposobu komunikacji – za pomocą interfejsu SPI lub PSI5-V1.3
Czujniki peryferyjne są montowane w skrajnym obszarze komory silnika pojazdu, na bokach lub z tyłu pojazdu – właśnie w tych miejscach mogą one odpowiednio wcześnie wykrywać ryzyko zderzenia. Czujniki piątej generacji potrafią jednak więcej niż tylko komunikować sam fakt kolizji. W ciągu paru milisekund przekazują one do sterownika poduszki powietrznej wszystkie dane, których potrzebuje układ sterujący, aby odróżnić lekką stłuczkę od poważnej kolizji. Sterownik poddaje kontroli wszystkie dane odbierane z czujnika, a następnie sterownik określa, które systemy ochrony pasażerów – poduszki przednie, czołowe czy boczne, napinacze pasów – należy aktywować.
Cztery zakresy pomiaru, dwa czujniki, prosta integracja
Oba nowe czujniki są podobne pod względem konstrukcji, ale różnią się od siebie zakresem pomiaru. Czujnik SMA58x można przełączać z zakresu ±120 g na ±240 g. Jest on przewidziany do montażu w peryferyjnych czujnikach zderzeniowych. Specjalistycznym rozwiązaniem do detekcji zderzeń czołowych jest czujnik SMA59x o dwukrotnie większym zakresie pomiaru. Obydwa czujniki wykonują pomiary wzdłuż osi Y; rozdzielczość pomiaru wynosząca 10 bitów i wartości końcowe zakresu pomiaru dają w rezultacie poziom czułości od 1 LSB/g do 4 LSB/g.
Zaletą interfejsu PSI5-V.1.3 jest prosta integracja czujników pod warunkiem, że także w sterowniku poduszki powietrznej przewidziano rozwiązanie „Peripheral Sensor Interface 5”. W takiej sytuacji można obsługiwać do czterech urządzeń podłączonych do magistrali w układzie równoległym lub szeregowym. Aby w takich warunkach także magistrala mogła działać bez żadnych zakłóceń, nowe czujniki przyspieszenia posiadają pin IDATA. Umożliwia on wybór skonfigurowanych przez klienta filtrów lub tłumików. Układ ten oraz procesor czujnika są zintegrowane w obudowie czujników peryferyjnych.
Konstruktorzy Bosch wyposażyli czujniki SMA58x i SMA59x w wysoce skuteczny regulator offsetu. Wykonuje on automatycznie wolne oraz szybkie korekty, dzięki czemu czujniki są niezwykle odporne na zakłócenia fizyczne, np. drgania lub silne wahania temperatury otoczenia. Dodatkowo obróbkę sygnału wspomagają dwa filtry dolnoprzepustowe do wyboru – o częstotliwości granicznej 213 Hz i 416 Hz.
(pk)
Komentarze