Firma Delphi otrzymała nagrodę Dewar za układ hamulcowy MTB (Maximum Torque Brake – maksymalna siła hamowania) z dwiema ruchomymi tarczami. Grupa jurorów oceniła, że technologia Delphi w pełni spełniła surowe kryteria przyznawania tej wybitnej brytyjskiej nagrody za osiągnięcia techniczne w przemyśle motoryzacyjnym w 2004 roku.
Hamulce MTB, opracowywane przez ostatnie cztery lata przez brytyjski zespół w Leamington Spa., to zintegrowany system wykorzystujący dwie tarcze poruszające się po zewnętrznej średnicy piasty. Hydrauliczny tłok przekazuje siłę hamowania poprzez cztery klocki (dwa po zewnętrznej stronie tarcz oraz dwustronny klocek pomiędzy nimi). Dzięki czterem powierzchniom ciernym nowa technologia zapewnia siłę hamowania większą o 1,9 w stosunku do konwencjonalnych układów z jedną tarczą o tej samej średnicy lub podobną siłę hamowania przy zmniejszonej średnicy tarczy.
Nowy system firmy Delphi zwiększa wydajność układu hamulcowego i umożliwia stosowanie tarcz o mniejszej średnicy przy zachowaniu takiej samej siły hamowania. Nowe hamulce to także możliwość polepszenia “wyczucia” pedału hamulca, zmniejszenie jego ruchu i lepsze działanie. Ponadto wyeliminowany zostaje czynnik bocznego zużywania się tarcz / piast (LRO), zaś powstawanie różnic w grubości tarczy (DTV) ograniczone jest do minimum. Układ znajduje się obecnie w fazie testów przedprodukcyjnych i najprawdopodobniej wejdzie do produkcji w połowie bieżącej dekady.
Komisja Techniczna Automobilklubu przyznała nagrodę biorąc pod uwagę pięć głównych kryteriów: postęp techniczny, innowacyjność, znaczenie, oszczędność kosztów oraz możliwość stosowania. Po opracowaniu krótkiej listy 7 kandydatów z początkowych 22, Komisja Techniczna odwiedziła kandydatów, aby poddać ich propozycje szczegółowemu badaniu.
Według jurorów największą zaletą hamulców MTB jest szeroki zakres opcji oferowany przez tę technologię – możliwy do zastosowania w różnych sektorach motoryzacji.
Komentarze