Z badań TRW wynika, że takie części jak linki hamulca ręcznego są wymieniane corocznie w zaledwie 2% (4,2 miliona) pojazdów jeżdżących po europejskich drogach. Tym ważniejsze staje się więc regularne sprawdzanie linek jako części szybko zużywających się a mających znaczenie dla bezpieczeństwa.
Rodzaje linek
- Zaplecione druty tworzą linkę. Utworzone w ten sposób linki, zaplatane są w jedną linkę hamulcową. Takie rozwiązanie zapewnia dużą elastyczność.
-
Zaplecione druty tworzą linkę hamulcową. To rozwiązanie zapewnia dużą wytrzymałość.
Smar (MoS2) pomiędzy linkami i drutami, gwarantuje niski poziom tarcia.
Ze specyfikacji OE wynika, które rozwiązanie zostanie wykorzystane w zależności od oczekiwanego poziomu elastyczności.
Dlaczego należy wymieniać linkę?
Uszkodzenie zaczyna się od drobnego pęknięcia. Na zdjęciu widać, że poliamidowa powłoka została uszkodzona. Woda i brud spowodowały korozję, a średnica wewnętrzna się powiększa. Oznacza to, że linka nie może już swobodnie się ślizgać.
Popularne awarie:
- Gdy nie można całkowicie zwolnić hamulca postojowego, co może prowadzić do:przegrzania hamulców, zgrzytania (wysoki poziom zużycia), a w najgorszym przypadku – unieruchomienia samochodu.
- Kierowca nie może poruszyć dźwignią hamulca ręcznego.
- Brak hamulca ręcznego/postojowego.
Jak testować linki hamulca ręcznego?
Test na rolkach:
- Nie powinien występować żaden znaczący opór.
- Jeżeli występuje duży opór, linka hamulca ręcznego może być jednym z powodów.
Test przy zdjętych bębnach:
- Zaciągnij hamulec ręczny i sprawdź, czy jego mechanizm działa prawidłowo.
- Zwolnij hamulec ręczny – szczęki powinny powrócić całkowicie do pozycji spoczynkowej.
- W razie wątpliwości odłącz i sprawdź tylko linki.
Testy te należy zawsze przeprowadzać przed montażem nowych części.
Komentarze