Elektroniczna diagnostyka i naprawa układów hamulcowych

16 kwietnia 2012, 11:59

Nowoczesne pojazdy bazują na coraz bardziej skomplikowanej elektronice, której zastosowanie w układach hamulcowych ma przyczyniać się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, umożliwiając kierowcom szybsze hamowanie i lepszą kontrolę nad pojazdem podczas gwałtownych manewrów. W związku z tym, za coraz bardziej złożoną konstrukcją pojazdów musi również nadążać technologia stosowana do ich diagnozowania i obsługi.

Tarcza i klocek hamulcowyDiagnostyka przeprowadzana w warsztatach musi pozwalać na badanie coraz szerszej gamy systemów, takich jak zarządzanie silnikiem, układem ABS, kontrolą trakcji, klimatyzacją i układami przeniesienia napędu. Liczba tych systemów cały czas rośnie.

Jednocześnie indywidualne systemy zyskują nowe funkcje, co sprawia, że sterowanie elektroniczne staje się coraz bardziej zintegrowane i skuteczniejsze. Na przykład, na rynku zaczynają pojawiać się samochody wyposażone w pedały hamulca połączone elektronicznie z pompą hamulcową. Pozwala to skracać drogę hamowania.

Elektronika zrewolucjonizowała nie tylko działanie samochodów, ale również ich obsługę i naprawę. Oględziny i praktyczna wiedza o działaniu danego systemu już nie wystarczą. Brak elektronicznego narzędzia diagnostycznego może w wielu przypadkach wydłużyć czas naprawy, sprawić, że będzie niebezpieczna a nawet całkowicie ją uniemożliwić.

Elementy układu hamulcowegoPrzykładem potwierdzającym tę tezę jest Mercedes klasy E. W tym modelu podczas obsługi należy dezaktywować sterowany elektronicznie układ hamulcowy Sensotronic. Stosowanie narzędzi diagnostycznych pozwala nie tylko na wykrywanie usterek, ale również chroni elementy układu hamulcowego przed uszkodzeniem i zwiększa bezpieczeństwo pracy technika. Narzędzia diagnostyczne oferowane przez producentów sprzętu specjalistycznego, takich jak firma Delphi, umożliwiają diagnozowanie usterek i sterowanie systemem podczas jego obsługi.

Kolejnym dobrym przykładem jest wymiana płynu w sterowanym elektronicznie układzie ABS. W bloku modulatora układu ABS znajduje się pompa oraz zbiornik zawierające płyn hydrauliczny, który należy wymieniać wraz z innymi płynami tego układu. Aby zagwarantować usunięcie wszystkich cieczy i odpowietrzenie układu ABS, narzędzie diagnostyczne przejmuje nad nim kontrolę i podczas odsysania płynu gwałtownie otwiera i zamyka wszystkie zawory. Niepoprawne przeprowadzenie tego procesu może doprowadzić do zmniejszenia efektywności działania układu ABS.

Dlatego też w każdym warsztacie powinny znajdować się odpowiednie narzędzia diagnostyczne. Poza tym, w wielu przypadkach jest to kluczowy czynnik decydujący o tym, że naprawy są opłacalne i przeprowadzane w jednym miejscu. Jednak nie wszystkie narzędzia diagnostyczne są takie same. W zależności od dostawcy, różnią się funkcjonalnością, sposobem obsługi, zakresem diagnostyki pojazdu i pozyskiwanymi danymi.
 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!