Common-Rail Delphi – czujnik temperatury paliwa

16 stycznia 2012, 9:25

Jednym z elementów zamontowanych w pompie wysokiego ciśnienia układu Common-Rail firmy Delphi i mającym bezpośrednie połączenie ze sterownikiem jest czujnik temperatury paliwa (rys.).

Czujnik temperatury paliwa jest czujnikiem rezystancyjnym o oporności zmieniającej się wraz z temperaturą. W czujniku zastosowano rezystor półprzewodnikowy, nazywany termistorem (nazwa termistor jest połączeniem dwóch słów : „termiczny" + „rezystor"). Podstawowymi parametrami termistorów są : rezystancji znamionowa, współczynnik temperaturowy rezystancji, maksymalna temperatura pracy i maksymalna moc.

Czujnik temperatury paliwa znajduje się w dopływie paliwa z tyłu pompy wysokiego ciśnienia. Mierzy on temperaturę paliwa po stronie niskiego ciśnienia. Za pomocą tego sygnału temperatura paliwa jest stale monitorowana, aby nie dopuścić do przegrzania układu paliwowego. Czujnik temperatury paliwa ma bezpośrednie połączenie z modułem sterującym wtryskiem. Moduł IDM porównuje sygnały czujnika temperatury paliwa z danymi w charakterystykach.

Uszkodzenia czujnika temperatury paliwa

Nieszczelność czujnika temperatury paliwa może powodować gaśnięcie silnika. Objawia się wyczuwalnym zapachem oleju napędowego w okolicy pompy wysokiego ciśnienia.

Wystąpienie usterki elektrycznej czujnika temperatury paliwa (czujnik niebieski) daje następujące objawy:
• gdy obwód jest przerwany, to układ wtryskowy przyjmuje temperaturę +39 °C; skutkuje to nierówną, szarpaną pracą silnika.
• w razie zwarcia układ przyjmuje temperaturę ponad 90 °C (a więc powyżej maksymalnie dopuszczalnej temperatury paliwa). W takim przypadku układ zakłada, że w obwodzie wysokiego ciśnienia doszło do przegrzania paliwa. Silnik gaśnie lub nie daje się uruchomić.

Wystąpienie usterki elektrycznej czujnika temperatury paliwa (czujnik zielony, stara wersja) daje następujące objawy:
W obydwu przypadkach, zwarcia lub w otwartego obwodu, silnik gaśnie lub nie daje się uruchomić.

Diagnostyka czujnika temperatury paliwa

System monitorujący sprawdza czujnik pod kątem zwarcia do masy/akumulatora i przerwanego obwodu. Uszkodzenie czujnika lub luźne styki jego złącza wpisują kod usterki 0180 do pamięci sterownika (np. samochody Ford). Pojawieniu się kodu P0180 może towarzyszyć migotanie lampki kontrolnej świec żarowych.

Sposób sprawdzenia czujnika temperatury paliwa:
1. Odczytać wartość z czujnika temperatury paliwa, gdy silnik jest wyłączony. Wartość musi być realna (np. nie może wynosić -20 ° C, gdy temperatura otoczenia jest +18 ° C).
2. Jeżeli wyświetlona wartość jest realna, starannie poruszać złączem czujnika – jeżeli wartość skacze do +39 ° C (wartość zastępcza), to problem leży po stronie złącza.
3. Jeżeli wyświetlona wartość nie jest realna, stuknąć w czujnik lub wykonać jazdę próbną. Jeśli zauważy się duże skoki temperatury (np. z +150 na -230 ° C lub odwrotnie), to najprawdopodobniej czujnik temperatury paliwa jest uszkodzony.

Czujnik temperatury paliwa nie jest związany z emisją spalin (pojazdy z EOBD), tzn. jego usterka nie powoduje włączenia lampki MIL.

Rezystancja czujnika temperatury paliwa (przykład)

Temperatura [°C] Rezystancja czujnika [Ω]
-10 12462 +/- 1128
+25 2252 +/- 112
+50 811 +/- 39
+80 283 +/- 8
+110 115 +/- 2,6

 

Opublikowane przez: Redakcja
Autor: Krzysztof Trzeciak
Artykuł ukazał się w numerze 12/2011 „Serwisu Motoryzacyjnego”

Dowiedz się więcej

Moduł kompletny i wkład pompy paliwa w ofercie Kager
Moduł kompletny i wkład pompy paliwa w ofercie Kager

Wraz z rozpoczęciem 2012 roku, firma Fota rozszerzyła ofertę elektrycznych pomp paliwa Kager, przeznaczonych do aut europejskich i azjatyckich, do ponad 300 referencji. Oferta składa się zarówno z samych wkładów pomp paliwa, pomp w obudowie, jak i kompletnych modułów oraz pomp montowanych poza zbiornikiem. Ponad 50 referencji to nowe indeksy, adresowane głównie do pojazdów kilkuletnich. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Slawd, 18 listopada 2016, 15:14 8 -1

Ok ale co w przypadku kiedy stwierdzam ze na brązowym czujniki jest prad a na niebieskim nie ma prądu we wtyczce, idąc po kablu do samej skrzynki bezpieczniki nie ma na nim pradu

Odpowiedz