Przyszłość motoryzacji z elektrycznymi układami kierowniczymi

14 czerwca 2010, 0:00

Trend redukcji zużycia paliwa, elektryfikacja samochodów oraz integracja układów poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy, to podstawowe powody, dzięki którym do 2020 roku ponad połowa samochodów na świecie będzie wyposażona w elektryczne układy kierownicze EPS. Tak brzmią wyniki analiz inżynierów Nexteer Automotive, producenta elektrycznych układów kierowniczych (EPS) dla ponad sześćdziesięciu koncernów motoryzacyjnych.

W autach Forda do końca 2012 roku ponad 90 procent pojazdów w ma być wyposażone układy EPS.

– „Tendencje zmierzające do zmniejszenia poziomu zużycia paliwa i redukcji emisji CO2 wprowadzają zmiany związane z zastosowaniem układów elektrycznych naszych aut na jeszcze wyższy poziom. Jedną z najważniejszych technologii, która pozwalają obecnie największym producentom samochodów spełnić stawiane im w tym kontekście wymagania jest właśnie technologia EPS. Jeśli dodamy do tego korzyści dla samych kierowców, do których oprócz mniejszego spalania należy zwiększenia bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy, przeprowadzone przez nas analizy mają w pełni realne szanse na urzeczywistnienie się na przestrzeni kolejnej dekady” – mówi Ted Seeger, główny inżynier Nexteer Automotive na świecie.

Trzy podstawowe czynniki, które wpływają na coraz częstsze stosowanie układów elektrycznych EPS przez największych producentów samochodów na świecie:

– Zużycie paliwa – dzięki możliwości wyeliminowania specjalistycznych pomp oraz podobnych urządzeń zwiększających zużycie paliwa przez układy kierownicze, układ EPS wykorzystuje jedynie energię wytworzoną podczas prowadzenia auta przez kierowcę samochodu. Pozwala to na ogólne zmniejszenie zużycia energii, a dzięki temu także na poprawę wydajności układu i w konsekwencji zmniejszenie zużycia paliwa (o cztery procent).

– Elektryfikacja pojazdów – wszystkie samochody hybrydowe (jeżdżące w trybie elektrycznym) oraz elektryczne wymagają zastosowania układów EPS. Wzrost liczby oferowanych modeli tego typu wymusza zwiększenie liczby wykorzystywanych układów EPS. Dodatkową zaletą zastosowania układów EPS dla producentów samochodów hybrydowych i elektrycznych jest też niski poziom hałasu generowanego przez system podczas jazdy (ok. 35 db, przy ok. 40 db w przypadku innych układów).

– Integracja z systemami poprawiającymi bezpieczeństwo i komfort jazdy – wszyscy liczący się na rynku motoryzacyjnym producenci zwiększają swoje budżety na poprawę bezpieczeństwa jazdy oraz systemy poprawiające jej komfort, jak asystent parkowania, systemy stabilizujące tor jazdy czy czuwające nad pozostaniem auta w linii drogi. Kompatybilność systemów EPS pozwala na zintegrowanie ich z tego typu systemami w każdym modelu.

– „Większość kierowców kojarzy układy kierownicze z tak zwanym „czuciem” samochodu. Pierwsze systemy EPS niestety nie pozwalały na dokładne „wyczucie” samochodu w stopniu tak dobrym jak układy hydrauliczne. Obecna technologia stanowi diametralną różnicę, mimo iż systemy EPS rozwijane są zaledwie od nieco ponad 10 lat. Obecnie jesteśmy w stanie wyposażać układy EPS w aktywne systemy takie jak speed-sensitive steering, które zdecydowanie poprawiają właściwości jezdne i prowadzenie pojazdów” – przekonuje Ted Seeger.

Wytwarzane obecnie systemy są na tyle zaawansowane w porównaniu do pierwszych wersji elektrycznych układów kierowniczych z lat 90-ych XX wieku, iż możliwa jest także opcja wyboru trybów prowadzenia samochodu, od trybu sportowego do komfortowego, niezależnie od producenta i konkretnego modelu, w którym zastosowany został system EPS.

Na świecie pojawiło się ponad 12 mln samochodów, w których zastosowano technologię stworzoną w centrach inżynieryjnych Nexteer. Połowa z nich wyprodukowana została w polskich fabrykach Nexteer Automotive, w Gliwicach i Tychach. Wśród modeli, dla których w polskich fabrykach produkuje się układy EPS, są m.in.: Alfa Romeo MiTo, Fiat 500, Fiat Panda, Lancia Y, nowy Ford Ka czy modele Opla – Corsa oraz Insignia. Od początku swojego istnienia tyska i gliwicka fabryka produkują także hydrauliczne układy kierownicze (HPS). Łącznie w trakcie roku produkowanych jest ok. trzech milionów układów i kolumn kierowniczych, nad czym pracuje sztab 1400 osób. Tyska fabryka Nexteer Automotive jest zarazem jednym z największych zakładów firmy na świecie pod względem zatrudnienia oraz wielkości produkcji (wyprodukowanych tam zostało sześć z 12 milionów układów EPS).

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!