Wzrost osiągów silnika, a także coraz większa ilość wyposażenia dodatkowego spowodowały znaczny postęp w projektowaniu i wyborze materiałów przeznaczonych dla wszystkich części sztywnych.
Części sterowania rozrządem i wyposażeniem dodatkowym, zarówno z napinaczami stałymi, jak i automatycznymi, muszą spełniać wymagania konstruktorów, a są to między innymi:
- Coraz bardziej ograniczona przestrzeń robocza
- Wysokie ciśnienia wtrysku
- Wysokie temperatury
- Wysokie przeciążenia
- Wydłużanie się dystansu pomiędzy kolejnymi wymianami części
Właśnie dlatego napinacze (stałe lub automatyczne) muszą spełniać niezwykle wysokie wymagania jakościowe.
Podstawowe rodzaje napinaczy to:
- napinacze stałe. Naprężenie końcowe paska otrzymane na koniec montażu pozostaje niezmienione w czasie. Naprężenie paska uzyskane jest w chwili samego założenia.
- napinacze automatyczne, sprężynowe lub hydrauliczne. Są to napinacze dynamiczne, ponieważ po założeniu są one w stanie dostosować się i zoptymalizować naprężenie paska w zależności od obciążenia silnika, w każdych warunkach działania.
Komentarze