Wiosna to czas wzmożonych przeglądów układów klimatyzacji w samochodach. Warto więc zaopatrzyć się w niezbędne elementy służące do napraw, by nie odsyłać klientów z kwitkiem. W serwisie nie może zabraknąć przede wszystkim filtrów na wymianę oraz płynów i olejów.
Systemy klimatyzacji wymagają serwisowania. To pewne. Niestety wciąż niewielu właścicieli samochodów o tym pamięta. Wielu też uważa, że to strata czasu i pieniędzy. Bo po co jechać do serwisu skoro nic złego się nie dzieje. Takie podejście właścicieli pojazdów potwierdzają badania przeprowadzone przez Moto-Focus. Wynika z nich, że ponad 30 proc. posiadaczy klimatyzowanych samochodów, jeszcze nigdy nie dokonała przeglądu.
– I tu ogromną rolę pełnią pracownicy warsztatów samochodowych, którzy powinni informować klientów o tym jak ważne jest serwisowanie klimatyzacji. Powinni edukować ich na temat tego, czym grozi brak przeglądów oraz na jakie wydatki mogą być narażeni, gdy dojdzie już do awarii – mówi Roman Nawara z HSK Auto.
Praktycznie rzecz biorąc samochód powinien pojawić się w serwisie klimatyzacji przynajmniej raz na dwa lata nawet wtedy gdy klimatyzacja wydaje się działać sprawnie. Po co? Serwis powinien uświadamiać klientów, że z układu każdego urządzenia klimatyzacyjnego ucieka czynnik chłodzący. A prawda jest taka, że w normalnych warunkach w ciągu roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. . Jeżeli jego ilość w układzie zmniejszy się, klimatyzacja przestaje schładzać wnętrze pojazdu.
Wyciekowi czynnika towarzyszy również ubytek oleju smarującego sprężarkę, więc pogarsza się jej smarowanie i warunki pracy. Dlatego niezwykle ważny jest okresowy serwis układu.
Podczas takiego serwisu uzupełniany jest czynnik chłodniczy oraz olej. Współczesne urządzenia serwisowe zwykle przeprowadzają również podciśnieniowy test szczelności układu. Mechanik serwisujący klimatyzacje oceni również wizualnie stan poszczególnych elementów klimatyzacji, stan pasków klinowych oraz sprawdzi czy klimatyzacja nadmiernie nie hałasuje. Taka ocena pozwala nieraz uniknąć późniejszych kłopotów oraz niespodziewanej awarii.
Poza tym raz do roku należy wymienić filtr kabinowy, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza nawiewanego do kabiny pojazdu oraz przeprowadzić dezynfekcję klimatyzacji (wnętrza pojazdu oraz parownika).
Nieprzyjemne zapachy wydobywające się z klimatyzacji spowodowane są jej zanieczyszczeniem Zabieg odkażania niszczy zarodniki grzybów, drobnoustrojów i bakterii które są źródłem nieprzyjemnych zapachów.
Kolejnym powodem dla którego samochód powinien pojawić się w serwisie jest fakt, że do układu klimatyzacji poprzez elementy gumowe wnika wilgoć. Zawilgocony czynnik to gorsza skuteczność układu oraz niebezpieczeństwo jego zamarzania. Podczas serwisu klimatyzacji wytwarzane jest podciśnienie i wilgoć jest usuwana.
Dodatkowo w każdym układzie klimatyzacji znajduje się również filtr/osuszacz absorbujący wilgoć z krążącego czynnika chłodniczego. W normalnych warunkach dostaje się ona do układu poprzez ścianki przewodów i złącza rurek. Co 2-3 lata powinna nastąpić jego wymiana. Inaczej może dojść do korozji i uszkodzenia sprężarki oraz innych elementów układu.
Bywa że po okresie zimowym (szczególnie gdy zima była ostra a służby drogowe używały znaczna ilość środków chemicznych) ujawniają się uszkodzenia skraplacza klimatyzacji wystawianego na działanie soli oraz np. kamieni i prowadzą do powstawania nieszczelności, a co za tym idzie wycieku czynnika chłodniczego. To z kolei niesie za sobą konieczność wymiany skraplacza.
Na tym jednak lista usterek, do których może dojść w układzie klimatyzacji się nie kończy. Bowiem możemy mieć też do czynienia z korozją chłodnicy klimatyzacji. Do korozji chłodnicy przyczynia się stosowanie niewłaściwego płynu lub brak jego wymiany. Jeśli do tego dojdzie nie zawsze jest potrzebna wymiana całego elementu. Niekiedy wystarczy wymienić rdzeń. Ale można to zrobić tylko wtedy, gdy uszkodzeniu nie uległy wykonane z plastiku zbiorniczki. Nie jest to też wskazane, gdy chłodnica uległa korozji.
Kontrola przed latem
Eksperci są zgodni, wiosna to najlepszy moment na kontrolę układu klimatyzacji w samochodzie. Problem jednak w tym, że na taki krok o tej porze roku decyduje się bardzo wielu kierowców, co powoduje długą kolejkę oczekujących w warsztatach. Co powinien zrobić warsztat, by nie utracić klienta, którego może zniechęcić długi czas oczekiwania na przegląd.
W takim przypadku widać wyraźnie jak ważne jest edukowanie klientów. Informowanie ich o tym jak ważny jest serwis, który można wykonać w zasadzie przez cały rok, możne spowodować, że część klientów z czasem zacznie przychodzić na przegląd w innym terminie. Poza tym pozostaje przygotowanie się na wielkie uderzenie ze strony klientów.
– A to oznacza po pierwsze odpowiednich zapasów potrzebnych części do naprawy klimatyzacji. Mowa przede wszystkim o filtrach kabinowych i filtrach /osuszaczach. Te elementy bowiem wymagają bowiem najczęściej wymiany – wymienia Roman Nawara.
Istnieje też grupa modeli samochodów w który występuje ponadprzeciętna awaryjność skraplaczy (można tu wspomnieć o Astrze G czy Fordzie Mondeo II) i może warto również te najpopularniejsze mieć na półce gdy zacznie robić się ciepło i klienci licznie pojawią się w serwisie …
Oczywiście potrzebne będą również media do obsługi klimatyzacji. Chodzi o olej oraz o barwniki do klimatyzacji. Te ostatnie są wręcz niezbędne, by wykryć drobny wyciek gazu w układzie – zauważa Roman Nawara.
Aby ustalić jego źródło, wprowadza się barwnik do klimatyzacji i przy pomocy lampy ultrafioletowej wykrywa się miejsce uszkodzenia, które po podświetleniu świeci się na żółto. Oprócz barwnika potrzebny będzie również środek do jego zmywania w specjalnym dozowniku.
Wreszcie nie można zapominać o zaopatrzeniu się w oleje oraz płyny chłodzące. Przy wyborze tych ostatnich, eksperci zalecają, by kierować się zaleceniami producentów samochodów.
Jeśli chodzi o oleje sprężarkowe to należy wybrać taki, który będzie charakteryzował się dobrą smarowością, lepkością i płynnością zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach. W instalacjach chłodniczych stosuje się oleje o wartości współczynnika lepkości kinematycznej od 22 do 100 mm2/s.
Oprócz tego produkt powinien mieć niskie temperatury krzepnięcia i mętnienia, a wysokie temperatury zapłonu i rozkładu. Niezwykle ważne jest też by nie wpływał negatywnie na materiały konstrukcyjne użyte do budowy układu klimatyzacji oraz czynniki chłodnicze, z którymi powinien wykazywać dobrą mieszalność.
Bywa też, że przy zatarciu kompresora potrzebne będzie płukanie całego układu klimatyzacji. Wówczas nie obędzie się bez specjalnych płynów. Tylko takie pomogą szybko usunąć olej oraz inne pozostałości z układu A/C. Ważne by był szybko parujący i nie zostawiał śladów.
Artykuł ukazał się w numerze 4/2010 miesięcznika Auto Service Manager
Komentarze