Montaż czteroelementowego zestawu sprzęgła w silniku 1.9TDi koncernu VAG

3 czerwca 2009, 0:00

Poniżej przedstawiamy etapy prawidłowego procesu montażu czteroelementowego zestawu sprzęgła (jako zamiennika oryginalnego sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym) w samochodach Volkswagen-Audi-Skoda-Seat z silnikiem 1.9 TDi.

W pierwszej kolejności należy wymontować stary zestaw sprzęgła wraz z dwumasowym kołem zamachowym. W celu uniknięcia nieosiowej współpracy skrzyni biegów z silnikiem wymagane jest oczyszczenie z gwintów (zdjęcie poniżej).
Przy okazji należy także sprawdzić tylny uszczelniacz wału korbowego, a w przypadku wycieku oleju – wymienić go.

 

 

 

 

 

Następnie należy używając nowych śrub dołączonych do zestawu 826317 Valeo, zamontować nowe koło zamachowe. Ważna jest kolejność dokręcania poszczególnych śrub – sposób przedstawiony jest na zdjęciu poniżej.

Zaleca się dokręcanie śrub przy użyciu klucza dynamometrycznego z siłą 60Nm.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dokręcone z momentem 60 Nm śruby wkręcić dodatkowo o kąt 90° zgodnie z wcześniej przedstawioną kolejnością dokręcania.

 

 

 

 

Aby zapobiec dwukrotnemu dokręcaniu śrub (+90°) można pierwszą oznaczyć.

 

 

 

 

 

W celu zapewnienia najlepszych właściwości ciernych elementów sprzęgła należy oczyścić powierzchnię koła zamachowego stosując preparat odtłuszczający.

Przed dokręceniem mechanizmu dociskowego do koła zamachowego ustawić tarczę sprzęgła za pomocą przyrządu centrującego.
W trakcie montażu mechanizmu dociskowego upewnić się, że dwa znaczniki (patrz zdjęcie poniżej) odpowiadają położeniu znaku „0” wybitego na kole zamachowym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dla prawidłowego zamontowania mechanizmu dociskowego użyć 6 nowych śrub dostarczonych wraz z zestawem. (Kolejność dokręcania przedstawiona na zdjęciu poniżej.)

 

 

 

 

 

 

Śruby mechanizmu dociskowego należy dokręcić z momentem 22 Nm.

 

 

 

 

 

 

 

 

Należy pamiętać, aby każdorazowo podczas wymiany sprzęgła wymienić również łożysko wyciskowe.

 

 

 

Na wewnętrzną tuleję łożyska nanieść niewielką ilość smaru dostarczonego wraz z zestawem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podczas montażu skrzyni biegów do pojazdu najlepiej użyć wózka z hydraulicznym podnośnikiem, na którym skrzynia będzie podtrzymana w trakcie przykręcania do silnika. Takie działanie gwarantuje prawidłowe zestawienie silnika i skrzyni biegów oraz uniemożliwi uszkodzenie tarczy sprzęgła.

 

 

 

 

W następnej kolejnosci należy zamontować pompę sprzęgła zwracając szczególną uwagę na prawidłowe umiejscowienie w uchwycie wyprzęgnika.

 

 

 

 

Następnie podłączyć cięgna zmiany biegów zwracając uwagę na ich prawidłowe zamontowanie.

 

 

 

 

Ostatnią czynnością jaką należy wykonać jest prawidłowe ustawienie wysokości pedału sprzęgła względem pedału przyspieszenia. Oba muszą być niżej niż pedał hamulca.

 

Materiały dostarczyła firma Valeo.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Podwójne suche sprzęgło w skrzyni VW – budowa i działanie
Podwójne suche sprzęgło w skrzyni VW – budowa i działanie

Podwójne suche sprzęgło z 7-biegową skrzynią DCT stosowane jest przez grupę Volkswagena od 2008 roku. Konstrukcja tego sprzęgła pozwala na łączenie zalet automatycznej i manualnej skrzyni biegów. Od kilku lat koncern Volkswagen stosuje w produkcji seryjnej pojazdów skrzynię biegów z podwójnym suchym sprzęgłem (DCT). Od roku 2003 wersję 6-biegową z podwójnym mokrym sprzęgłem montuje się […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 3 czerwca 2009, 0:00 3 0

Świetne zdjęcia.

Odpowiedz

Anonim, 4 czerwca 2009, 0:00 1 0

W następnej kolejnosci należy zamontować pompę sprzęgła zwracając szczególną uwagę na prawidłowe umiejscowienie w uchwycie wyprzęgnika.
Niestety nie rozumiem o jakiej pompie mowa,myślę,że chodzi o siłownik .jeśli chodzi o tego typu informacje zamieszczane nie dla laików,sprawa tłumaczenia tekstu z zachowaniem właściwego nazewnictwa elementów samochodu jest sprawą podstawową.
pozdro

Odpowiedz

Anonim, 4 czerwca 2009, 0:00 2 -1

Pompa sprzęgła to chyba zrozumiały termin, nie rozumiem, do czego się czepiasz. Tak samo koło pasowe można nazwać kołem pasowym albo tłumikiem drgań skrętnych.
Wiadomo o co chodzi, wszystko widać na zdjęciach, więc nie rozumiem w czym jest problem.

Odpowiedz

Anonim, 4 czerwca 2009, 0:00 6 -2

Witam,
Czepia się, ponieważ ma rację . Pompa sprzęgła jest elementem tworzącym ciśnienie cieczy sterującej, a siłownik elementem je wykorzystującym -odbiornikiem.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 5 czerwca 2009, 0:00 3 0

Sparty, masz rację, w instrukcji powinno być "siłownik sprzęgła" zamiast "pompa sprzęgła", ale musisz przyznać, iż materiał jest ciekawy. Zdjęcie pokazuje prawidłowo. Rzadko kiedy można znaleźć dobry, techniczny materiał ze zdjęciami. Mam dla Ciebie propozycję, napisz do działu marketingu Valeo - na pewno wynagrodzą Ci trafną uwagę :)

Odpowiedz

Anonim, 20 czerwca 2009, 0:00 0 -1

jaki jest wymiany takiego sprzegla?

Odpowiedz

Anonim, 15 września 2009, 0:00 4 0

ostatnio montowalem taki kit valeo i nie chciały mi sie pokrywac te znaczniki od docisku z punktem 0 na kole zamachowym ,dziury sa wyciete tak ze zreszta inaczej nie da sie zalorzyc bo bolce ustalajace sa rozmieszczone niesymetrycznie ma to jakies znaczenie ?
ja zlorzylem tak jak pasowalo i działa dobrze , ale interesuje mnie znaczenie tego ?

Odpowiedz

Anonim, 22 listopada 2013, 22:06 5 -1

Bardzo solidna pomoc.Dzięki

Odpowiedz

Janek, 6 października 2018, 13:36 1 -3

Jeśli przenosicie na nowe serwery to zadbajcie o to by i zdięcia były przeniesione, a nie się okazuje że artykuł nieprzydatny bo brak ważnych fotek.

Odpowiedz