ContiWinterContact TS 830

13 września 2008, 0:00

Innowacyjne, trójwymiarowe nacięcia w nowej oponie ContiWinterContact TS 830 są zaprojektowane w taki sposób, aby łączyły w sobie bardzo dobrą elastyczność wzdłużną z optymalną sztywnością przy pokonywaniu zakrętów. Pozwala to na szybką i bezpieczną reakcję pojazdu na każdy ruch kierownicy, nawet przy dużej prędkości na zakręcie – co jest szczególnie ważne gdy trzeba ominąć nagle pojawiającą się przeszkodę!

Zimowe warunki jazdy są traktowane przez większość kierowców jako groźne. I słusznie, gdyż liczba wypadków drogowych w zimie jest statystycznie sześciokrotnie większa niż latem (wg analizy Traffic Safety Analysis, 2004). Drogi są coraz bardziej zakorkowane, a ze względów ekologicznych rzadziej posypuje się je solą. Jednocześnie użytkownicy dróg coraz większą uwagę przywiązują do bezpieczeństwa podróżowania. Nic więc dziwnego, że rozwój opon zimowych pozostaje dużym wyzwaniem dla konstruktorów i technologów.

W ramach prac nad nową oponą CWC TS 830 skoncentrowano się na hamowaniu i ruszaniu w typowych warunkach zimowych i na nawierzchni śliskiej z powodu deszczu. Dla ContiWinterContact TS 830 specjalista w zakresie opon w koncernie Continental Matthias Seng zaprojektował wzór bieżnika o kierunkowym ustawieniu, z wyraźnym rozdzieleniem funkcji.
Środek bieżnika przygotowano w taki sposób, by zapewniał przyczepność na lodzie, natomiast obszar barku gwarantuje wysoką zdolność hamowania na śniegu. Dodatkowe efekty uzyskano dzięki zastosowaniu dużych wypustów i licznych nacięć w środkowym obszarze bieżnika nowej opony Continental ContiWinterContact TS 830. Na pokrytej lodem nawierzchni działają one jako różnorodne krawędzie przeciwślizgowe. Bark opony charakteryzuje się zwiększoną liczbą bloków bieżnika. Tworzą one liczne krawędzie, zapewniające optymalną przyczepność na zaśnieżonej drodze. "Na barku mamy więc ponad 100 krawędzi, a całkowita długość nacięć bieżnika wynosi ogółem… 30 metrów”, stwierdza inżynier Seng. "Tak wysokie wartości zapewniają doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie." Strefa kontaktu z podłożem jest w tej oponie większa niż w poprzednim modelu, tak więc jest tu duża liczba krawędzi skutecznie zapewniających przyczepność i dobre przyleganie do nawierzchni. Rozdzielenie obszarów funkcjonalnych pomogło w znacznym stopniu załagodzić pojawiający się zazwyczaj przy pracach konstrukcyjno – rozwojowych konflikt między przyczepnością na śniegu i przyczepnością na lodzie. 

Innowacyjne, opatentowane, trójwymiarowe nacięcia w nowej ContiWinterContact TS 830 są zaprojektowane w taki sposób, aby łączyły w sobie bardzo dobrą elastyczność wzdłużną z optymalną sztywnością przy pokonywaniu zakrętów. Pozwala to na szybką i bezpieczną reakcję pojazdu na ruch kierownicy nawet przy dużej prędkości na zakręcie – co jest szczególnie ważne, gdy trzeba ominąć pojawiającą się nagle przeszkodę. Równie efektywna jest kierunkowa konstrukcja wzoru bieżnika. Zapewnia ona szybkie odprowadzanie wody na drodze śliskiej po deszczu i usuwanie brei pośniegowej z powierzchni styku opony z nawierzchnią. W przypadku konstrukcji kierunkowej elementy bieżnika zostały ustawione w taki sposób, by hałas powodowany pracą opony był niewielki.

Technologom z firmy Continental udało się także dokonać postępu w zakresie zastosowanej mieszanki krzemionkowej. Opona CWC TS 830 z mieszanką bieżnika o wysokiej przyczepności HAFT (Hydrophilic Adhesion Fluid Technology) zdecydowanie lepiej trzyma się drogi na nawierzchni pokrytej śniegiem, lodem lub śliskiej po deszczu.

Matthias Seng jest bardzo zadowolony z poczynionych postępów, pozwalających sprostać najważniejszym wymaganiom, jakie powinny spełniać nowoczesne opony zimowe: "Udało nam się o około 7% poprawić charakterystyki jazdy na śniegu i lodzie. Co więcej, na nawierzchni mokrej opona ta przewyższa swoją poprzedniczkę o 5%. Pod względem trwałości eksploatacyjnej przedłużyliśmy żywotność opony o ponad dziesięć procent. Dzięki mieszance bieżnika zastosowanej w ContiWinterContact TS 830 opona zimowa może osiągnąć opór toczenia równie niski jak opona letnia, z dodatkową korzyścią w postaci niższego zużycia paliwa i obniżonej emisji związków toksycznych. Wzór bieżnika nowej opony zimowej Continental jest przystosowany do współpracy z samochodowymi systemami ABS i ESC.”

Nowość koncernu Continental na sezon 2008/2009 opona ContiWinterContact TS 830 została zatwierdzona dla prędkości do 240 km/h i będzie początkowo dostępna w 18 rozmiarach, o średnicach wewnętrznych 15" i 16", szerokościach przekroju od 185 do 215 mm i stosunku wysokości boków do szerokości 65 i 55 procent.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!