Jak rozpoznać typ amortyzatora?

13 maja 2008, 0:00

Często w samochodach używanych, mających kolejnego właściciela, użytkownik zgłaszający się na wymianę elementów zawieszenia nie wie, jaki rodzaj amortyzatorów jest zamontowany w jego pojeździe: tradycyjne olejowe czy gazowe, typu jednorurowego lub dwururowego. Pierwszą rzeczą, jaką mechanik powinien wykonać po wymontowaniu zużytego amortyzatora, jest więc jego zidentyfikowanie.
Poniżej przedstawiamy procedurę określania typu amortyzatora, zalecaną przez ekspertów z japońskiej firmy KYB, znanego producenta amortyzatorów do samochodów osobowych i dostawczych.

W celu ustalenia rodzaju i typu amortyzatora wymontowanego z pojazdu należy go – trzymając w pozycji, w której jest zamontowany w samochodzie – ścisnąć i puścić. Następnie obserwować, jak zachowa się tłoczysko i na tej podstawie dokonać klasyfikacji amortyzatora.
Teraz można dobrać typ amortyzatora do danego pojazdu na podstawie katalogu producenta amortyzatorów.
Jeżeli w pojeździe były już wymieniane oryginalne amortyzatory na amortyzatory innej marki, to podczas montażu mogły być zastosowane pewne elementy montażowe nieoryginalne (np. osłona przeciwkurczowa, ogranicznik ugięcia, tuleje), których nie można użyć z nowym amortyzatorem. Należy na to zwrócić uwagę i stosować elementy montażowe dostarczone w opakowaniu z nowym amortyzatorem lub zamówić części oryginalne.
Uwaga! Amortyzatory należy wymieniać zawsze parami dla danej osi.

Artykuł ukazał się w numerze 5/2008 „Serwisu Motoryzacyjnego”

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!