Turbosprężarki „ze zmienną geometrią”
Popularnie nazywane „turbosprężarki ze zmienną geometrią” – kierownicą spalin, stały się odpowiedzią na potrzeby konstruktorów silników Diesla związane z szybką reakcją turbosprężarki, a co za tym idzie wzrostem ciśnienia w układzie dolotowym. Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko wyeliminowano efekt „turbo-dziury” występujący w starszych konstrukcjach silników, ale znacznie poprawiono osiągi jednostek napędowych przy zachowaniu coraz ostrzejszych norm toksyczności spalin.
Przez ostatnich 15 lat na świecie zamontowano ponad 20 milionów turbosprężarek w samochodach osobowych, z tego większą część w Europie, gdzie silniki Diesla stanowią obecnie blisko 50% produkcji.
Obecnie Honeywell dostarcza już trzecią generację turbosprężarek VNT (variable Nozzle Turbine) do producentów silników. Coraz częściej turbosprężarki te znajdują zastosowanie także w silnikach z zapłonem iskrowym (benzynowych).
Awaria turbosprężarki Garrett VNT – czy da się ją naprawić?
Turbosprężarki Garrett VNT są urządzeniami o bardzo skomplikowanej i precyzyjnej budowie, zaprojektowane i skonstruowane tak, aby zapewnić dokładnie takie osiągi, jakie wymagane są przez producentów silników. Wyglądem pozornie przypominają tradycyjną turbosprężarkę, jednak materiały, z których są wykonane poszczególne podzespoły i zastosowane w nich rozwiązania technologiczne (chronione patentem) znacznie odbiegają od tych stosowanych w starszych konstrukcjach.
Zaawansowana konstrukcja to jednak nie wszystko. Żadna jednostka nie będzie prawidłowo funkcjonowała bez odpowiedniego ustawienia i regulacji, co wbrew pozorom nie jest łatwe do zrobienia bez specjalistycznej wiedzy i odpowiednich maszyn. Chodzi tu głównie o ustawienie minimalnych i maksymalnych wartości przepływu spalin, które kierowane są na wirnik. Na dzień dzisiejszy tylko producenci turbosprężarek za pomocą precyzyjnego urządzenia do pomiaru przepływu gazów są w stanie odpowiednio wyregulować daną jednostkę, aby ta mogła osiągać odpowiednie dla niej wartości ciśnienia doładowania i wydajności. Parametry te są różne dla każdego numeru referencyjnego turbosprężarki, co wiąże się z zastosowaniem w różnych typach silników.
Każdy z powyższych kroków jest niezbędny do zapewnienia optymalnych osiągów turbosprężarek Garrett VNT i w najmniejszym nawet stopniu nie może być zlekceważony.
W związku z powyższym turbosprężarki Garrett VNT nie mogą być naprawiane. Jest to oficjalna informacja podana przez koncern Honeywell, kierowana do wszystkich serwisów i dystrybutorów tych produktów, poparta przez wstrzymanie dystrybucji zestawów naprawczych, części zamiennych i danych technicznych do tego typu turbosprężarek.
Turbosprężarki Garrett VNT można rozpoznać po literze „V” w oznaczeniu na tabliczce znamionowej np. GT1544V.
Dlaczego nie można regenerować VNT?
Każda próba regeneracji może potencjalnie spowodować poważne problemy po zamontowaniu w pojazdach takie jak:
– Konflikt z elektronicznym układem zarządzającym pracą silnika,
– Zbyt niskie ciśnienie doładowania przy małych prędkościach obrotowych silnika, powodujące znaczne pogorszenie jego osiągów oraz wzrost emisji spalin,
– Powstanie zbyt bogatej mieszanki, co spowoduje znaczny wzrost temperatury spalania, która może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i silnika,
– Zbyt wysokie ciśnienie doładowania, spowodowane przekroczeniem dopuszczalnych obrotów turbiny, co może spowodować pęknięcie koła kompresji i uszkodzenie silnika,
– Gwałtowny wzrost ciśnienia doładowania, powodujący uszkodzenie silnika,
– Głośna praca turbosprężarki,
– Znacznie zwiększona toksyczność spalin w kontekście wymogów środowiskowych wyeliminuje pojazd z eksploatacji.
Z danych statystycznych zebranych z wielu zakładów naprawiających w/w turbosprężarki wynika że ilość niedomagań silników związanych z turbosprężarkami VNT wzrosła znacznie w stosunku do turbosprężarek o tradycyjnej konstrukcji. Wynika to ze zmiany parametrów regulacyjnych zmienionych w trakcie naprawy i braku możliwości ponownej prawidłowej regulacji i synchronizacji z silnikiem.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, dbając o interesy właścicieli pojazdów, w których zamontowano tego typu turbosprężarki oraz w celu ochrony przed ingerencją w opatentowaną technologię firmy Honeywell, będą dostarczane tylko nowe turbosprężarki Garrett VNT. Producent zapewnia dostępność popularnych referencji u wszystkich autoryzowanych dystrybutorów na świecie.
Dystrybutor w Polsce:
Moto-Remo Burzyńscy Sp.j.
Tel./fax. +48 89 6486776
mremo@motoarena.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 2 grudnia 2012, 22:37 0 0
pierdoły i nic więcej, garrett trzyma ich krótko za jaja (czytaj MOTO-REMO) i ma być jak oni chcą.
MOTO-REMO nie może naprawiać turbosprężarek VNT.
Odpowiedz