Trzy miliony euro – grant o takiej wysokości Komisja Europejska przyznała Goodyearowi w ramach programu LIFE-Environment na badania i rozwój. Pieniądze te przeznaczone są na wsparcie prowadzonych przez koncern prac nad supernowoczesną oponą, w produkcji której zostaną wykorzystane materiały przyjazne dla środowiska.
Podstawowym zadaniem, które stawiają sobie naukowcy Goodyeara jest opracowanie nowego bio-wypełniacza, który mógłby być alternatywą dla tradycyjnych wypełniaczy stosowanych w oponach. Nowy wypełniacz wyprodukowany z materiałów odnawialnych, takich jak na przykład skrobia kukurydziana, może wydatnie przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla w procesie produkcji opony.
]1P[
Konstruktorzy Goodyeara prowadzą jednocześnie głęboką analizę struktury opony. Ich celem jest zminimalizowanie strat energii powstających, kiedy pojazd jest w ruchu. Nowa opona będzie miała niższe opory toczenia, większą wytrzymałość i krótszą drogę hamowania.
Goodyear pracuje nad nową oponą wspólnie z włoską firmą badawczą Novamont, a także z BMW.
Eksperci Novamont – światowego pioniera w rozwoju produktów wytwarzanych z surowców odnawialnych pochodzenia rolniczego takich jak skrobia – pomagają naukowcom Goodyeara w pracach nad bio-wypełniaczem.
Z kolei fachowcy BMW przetestują prototypy, ocenią interakcję między oponą a samochodem oraz przeanalizują poziom bezpieczeństwa zapewniany kierowcy i pasażerom przez nową oponę.
Goodyear w 2001 roku opatentował swoją pierwszą oponę wykorzystującą technologię Bio TRED (np. opona Goodyear GT 3). Technologia ta umożliwia częściowe zastąpienie sadzy i krzemionki nowym materiałem wypełniającym opartym na skrobi, co oznacza duże korzyści dla środowiska.
Komentarze