Od 1 lipca 2006 nowe samochody sprzedawane na polskim rynku powinny być standardowo wyposażone w system ABS.
1 lipca roku wchodzi w życie dobrowolne zobowiązanie producentów samochodów w zakresie wyposażania nowych pojazdów w układ ABS. Zgodnie z tym zobowiązaniem, wszystkie nowo sprzedawane na terytorium Wspólnoty Europejskiej lekkie samochody osobowe oraz ciężarowe, tzn. takie, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony, powinny być standardowo wyposażane we wspomniany układ. W piętnastu „starych” Krajach Członkowskich, powyższe zobowiązanie funkcjonuje już od 1 lipca 2004 r.
Do porozumienia przystąpiły: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA, Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów JAMA oraz Koreańskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów KAMA. Celem nadrzędnym porozumienia jest poparcie producentów pojazdów zrzeszonych w wymienionych organizacjach dla unijnego programu poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Bosch jako pierwszy producent na świecie wprowadził w 1978 roku ABS do produkcji seryjnej. System zwiększa bezpieczeństwo jazdy, zapobiegając blokowaniu się kół podczas pełnego hamowania, dzięki czemu pojazd pozostaje w pełni sterowny również w sytuacjach krytycznych.
W kolejnych latach inżynierowie dążyli do uproszczenia systemu. W roku 1989 udało się skonstruować hybrydową jednostkę sterującą umieszczoną tuż przy agregacie hydraulicznym. Pozwoliło to na zredukowanie liczby przewodów łączących jednostkę sterującą z agregatem hydraulicznym oraz złączy wtykowych. Znacznemu zmniejszeniu uległ także ciężar urządzeń generacji ABS 2E. Opracowanie nowych zaworów elektromagnetycznych dało w roku 1993 początek generacji 5.0, a w kolejnych latach generacjom 5.3 i 5.7. Cechami szczególnymi nowych wersji były ponownie obniżony ciężar i dodatkowe funkcje, jak np. elektroniczny rozdział siły hamowania, który zastąpił mechaniczny korektor siły hamowania tylnej osi pojazdu. W roku 2001 firma Bosch wprowadziła na rynek zbudowany modułowo system ABS 8.
Cichszy i bardziej kompaktowy
W 2006 roku Bosch wprowadził do produkcji seryjnej zmodernizowaną wersję systemu ABS. Modulator hydrauliczny systemu ABS 8.1 jest o blisko 20 proc. mniejszy i lżejszy w stosunku do wersji poprzedniej. Konstruktorom udało się ponownie skrócić drogę hamowania, w szczególności na śliskiej nawierzchni. Ponadto nowa wersja systemu wyróżnia się cichszą pracą i słabszym drganiem pedału hamulca podczas działania regulacji układu ABS.
Nowa wersja ABS jest oparta na ulepszonej koncepcji regulacji elektrycznego silnika napędzającego pompę modulatora hydraulicznego, którego prędkość obrotową można teraz dopasować do konkretnej sytuacji na drodze. Inżynierowie zastosowali mniejszy silnik elektryczny, co znacząco wpłynęło na wielkość komponentu. Zoptymalizowano ponadto sterowanie pompą i zaworami. W najnowszej, najbardziej kompaktowej jak dotąd wersji ABS modulator hydrauliczny wraz ze sterownikiem elektronicznym ma po raz pierwszy pojemność mniejszą niż 1 litr i waży zaledwie 1,4 kg. Bardziej elastyczne sterowanie prędkością obrotową silnika elektrycznego dodatkowo obniża poziom drgań i wiążący się z tym poziom emisji hałasu. Inżynierom udało się także osłabić intensywność wyższych częstotliwości w ogólnej emisji szumów, co ma znaczący wpływ na poprawę komfortu jazdy. Na mokrych, zaśnieżonych lub oblodzonych drogach system ABS 8.1 odznacza się krótszą niż dotychczas drogą hamowania, a niższy pobór prądu kompaktowego silnika pompy nie obciąża sieci pokładowej.
Komentarze